Färddator saknar info efter service

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
HenrikTornquist
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Färddator saknar info efter service

Inlägg av HenrikTornquist »

Jag har en Fabia 2013. Jag använder regelbundet vissa av funktionerna i färddatorn, men har nu blivit av med oljetemperaturen.
Bilen var inne på service på Börjessons. Efter ett par dagar lyser meddelandet "dags för service". Tillbaka till verkstan, som förklarar att man kan släcka det på olika sätt, och förmodligen valt fel sätt första gången.
Efter att ha fixat detta märker jag att något är fel med färddatorn. Det visar sig att oljetemperaturen saknas. Jag går in i menyn för att aktivera den igen, men den finns inte ens som val. Åter till verkstan, som inte har en aning.
Verkstadschefen är ute i bilen och kollar själv, och jodå, den är ju borta. Sen kontaktar man "fabriken". Efter ett par veckor utan besked frågar jag verkstan hur det går. De har inte fått något svar från "fabriken", och på frågan om
hur länge de tycker det är rimligt att jag ska vara utan oljetemperatur och vänta på besked får jag samma svar: vet inte.

Har någon här hört talas om det här felet tidigare, eller är jag den förste i Europa som fått det? Om någon vet något får ni gärna höra av er.
goerana
Bilmodell: fabia 2017
Kontakt:

Re: Färddator saknar info efter service

Inlägg av goerana »

Hej! är "Börjessons" en riktig verkstad, men det låter inte så, så
skall dom bara fixa detta, att hänvisa till fabriken är inte seriöst,
Är dom certifierade ? eller är det en "skutt verkstad" ?
Är dom certifierade har dom tillgång till hela Volkswagen Groups mjukvaror, är det inte så kör med din konsumenträtt, o på det snaraste då det är begränsat med detta
men bilar. man har inte hur lång tid som helst på sig.

//Goerana
HenrikTornquist
Kontakt:

Det är en seriös auktoriserad verkstad. Jag har fått till till nästnästa vecka. Då ska bilen kopplas upp online mot Tyskland, för att se om de kan hitta något där. För min del låter det ju enkelt, att mjukvara behöver installeras om.
Jag återkommer med ytterligare information när jag har.
HenrikTornquist
Kontakt:

Problemet löst! När senaste service gjordes ändrade man från flexibelt till fast serviceintervall. Vad man inte visste var att oljetempen automatiskt plockas bort från färddatorn, och att man kan lägga tillbaka den. Nu är det gjort, och verkstaden har fått lära sig något nytt.
Skriv svar