Bakbox vs takbox? Erfarenheter och tankar?
- Enyaq noob
- Bilmodell: Skoda Enyaq 85x 2025
- Kontakt:
Bakbox vs takbox? Erfarenheter och tankar?
Hej, väntar på ankomst av en Enyaq 85x i höst. Brukar ofta köra från Skåne till alperna mm resmål på kontinenten med vår nuvarande diesel-XC60. Aldrig haft elbil förut. Äger en fin gammal Packline 90 cm bred, litet tung glasfiberbox men med lägre luftmotstånd (tror jag) än många moderna taklådor. Brukar nätt och jämnt kunna uppmäta högre bränsleförbrukning med den på taket på nuvarande XC60 diesel. Dock säkert viss ökning av förbrukning samt sämre komfort förstås med vindkänslighet och vindbrus etc. Så vi kommer att försöka undvika takbox på vår Enyaq, men...
Har någon erfarenhet av takbox på Enyaq? Blir räckvidden mycket kortare? Någon som testat så kallad "bakbox" som monteras på dragkroken?
Har någon erfarenhet av takbox på Enyaq? Blir räckvidden mycket kortare? Någon som testat så kallad "bakbox" som monteras på dragkroken?
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Bakbox vs takbox? Erfarenheter och tankar?
Du kommer såklart att märka av att räckvidden minskar när du sätter på en takbox - precis som den gör då du mestadels kör motorväg! Med takbox, dubbdäck, snö på vägen, fullpackad bil, takbox och -25 grader.....då är räckvidden cirka 25 mil...
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Ja tyvärr och 25 mil avser alltså från fullt till tomt batteri, 100-0%. Vid DC-laddning och långfärd laddar man i regel inte mer än till 80% och laddar igen vid ca 10%, alltså en maximal realistisk räckvidd på ca 17 mil. Det blir mååååånga laddstopp till Alperna.
Elbil är tyvärr mycket känslig för ökat luftmotstånd, väder och vikt. Själv körde jag Gbg-Malmö tor i helgen med min Enyaq 80 och ett litet nästan tomt släp, 80 km/h. Snittade 28 kWh/100 km och då var det ändå 20 grC och lugna vindar. Jmf med ca 15 kWh/100 km som den drar normalt vid lugn körning så här års.
Med detta sagt åker vi dock till Lofoten på semester nästa vecka, dock med vår andra elbil, en Renault Megane E-tech. 400 mil på 12 dagar. Ska bli spännande...
Elbil är tyvärr mycket känslig för ökat luftmotstånd, väder och vikt. Själv körde jag Gbg-Malmö tor i helgen med min Enyaq 80 och ett litet nästan tomt släp, 80 km/h. Snittade 28 kWh/100 km och då var det ändå 20 grC och lugna vindar. Jmf med ca 15 kWh/100 km som den drar normalt vid lugn körning så här års.
Med detta sagt åker vi dock till Lofoten på semester nästa vecka, dock med vår andra elbil, en Renault Megane E-tech. 400 mil på 12 dagar. Ska bli spännande...
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Nja....med de 25 milen tänkte jag närmare från 100 procent till 20 procent...
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
För att få en indikation om förbrukning, antal laddstopp m.m. kan man ju leka med A better route planner (ABRP) och variera indata efter olika antaganden. Så här kan det t.ex. se ut om man kör mellan Malmö och Bad Gastein i februari, med följande parametrar:
- Enyaq 85x
- Referensförbrukning vid 110 km/h: 21 kWh/100 km
- Min laddning vid laddstopp: 10% (för att ha lite marginal ifall något krånglar vid laddning).
- Max laddning vid laddstopp: 80% (efter 80% går det mycket långsamt att ladda DC - ej värt att vänta).
- Max hastighet: 130 km/h.
- I övrigt följer man gällande hastighetsbegränsningar
- Ta hänsyn till normala väderförhållanden vid årstiden.
- 100 kg extra för packning och takbox.
Resultat ger:
- Total körsträcka: 1350 km
- Total restid: 15:46 tim, varav laddtid 2:22 tim, färja 38 min
- Antal laddstopp: 9
- Snittsträcka mellan varje laddstopp: 135 km
- Snittförbrukning: 27,8 kWh/100 km
Om man inte ändrar några inställningar i ABRP utan kör med standardinställningar* ger det ca 30 minuter kortare restid, 7 laddstopp och en snittförbrukning på 24,4 kWh/100 km.
*) Referensförbrukning vid 110 km/h: 17,7 kWh/100 km, ingen extra vikt.
Motsvarande resa men på sommaren ger en restid på 14:45, 6 laddstopp och en snittförbrukning på 20,9 kWh/100 km.
En annan intressant aspekt på att köra elbil vid långresor som ändå kräver en övernattning; om man kan tänka sig att ta lite längre tid på sig och begränsa hastigheten till 80 km/h så sjunker förbrukningen med hela 30% till 14,8 kWh/100 km och det blir bara 4 laddstopp (sommartid). Totalrestid: drygt 19 timmar.
Den stora vinsten med att köra elbil är dock alltid ett väsentligt lägre avtryck på klimat/miljö samt för den här resan en besparing i bränslekostnad på ca 2000 kr, enkel resa.
- Enyaq 85x
- Referensförbrukning vid 110 km/h: 21 kWh/100 km
- Min laddning vid laddstopp: 10% (för att ha lite marginal ifall något krånglar vid laddning).
- Max laddning vid laddstopp: 80% (efter 80% går det mycket långsamt att ladda DC - ej värt att vänta).
- Max hastighet: 130 km/h.
- I övrigt följer man gällande hastighetsbegränsningar
- Ta hänsyn till normala väderförhållanden vid årstiden.
- 100 kg extra för packning och takbox.
Resultat ger:
- Total körsträcka: 1350 km
- Total restid: 15:46 tim, varav laddtid 2:22 tim, färja 38 min
- Antal laddstopp: 9
- Snittsträcka mellan varje laddstopp: 135 km
- Snittförbrukning: 27,8 kWh/100 km
Om man inte ändrar några inställningar i ABRP utan kör med standardinställningar* ger det ca 30 minuter kortare restid, 7 laddstopp och en snittförbrukning på 24,4 kWh/100 km.
*) Referensförbrukning vid 110 km/h: 17,7 kWh/100 km, ingen extra vikt.
Motsvarande resa men på sommaren ger en restid på 14:45, 6 laddstopp och en snittförbrukning på 20,9 kWh/100 km.
En annan intressant aspekt på att köra elbil vid långresor som ändå kräver en övernattning; om man kan tänka sig att ta lite längre tid på sig och begränsa hastigheten till 80 km/h så sjunker förbrukningen med hela 30% till 14,8 kWh/100 km och det blir bara 4 laddstopp (sommartid). Totalrestid: drygt 19 timmar.
Den stora vinsten med att köra elbil är dock alltid ett väsentligt lägre avtryck på klimat/miljö samt för den här resan en besparing i bränslekostnad på ca 2000 kr, enkel resa.
- Enyaq noob
- Kontakt:
Tack för input, ja det är alperna från Malmö vi brukar åka till. Låter som att det gäller att packa in skidorna och försöka slippa takbox trots allt. Men "bakbox" behöver utvärderas - en sådan lär ju inte ge samma motstånd. Vi tar ofta en övernattning men tror inte jag klarar att ligga i 80 km/h på Autobahn, särskilt inte med 280 hästkrafter på hjulen...
Har "torrkört" med ABRP och det verkar som att det inte lönar sig att köra fortare än 130 km/h eftersom ökad laddtid äter upp tidsvinsten. Eller?
-
Trimaster
- Bilmodell: Octavia Rs
- Kontakt:
Enyaq noob skrev:
> Tack för input, ja det är alperna från Malmö vi brukar åka till. Låter som
> att det gäller att packa in skidorna och försöka slippa takbox trots allt.
> Men "bakbox" behöver utvärderas - en sådan lär ju inte ge samma
> motstånd. Vi tar ofta en övernattning men tror inte jag klarar att ligga i
> 80 km/h på Autobahn, särskilt inte med 280 hästkrafter på hjulen...
Har
> "torrkört" med ABRP och det verkar som att det inte lönar sig att
> köra fortare än 130 km/h eftersom ökad laddtid äter upp tidsvinsten. Eller?
Set in en tysk test att maxtempo för en Enyaq 85 var ca. 125km/h snitt. Sen äter laddtiden på tidsbesparning. Låter som extrem bra anpassad till Sverige. Kanske lite mer stressig i Deutschland där man alltid är rädd att " hamna sist i kön om man inte kör all out i vänster filen" (man undrar när de lär sig).
> Tack för input, ja det är alperna från Malmö vi brukar åka till. Låter som
> att det gäller att packa in skidorna och försöka slippa takbox trots allt.
> Men "bakbox" behöver utvärderas - en sådan lär ju inte ge samma
> motstånd. Vi tar ofta en övernattning men tror inte jag klarar att ligga i
> 80 km/h på Autobahn, särskilt inte med 280 hästkrafter på hjulen...
> "torrkört" med ABRP och det verkar som att det inte lönar sig att
> köra fortare än 130 km/h eftersom ökad laddtid äter upp tidsvinsten. Eller?
Set in en tysk test att maxtempo för en Enyaq 85 var ca. 125km/h snitt. Sen äter laddtiden på tidsbesparning. Låter som extrem bra anpassad till Sverige. Kanske lite mer stressig i Deutschland där man alltid är rädd att " hamna sist i kön om man inte kör all out i vänster filen" (man undrar när de lär sig).
- Enyaq noob
- Kontakt:
Trimaster skrev:
> Set in en tysk test att maxtempo för en Enyaq 85 var ca. 125km/h snitt. Sen äter
> laddtiden på tidsbesparning. Låter som extrem bra anpassad till Sverige. Kanske lite
> mer stressig i Deutschland där man alltid är rädd att " hamna sist i kön om man
> inte kör all out i vänster filen" (man undrar när de lär sig).
Tack. Låter lagom - bra att veta att det inte lönar sig att öka farten över 130. Tycker det går bra att köra lugnt på Autobahn och man snittar oftast ändå sällan över 105-110 km/h köer inräknat (subjektiv erfarenhet från ett trettiotal bilresor till Österrike och Italien).
Värre med svenska bilister som tar fem minuter på sig att köra om i vänsterfilen (med cruise control satt 1 km/h fortare än den bil de kör om) och sedan ligger kvar i vänsterfilen eftersom de ser en lastbil vid horisonten.
Snabba tyskar som kör om och sedan är borta ur min sfär inom tio sekunder stör mig mindre, det gäller bara att hålla god utkik bakåt inför filbyten.
> Set in en tysk test att maxtempo för en Enyaq 85 var ca. 125km/h snitt. Sen äter
> laddtiden på tidsbesparning. Låter som extrem bra anpassad till Sverige. Kanske lite
> mer stressig i Deutschland där man alltid är rädd att " hamna sist i kön om man
> inte kör all out i vänster filen" (man undrar när de lär sig).
Tack. Låter lagom - bra att veta att det inte lönar sig att öka farten över 130. Tycker det går bra att köra lugnt på Autobahn och man snittar oftast ändå sällan över 105-110 km/h köer inräknat (subjektiv erfarenhet från ett trettiotal bilresor till Österrike och Italien).
Värre med svenska bilister som tar fem minuter på sig att köra om i vänsterfilen (med cruise control satt 1 km/h fortare än den bil de kör om) och sedan ligger kvar i vänsterfilen eftersom de ser en lastbil vid horisonten.