Hej,
Nyligen köpt en Octavia 2025 årsmodell. Under inställningar för förarstöd finns det en hel del inställningar till förarassistans. Detta gäller Hastighetsvarning. Jag vill stänga av ljudet då jag inte behöver höra den varje gång jag kör 42km/h på en 40km väg. Rätt irriterande när man lyssnar på radio eller musik eller vill ha det tyst i bilen.
Jag behöver stänga av den på nytt varje gång jag startar bilen igen. Kan man inte ha en inställning där den alltid är avstängd för att slippa behöva gå till menyn, och stänga av den vid varje nytt körtillfälle?
Tacksam för alla svar.
Mvh,
Ny Škodaägare
Hastighetsvarning - kan man stänga av ljudet alltid?
-
PlavacVeliki
- Bilmodell: Octavia 2025
- Kontakt:
-
Jonaslindqvist
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Re: Hastighetsvarning - kan man stänga av ljudet alltid?
Enligt bilhandlaren så var det EU-krav på nya bilar att det inte ska gå att stänga av permanent….
Som tur är finns det en knapp på ratten på min superb för att stänga av med ett par knapptryck
Som tur är finns det en knapp på ratten på min superb för att stänga av med ett par knapptryck
-
PlavacVeliki
- Bilmodell: Octavia 2025
- Kontakt:
Re: Hastighetsvarning - kan man stänga av ljudet alltid?
Tjena Jonas,
Tack för svar. Förstår det kommer från EU-direktiv. Jag har också enkel knapptryckning via ratten. Det som är störigt och såklart lite ilandsproblem är att jag behöver göra den knapptryckningen vid varje omstart av bilen. Man hade gärna velat ha en permanent inställning, varningen är där oavsett men själva ljudet är irriterande att få höra varje gång man kommer upp i 42-45km/h på en 40km väg..
Aja, det får väl vara ett litet störmoment vid varje start och lite snabba knapptryckningar som en vana.
Tack för svar. Förstår det kommer från EU-direktiv. Jag har också enkel knapptryckning via ratten. Det som är störigt och såklart lite ilandsproblem är att jag behöver göra den knapptryckningen vid varje omstart av bilen. Man hade gärna velat ha en permanent inställning, varningen är där oavsett men själva ljudet är irriterande att få höra varje gång man kommer upp i 42-45km/h på en 40km väg..
Aja, det får väl vara ett litet störmoment vid varje start och lite snabba knapptryckningar som en vana.