Svart instrumentpanel - stänger av motorn

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Sunedeluxe
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 december 2012, 14:43
Ort: Fagersta
Bilmodell: Skoda Fabia -11 (Diesel)
Kontakt:

Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av Sunedeluxe »

Hej!

Idag när jag skulle starta bilen så var hela instrumentpanelen svart, men radio lampor osv går igång. bilen startar som vanligt, men efter 2 sekunder stänger den av sig själv, inget knackande eller hoppande utan stänger bara av, får pga svart panel ingen felkod (lampa eller text) och ingen ev felsignal ljuder heller. eftersom jag är helt okunnig om bilar i sig gick jag igenom säkringslistan men hittade inget jag tyckte passade in.

Bilen är tillverkad -10 (2011 års modell) 90hk diesel, gått 5000 mil.

bilen har under natten stått i varmgarage (för att utesluta kylan)

är det någon som har en ev enkel förklaring eller bör jag bogsera till verkstaden i morgon bitti?

MVH Magnus
påsken
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 december 2012, 19:49
Ort: Skellefteå
Bilmodell: Skoda octavia scout
Kontakt:

Sv:Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av påsken »

damma hände min octavia det visade sig att det var en fem ampere säkring inne i bilen som orsakade allt kolla säkringar men ditt problem är väl redan löst hoppas jag/ pelle
doroskoda
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 februari 2024, 18:05
Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 TDi 2010
Kontakt:

Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av doroskoda »

Lyfter denna tråd igen då jag hittade denna via en sökning på Google. Hur löste du problemet? Jag hittar ingen säkring som gått och jag har samma fenomen som du, instrumentklustret är svart, all övrig belysning fungerar, bilen startar men stängs av efter 2 sekunder och sedan går den inte att starta.
Berra76
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 mars 2024, 19:41
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av Berra76 »

Hej, har samma problem idag, exakt samma beskrivning. Någon som vet något som kan lösa detta?
dodskoda
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 oktober 2024, 18:35
Bilmodell: fabia
Kontakt:

Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av dodskoda »

Verkar vara ett vanligt problem.
Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att den startar direkt, men dör efter någon sekund.

Vart ska man börja felsöka?
Hur löste ni problemet?
Silver_Bullet
Inlägg: 59
Blev medlem: 5 december 2021, 21:06
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av Silver_Bullet »

Sena 99 till mitten på 00 så hade gissat 1.8t problem med Immobilizerns pickup-ringen/antennen sitter runt tändningslåset.
9 fall av 10 så är det ringen som gett sig, och en ny avhjälper problemet.
Annars prova med en annan nyckel om chipet är fel på nyckeln.
dodskoda
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 oktober 2024, 18:35
Bilmodell: fabia
Kontakt:

Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn

Inlägg av dodskoda »

dodskoda skrev:
> Verkar vara ett vanligt problem.
> Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att
> den startar direkt, men dör efter någon sekund.
>
> Vart ska man börja felsöka?
> Hur löste ni problemet?


Jag kan svara mig själv, och eventuellt nån i framtiden med samma problem.

Jag prova koppla in min vcds men den hitta typ 2 utav 20 olika mappar. Så den gjorde ingen nytta.
Kolla sedan upp vart strömmen kommer in i instrumentpanelen.

Pin 16 Jord -
Pin 32 Konstant + 12v
Pin 31 + 12v när du har vridit nyckeln

Jag mätte och hade ström som den ska ha. Ändå var panelen svart.

Tog in den och tog isar den så bara kretskortet var kvar. Sedan lödde jag fast en kaben på båda +12v och en kabel till -
Matade med 12v och panelen lös och pep att den saknade nyckel.

Lödde bort kablarna, och provmontera i bilen. Som genast startade och panel fungera som den ska.

Summan utav kardemumman, ?? Antar att det kanske var taskig lödning på kretskortet. Eller fukt i panelen. Då jag tog in den 2dagar innan jag lödde och testa den.
Skriv svar