Bagagelucka
-
miabom
- Bilmodell: Karoq
- Kontakt:
Bagagelucka
Har någon haft problem med att bagageluckans autofunktion slutat funka? Jag for nu dra luckan för hand upp och ned. Bilen från 2018, gott knappt 8000 mil - inte ska väl luckan redan vara oduglig?
-
jarlla
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
Re: Bagagelucka
Samma här, Karoq 2018. Bakluckan vill inte varken öppna eller stänga. 5600 MIL.
-
Kika72
- Bilmodell: Skoda karoq
- Kontakt:
Men vad märkligt.
Jag gick med i detta forum nu för att skriva och fråga er bla om just detta.
Vi köpte vår Karoq i somras. Gått ca 5000 mil och är en 2018.
Efter ett par månader började automatiken i bakluckan tjorva. Nu klickar den mest bara till och vi får manuellt öppna och stänga.
Vi har haft den på verkstad för felsökning och de säger att vänster motor i bagageluckan är trasig. de vill ha 12000 för att byta den vilket känns trist.
vet någon av er något bra ställe att köpa begagnade Karoqdelar ifrån?
Och vet någon här hur elen från bakluckan till karossen går?
Vi har också upptäckt att eluppvärmningen av bakluckan inte funkar och tänkte att det kanske är eldragning tillsammans med öppningen av luckan och kanske har med varandra att göra på något sätt.
Lagning av eluppvärmningen går annars också på 12000 kr!!!
Jag är tacksam för alla era tips och all info.
Jag gick med i detta forum nu för att skriva och fråga er bla om just detta.
Vi köpte vår Karoq i somras. Gått ca 5000 mil och är en 2018.
Efter ett par månader började automatiken i bakluckan tjorva. Nu klickar den mest bara till och vi får manuellt öppna och stänga.
Vi har haft den på verkstad för felsökning och de säger att vänster motor i bagageluckan är trasig. de vill ha 12000 för att byta den vilket känns trist.
vet någon av er något bra ställe att köpa begagnade Karoqdelar ifrån?
Och vet någon här hur elen från bakluckan till karossen går?
Vi har också upptäckt att eluppvärmningen av bakluckan inte funkar och tänkte att det kanske är eldragning tillsammans med öppningen av luckan och kanske har med varandra att göra på något sätt.
Lagning av eluppvärmningen går annars också på 12000 kr!!!
Jag är tacksam för alla era tips och all info.
-
Ajason
- Kontakt:
Samma här det hände i dag. Köpte bilen i april 2018 och kört 5300 mil.
-
howarder
- Kontakt:
hej
har samma problem med min.
fick ni byta motor, el hur löste ni problemet?
//Johan
har samma problem med min.
fick ni byta motor, el hur löste ni problemet?
//Johan
-
Tosand
- Kontakt:
Hade samma problem med min efter 5000mil. Försäkringsbolaget tog kostnaden men fick en självrisk på 3000kr annars kastar det runt 10 000kr
-
Kmmm
- Kontakt:
Hej har problem med att jag inte kan öppna luckan rätt ofta.!!! Om jag får upp den så stänger den inte helt utan den låser sig typ i nedfällt läge. Och det lyser att luckan är öppen på panelen. Och nu kan jag inte ens stänga den, luckan har låst sig och är nu öppen och jag kör med den så!!
Kan jag fixa detta själv ? Är låset mekaniskt eller måste det typ programmeras för att funka med bilen?
Hoppas ni fattar
jag måste ha den fixad tills torsdag då jag ska åka långt.
5000 mil !!! 2021. Så besviken
Kan jag fixa detta själv ? Är låset mekaniskt eller måste det typ programmeras för att funka med bilen?
Hoppas ni fattar
5000 mil !!! 2021. Så besviken
-
Bengtene
- Kontakt:
Har samma problem med min Karoq från 2018. Har sett att andra Skoda-modeller också har problem med sina elbakluckor.
Synd om Skoda förstör sitt goda rykte med dålig kvalitet. Jag hörde med Skoda i Täby och de sade direkt att det var motorerna i
dämparna som var trasiga, "det var inte så ovanligt".
Jag ser att det finns nya dämpare som ska passa Karoq och som kostar knappt 2000:-, ska bara försöka hitta en verkstad som kan byta dem
Är det någon som vet hur man testar dämparna i bakluckan? Kan tänka mig att det borde gå om man kopplar loss den från baklucka och sedan
trycker på knappen för lucköppning men jag vet inte exakt hur det ska göras.
Synd om Skoda förstör sitt goda rykte med dålig kvalitet. Jag hörde med Skoda i Täby och de sade direkt att det var motorerna i
dämparna som var trasiga, "det var inte så ovanligt".
Jag ser att det finns nya dämpare som ska passa Karoq och som kostar knappt 2000:-, ska bara försöka hitta en verkstad som kan byta dem
Är det någon som vet hur man testar dämparna i bakluckan? Kan tänka mig att det borde gå om man kopplar loss den från baklucka och sedan
trycker på knappen för lucköppning men jag vet inte exakt hur det ska göras.
-
Bengtene
- Kontakt:
Jag hade samma problem med min Karoq -18. Verkstaden sa "bara att byta" men en bekant såg att en liten sladd var trasig, precis nedanför dämparen. Det är tydligen vanligt att den sladden gå av, trots att den är skyddad av en gummibälg. Han lödde ihop sladden och allt fungerade igen.
Hade jag lämnat den till Skoda så hade det kostat c:a 7000:- per dämpare.
Hade jag lämnat den till Skoda så hade det kostat c:a 7000:- per dämpare.
-
Pederj57
- Bilmodell: Karoq 2019 4x4 TDI
- Kontakt:
Hade samma problem. Kabelpaketet vid övergången kaross till lucka, där hade en kabel gått av. Mycke rörelse just där, skarvade på en sladdbit har fungerat sedan dess. Lossa panelerna på insidan, där finns det ett kontaktdon så man kan plocka bort hela kabelstammen, Karoq TDI 2019.
-
Hasse_51
- Bilmodell: Kamiq
- Kontakt:
Även jag har problem nu med bagaeluckan på vår årsmodell 2020 och ca 8200 mil. Hände för ett par år sedan och då var det bara att byta batteriet i fjärrkontrollen. Men nu får man rycka upp den. Går efter 5-6 ryck. Jag ska kolla om jag kommer åt kabelstammen eller glapp i kontakter som ni tipsat om. Hoppas det är enkelt...
Jag tog isär och fann att vajern till ellåset verkar vara slak. Någon som vet hur man spänner den? Sitter en rund plastplatta som går att vrida på, men jag ser inte att det händer något med vajerspänsten. Får kolla mer imorgon...
Jag tog isär och fann att vajern till ellåset verkar vara slak. Någon som vet hur man spänner den? Sitter en rund plastplatta som går att vrida på, men jag ser inte att det händer något med vajerspänsten. Får kolla mer imorgon...
-
Charalazen
- Kontakt:
Tjena,Pederj57 skrev: 11 december 2025, 00:41 Hade samma problem. Kabelpaketet vid övergången kaross till lucka, där hade en kabel gått av. Mycke rörelse just där, skarvade på en sladdbit har fungerat sedan dess. Lossa panelerna på insidan, där finns det ett kontaktdon så man kan plocka bort hela kabelstammen, Karoq TDI 2019.
Får man fråga hur du fick bort panelerna på insidan där kablaget från bagageluckearmen går in i? Panelen sitter som berget och är rädd att jag pajar något fäste/clips bakom panelen om jag kör in något där och bänder upp
Tack på förhand!