Fabia 1,2 -06 kamaxelgivare

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Halse108
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 februari 2025, 11:24
Bilmodell: Fabia -06
Kontakt:

Fabia 1,2 -06 kamaxelgivare

Inlägg av Halse108 »

Hej där!
Jag har en Fabia som blev underkänt till besiktning. CO: 5,9% (0,3%) förhöjd tomgång 8,7% (0,2%) Lambda 0,73 (0.97-1.03). HC: 235ppm (200ppm)
Bilen har felkoder 16555 och 16762. Den sista är relaterad till kamaxelgivare. Kan en defekt kamaxelgivare förklara dom mycket höja CO värden :?:
Tackar för hjälp!
Halse :D
Dennis93skåne
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 april 2025, 14:32
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Re: Fabia 1,2 -06 kamaxelgivare

Inlägg av Dennis93skåne »

Tjena . Första felkoden 16555 system too lean gör ju att den försöker kompensera å öka på bränslet så du bör nog titta över vacumslangar och byta eller eventuellt rengöra din maf sensor . Å kombinationen med en dålig kamaxel givare kan ju få en del konsekvenser . Men värdena e ju inge kanon så förhoppningsvis e de bara de som gör de . Men risk finns ju att katt mm tagit stryk om värdena varigt höga en tid innan koderna dykt upp . Så se om du kan kolla över så o2 sensorerna funkar som dem ska oxå
Skriv svar