Virtuell pedal på Octavia NX 2021- ?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Abrasive
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Virtuell pedal på Octavia NX 2021- ?

Inlägg av Abrasive »

Hej!

Ny på forumet och har bestämt mig för att köpa en Octavia av senaste generation, årsmodell 2021 eller senare och håller på att undersöka marknaden och utbud.
Men blir lite konfunderad kring den virtuella pedalen (EasyOpen, fotöppning) för bakluckan, enligt katalogen och prislistan för 2021 års modell så skall den ingå i dragpaketet samt i businesspaketet. Dock finns det inte en enda bil av årsmodell 2021-22 med virtuell pedal till salu. Det finns däremot bilar till salu av årsmodell 2023-24 med virtuell pedal.
Jag talade med en försäljare som hade ett vagt minne av att halvledarbristen runt 2021 påverkade utrustningsnivån på vissa bilar men han visste inte huruvida detta gällde den virtuella pedalen för Octavia.

Letar jag förgäves om jag vill ha en årsmodell 2021-22 med virtuell pedal?

Går det att eftermontera virtuell pedal på dessa bilar? Jag har hittat en del firmor som erbjuder det till andra bilar men inga i Sverige till Octavia. Dessutom behöver man åtkomst till bilens nyckelsystem vilket jag antar bara Skoda-verkstäder har? Om jag förstått rätt? (Ja, jag är medveten om att det skulle kosta "ganska mycket".)

(Off topic: Varför finns det ett underforum Skoda Octavia samt ett Skoda Octavia 2? Ni får gärna flytta detta inlägg om jag valt fel underforum.)