Vi har köpt en Superb 2012. Vajern till huven har släppt. Av vad jag hittat hittills verkar det finnas två sätt att öppna den. Antingen ta loss en sektion av nedre grillen och nå låset med ett verktyg den vägen, eller ta bort framhjulet och innerskärmen för att komma åt.
På vår bil finns ingen sektion i nedre grillen att ta ut. Jag monterade av hjulet och innerskärmen, hittade vajern och lokaliserade kapseln där vajern från handtaget möter vajern från låsmekanismen. Men jag kommer inte åt att öppna den då det är trångt, långt in i motorrummet och jag inte kan se vad jag gör.
Jag har även försökt en variant av den första metoden. Böjt till en järnstång och försökt komma åt låsmekanismen genom övre grillen. Jag hittar fram, men ser inte vad jag gör utan måste känna mig fram. Det funkar inte heller.
Jag är nu vid ett tredje och sista alternativ som jag velat undvika. Nämligen såga upp grillen så jag kommer åt låsmekanismen framifrån med full åtkomst och insyn. Det verkar kosta en tusenlapp med en ny grill med frakten inräknad. En tusenlapp jag helst skulle spara. Så nu undrar jag om det finns något annat sätt som jag är okunnig om. Har någon annan råkat ut för, och löst, det här problemet?
Öppna motorhuv när vajern släppt
-
BURPUS
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt: