Räckvidd begagnad 80X

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Rullaebullar12345
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Räckvidd begagnad 80X

Inlägg av Rullaebullar12345 »

Jag har köpt en två år begagnad 80X och är överlag jättenöjd med bilen. Dock har jag tänkt på att räckvidden är relativt begränsad och inte i nivå med det jag förväntat mig. Varit elbilsägare sedan 2020 har jag koll på det mesta och jag hade räknat med att bilen skulle rulla i alla fall nära 500 km med under optimala förhållanden nu på sommaren. Men med efter 330 km och snittförbrukning på 16 kWh/100km efter senaste laddningen till 100 % (när bilen nu är nere på 22 %), får jag en teoretisk räckvidd på bara ca 420 km. Räknar man baklänges innebär det cirka 68 kWh tillgänglig kapacitet i batteriet, ponerat att bilen visar någorlunda korrekta förbrukningsvärden. Jag har ingen OBD2+ läsare, bilen har gått 4000 mil och jag vet ju såklart inte hur laddningscyklerna har sett ut innan jag köpte.

Hur ser det ut för er andra, är 12-13 % batteridegradering anmärkningsvärt för en 80X? Kan det vara något annat som spökar? Skriver här innan jag tar det med Skoda verkstad.
Joachim Parrow
Kontakt:

Re: Räckvidd begagnad 80X

Inlägg av Joachim Parrow »

Det är ungefär som jag har och alltid har haft i min 80x som jag haft i tre år nu. Jag har inte märkt någon degradering alls.

Räckvidden 50 mil är en WLTP-fantasi och har inget med verkligheten att göra. Men man kommer säkert upp i det om man kör långsamt.

Det beror helt på hur fort man kör. I sommar på långsamma vägar i Värmland kom gissometern upp i 49 mil (utom då luftkonditioneringen la av och jag plötsligt kom 10% längre). Motorvägsfart ner mot 40-45 mil. På vintern runt 30 mil.

Min snittförbrukning på sommaren är runt 15-16 och genomsnitt över alla tre åren 19.5.
Rullaebullar12345
Kontakt:

Joachim Parrow skrev:
> Det är ungefär som jag har och alltid har haft i min 80x som jag haft i tre
> år nu. Jag har inte märkt någon degradering alls.
>
> Räckvidden 50 mil är en WLTP-fantasi och har inget med verkligheten att
> göra. Men man kommer säkert upp i det om man kör långsamt.
>
> Det beror helt på hur fort man kör. I sommar på långsamma vägar i Värmland
> kom gissometern upp i 49 mil (utom då luftkonditioneringen la av och jag
> plötsligt kom 10% längre). Motorvägsfart ner mot 40-45 mil. På vintern runt
> 30 mil.
>
> Min snittförbrukning på sommaren är runt 15-16 och genomsnitt över alla tre
> åren 19.5.

Tack för svaret! Jag förstår, men även när du har kört dina sommarvägar i Värmland och bilen visat en potentiell räckvidd på 490 km, så har du ändå inte kommit längre än 420-430 km, om jag förstår dig rätt? Vad har du haft för förbrukning då?
Joachim Parrow
Kontakt:

Inlägg av Joachim Parrow »

Gissometern fungerar rätt bra så länge man kör på exakt samma sätt i samma förhållanden. Vilket man förstås aldrig gör. Man lär sig kompensera. Jag kör nästan aldrig under 20% SOC. I somras hände det att jag kom en bit mer än 25 mil på halva batteriet men det var som sagt utan AC.

En annan omständighet är vinden. 5 m/s är 18 km/h. Skillnaden med och mot är alltså 36 km/h och nästan all kraft i högre farter går åt att övervinna luftmotstånd, som växer kvadratiskt med hastigheten.

Det ska sägas att jag nästan aldrig laddar till mer än 80% och väldigt sällan behöver snabbladda, det sägs att det spelar roll för batterihälsan. Det kanske är värt en batterikoll om du inte vet laddhistoriken.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Allt beror på hur fort du kör och pratar vi högre hastigheter så låter det helt normalt (även för en ny bil).
Rullaebullar12345
Kontakt:

@ndread skrev:
> Allt beror på hur fort du kör och pratar vi högre hastigheter så låter det
> helt normalt (även för en ny bil).

Naturligtvis beror det på hastighet och en mängd andra faktorer (är som sagt van elbilsägare) men det var därför jag beskrev i det ursprungliga inlägget att jag hade kört i nära optimala förhållanden och snitthastigheten låg runt 50 km/h, varmt sommarväder. Ändå kommer inte bilen längre än strax över 40 mil. Jag har läst på andra forum att man kan komma nära 50 mil under optimala förhållanden. Nu har jag gjort lite energitester med laddningen och konstaterar att det verkar inte som att batteriet tar emot mer än 68-70 kWh. Det är ändå en rätt så rejäl degradering för 2,5 år?
Skriv svar