Ta över styrningen varning

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
JorgenDIF
Bilmodell: Skoda Enyaq Iv80
Kontakt:

Ta över styrningen varning

Inlägg av JorgenDIF »

Hej!
Har haft min 80 i snart 2 år. På senaste tiden har jag när jag kör på travel assist fått frekventa varningar om att ta över styrningen. Tom när jag har två händer på ratten. Det hela började i slutet av maj och försvann ett tag men är nu tillbaka. Innan dess fick jag aldrig den varningen om jag inte verkligen släppte ratten
Är det nått i ratt sensorerna som spökar?
Lysander
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Re: Ta över styrningen varning

Inlägg av Lysander »

Jag har börjat få samma problem, har haft bilen i ca 2 år. Jag har bokat tid på verkstaden.
JorgenDIF
Kontakt:

Inlägg av JorgenDIF »

Aha. Uppdatera gärna hur det går. Just nu är det typ var 4e gång jag kör som problemet kommer. Då går det inte att använda Travel assist för den varnar var 30e sekund. Vore ju nästan bättre om det var samma fel hela tiden kan man tycka 😴
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Men det är väl inget att vänta på? Ett uppenbart fel som skall åtgärdas på garanti. Lämna in bilen på verkstad.
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Frun hade nått skumt som liknar detta för länge sedan en gång. Sen har det inte vart nått. Har du uppdaterat till 3.7? Har du uppdaterat över huvud taget? Det är alltid steg ett. Svärfar hade ett fel på sin. Kollade meddelande och där fanns en uppdatering. Vips så var det inget fel längre.
Har du startat om infotaiment (eller om det startar om fler moduler?) Håll in power knappen till infotain i mer än 40 sekunder.

Men vad menar ni med 30 sekunder? Jag kan släppa ratten helt i 7 sekunder sen kommer en vit text upp utan ljud att ta över. Då kniper jag med en handen lite på ratten och jag få ytterligare 7 sekunder. Efter ytterligare några sekunder blir texten röd och ett pling kommer om jag missar att knipa i ratten. Efter ytterligare sekunder blingar det förbrilt och det rycker till i bältet. Sen vet jag inte...

Men oftast slöhåller jag på ratten och det händer ganska ofta att meddelandena kommer ändå.

Har testat med att hänga en apelsin i ett snöre i en eker någon gång och det funkar ganska bra som att manipulera att någon håller i ratten, men jag tror inte det duger att somna vid ratten... :-)
JorgenDIF
Kontakt:

Inlägg av JorgenDIF »

Nu kommer det lite mer sällan. Problemet kommer ju bli att få dem att hitta felet. Ca var 10 gång jag kör nu. Och 30 sekunder e fel snarare ca 10-15 sekunder då kommer ta över styrningen texten och gör jag inget så kommer den röda.
Oftast funkar det men ibland ballar den ur.
Har nog service rätt snart så dom får kolla det då. Zzzzz
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Hej!

Min har börjat jäklas med detta oxå nu, mer frekvent. Någon som fått hjälp med detta?
Jappex
Bilmodell: Skoda enyaq
Kontakt:

Inlägg av Jappex »

Hej,
Ett buntband löser problemet.
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »