12V-problem
-
skodatech25
- Bilmodell: Enyaq 85
- Kontakt:
Re: 12V-problem
Jag såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, från England, där det framfördes en möjlig orsak till att man får 12V batteri problem (men det kanske finns fler orsaker än denna). Det som sades var att det kan bero på att man har ett elavtal som gör att man kan ladda bilen då elen är som billigast (och då också naturligtvis gör det), och att det då är hemma-laddstolpen (eller bilen, jag kan inte det här så bra) som hela tiden kollar av på något sätt och då väcker upp bilen flera gånger under natten. Jag vill också dra mig till minnes att jag sett att det ska finnas en viss begränsning per dygn att från MySkoda appen väcka bilen, just för att inte på det sättet dra ur 12V batteriet.
Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Kan vara så att du fått ett 12v-AMG (gel) batteri installerat på fabriken. Annars hade du säkert också gått batteri varningar så snart vädret var lite kallare. För mig löste det sig så snart de bytte ut batteriet...
Men att ha bilen inställd på att ladda enligt det du beskriver tar sannolikt mer ström från 12v batteriet i och med att bilen behöver vakna fler gånger för att upprätthålla kommunikationen...
Men att ha bilen inställd på att ladda enligt det du beskriver tar sannolikt mer ström från 12v batteriet i och med att bilen behöver vakna fler gånger för att upprätthålla kommunikationen...
-
Krba40
- Bilmodell: Enyaq 85
- Kontakt:
skodatech25 skrev:
> Jag såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, från England, där det
> framfördes en möjlig orsak till att man får 12V batteri problem (men det
> kanske finns fler orsaker än denna). Det som sades var att det kan bero på
> att man har ett elavtal som gör att man kan ladda bilen då elen är som
> billigast (och då också naturligtvis gör det), och att det då är
> hemma-laddstolpen (eller bilen, jag kan inte det här så bra) som hela tiden
> kollar av på något sätt och då väcker upp bilen flera gånger under natten.
> Jag vill också dra mig till minnes att jag sett att det ska finnas en viss
> begränsning per dygn att från MySkoda appen väcka bilen, just för att inte
> på det sättet dra ur 12V batteriet.
> Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har
> kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem
> med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har
> ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i
> sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
Jag tror att dettta är mitt problem. Bilen dog igen kvällen innan bilsemestern. Bärgning igen och denna gång byttes 12V batteri + ny programvara som skall lösa detta laddades i. Jag har Tibber med Grid Rewards och jag tror det är detta som är problemet. Under en laddsession startar och stoppar laddningen många gånger. Har kopplat bort grid rewards och kommer gå djupare ner i % innan jag laddar då jag inte vill bli bärgad igen. Det är också dålig elbilsreklam för grannarna. Utöver detta är det en underbar bil. 1400 mil nu sedan slutet nov 2024.
> Jag såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, från England, där det
> framfördes en möjlig orsak till att man får 12V batteri problem (men det
> kanske finns fler orsaker än denna). Det som sades var att det kan bero på
> att man har ett elavtal som gör att man kan ladda bilen då elen är som
> billigast (och då också naturligtvis gör det), och att det då är
> hemma-laddstolpen (eller bilen, jag kan inte det här så bra) som hela tiden
> kollar av på något sätt och då väcker upp bilen flera gånger under natten.
> Jag vill också dra mig till minnes att jag sett att det ska finnas en viss
> begränsning per dygn att från MySkoda appen väcka bilen, just för att inte
> på det sättet dra ur 12V batteriet.
> Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har
> kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem
> med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har
> ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i
> sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
Jag tror att dettta är mitt problem. Bilen dog igen kvällen innan bilsemestern. Bärgning igen och denna gång byttes 12V batteri + ny programvara som skall lösa detta laddades i. Jag har Tibber med Grid Rewards och jag tror det är detta som är problemet. Under en laddsession startar och stoppar laddningen många gånger. Har kopplat bort grid rewards och kommer gå djupare ner i % innan jag laddar då jag inte vill bli bärgad igen. Det är också dålig elbilsreklam för grannarna. Utöver detta är det en underbar bil. 1400 mil nu sedan slutet nov 2024.
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Nu har vår Enyaq fått sitt femte nya 12-batteri på två år...
-
CAHCeder
- Bilmodell: Enyaq 85x L&K
- Kontakt:
5 nya batterier!!!
Jag är ”bara” på mitt tredje (nu AGM) men börjar få problem igen.
Jag tycker det är sorgligt att Skoda inte kan lösa problemen som uppenbarligen drabbar
så många bilar och fra ägare.
Jag har begärt återköp av min 85X då jag anser det orimligt orimligt mycket problem och att när garantin gått ut riskera kostnader för dyra batteribyten.
Det lär inte heller vara en särskilt lättsåld bil då med problematisk historik.
Se tråden om ” gränsen för batteriskydd”
Jag är ”bara” på mitt tredje (nu AGM) men börjar få problem igen.
Jag tycker det är sorgligt att Skoda inte kan lösa problemen som uppenbarligen drabbar
så många bilar och fra ägare.
Jag har begärt återköp av min 85X då jag anser det orimligt orimligt mycket problem och att när garantin gått ut riskera kostnader för dyra batteribyten.
Det lär inte heller vara en särskilt lättsåld bil då med problematisk historik.
Se tråden om ” gränsen för batteriskydd”
-
Senan
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Jonsson skrev:
> Nu har vår Enyaq fått sitt femte nya 12-batteri på två år...
Har ni fått det på garantin eller blivit tvungna att betala själva ?
Vet ni vad det kostade att byta batteriet på ett ungefär ?
Jag har en årsmodell 2022 där det varnar för att 12 volts batteriet är dåligt eller inte tillräckligt laddat.
> Nu har vår Enyaq fått sitt femte nya 12-batteri på två år...
Har ni fått det på garantin eller blivit tvungna att betala själva ?
Vet ni vad det kostade att byta batteriet på ett ungefär ?
Jag har en årsmodell 2022 där det varnar för att 12 volts batteriet är dåligt eller inte tillräckligt laddat.
-
Jonsson
- Kontakt:
Det har gått på garantin hittills men den går ut i september. I övermorgon installerar vi en DEFA 12V-laddare i bilen, som jag verkligen hoppas löser problemet. Jag tröttnade och ville byta in skräpet på min lokala Toveks för ett tag sedan men de ville inte heller ha den så de gav mig ett skambud de visste att jag inte skulle ta.
Mitt livs sista Skoda.
Mitt livs sista Skoda.
Senast redigerad av 1 Jonsson, redigerad totalt 12 gånger.
-
Lagge5
- Kontakt:
Krba40 skrev:
> skodatech25 skrev:
> > Jag såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, från England, där det
> > framfördes en möjlig orsak till att man får 12V batteri problem (men det
> > kanske finns fler orsaker än denna). Det som sades var att det kan bero på
> > att man har ett elavtal som gör att man kan ladda bilen då elen är som
> > billigast (och då också naturligtvis gör det), och att det då är
> > hemma-laddstolpen (eller bilen, jag kan inte det här så bra) som hela tiden
> > kollar av på något sätt och då väcker upp bilen flera gånger under natten.
> > Jag vill också dra mig till minnes att jag sett att det ska finnas en viss
> > begränsning per dygn att från MySkoda appen väcka bilen, just för att inte
> > på det sättet dra ur 12V batteriet.
> > Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har
> > kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem
> > med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har
> > ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i
> > sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
>
> Jag tror att dettta är mitt problem. Bilen dog igen kvällen innan bilsemestern.
> Bärgning igen och denna gång byttes 12V batteri + ny programvara som skall lösa detta
> laddades i. Jag har Tibber med Grid Rewards och jag tror det är detta som är
> problemet. Under en laddsession startar och stoppar laddningen många gånger. Har
> kopplat bort grid rewards och kommer gå djupare ner i % innan jag laddar då jag inte
> vill bli bärgad igen. Det är också dålig elbilsreklam för grannarna. Utöver detta är
> det en underbar bil. 1400 mil nu sedan slutet nov 2024.
Har det fungerat efter detta? Jag har en 23:a 80x sen en månad tillbaka och 12v-problem nu med kylan. Har Tibber och Grid Rewards och har valt smartladdning på natten. Kan ju vara så att bilen väcks väldigt mycket av det under natten och sliter på 12 volts batteriet + många korta resor i vardagen.
> skodatech25 skrev:
> > Jag såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, från England, där det
> > framfördes en möjlig orsak till att man får 12V batteri problem (men det
> > kanske finns fler orsaker än denna). Det som sades var att det kan bero på
> > att man har ett elavtal som gör att man kan ladda bilen då elen är som
> > billigast (och då också naturligtvis gör det), och att det då är
> > hemma-laddstolpen (eller bilen, jag kan inte det här så bra) som hela tiden
> > kollar av på något sätt och då väcker upp bilen flera gånger under natten.
> > Jag vill också dra mig till minnes att jag sett att det ska finnas en viss
> > begränsning per dygn att från MySkoda appen väcka bilen, just för att inte
> > på det sättet dra ur 12V batteriet.
> > Jag själv har en Enyaq 85, producerad 2025/1 (just innan face-lift). Har
> > kört 450 mil och laddat 98 % hemma. Har inte hittills sett något problem
> > med 12V batteriet (peppar, peppar). En orsak kan ju vara att jag inte har
> > ett elavtal där jag kan ladda då det är billigast. Jag sätter bara i
> > sladden när jag behöver ladda och laddar direkt till 80 %.
>
> Jag tror att dettta är mitt problem. Bilen dog igen kvällen innan bilsemestern.
> Bärgning igen och denna gång byttes 12V batteri + ny programvara som skall lösa detta
> laddades i. Jag har Tibber med Grid Rewards och jag tror det är detta som är
> problemet. Under en laddsession startar och stoppar laddningen många gånger. Har
> kopplat bort grid rewards och kommer gå djupare ner i % innan jag laddar då jag inte
> vill bli bärgad igen. Det är också dålig elbilsreklam för grannarna. Utöver detta är
> det en underbar bil. 1400 mil nu sedan slutet nov 2024.
Har det fungerat efter detta? Jag har en 23:a 80x sen en månad tillbaka och 12v-problem nu med kylan. Har Tibber och Grid Rewards och har valt smartladdning på natten. Kan ju vara så att bilen väcks väldigt mycket av det under natten och sliter på 12 volts batteriet + många korta resor i vardagen.
-
rqu
- Kontakt:
Jag var ute och körde nu i helgen där temperaturen stundtals var nere på -22. När jag senare snabbladdade så fungerade inte laddstationens kortterminal pga kylan. Då runt -15, enbart OKQ8-appen gick att ladda med. Efter laddningen så klagade bilen med varningar om 12-voltsbatteriet. Jag har fått det tidigare vid start i -25. Även då gick det bra att köra. Har för mig att jag förra vintern fick några sporadiska varningar om batteriet lite random, det var väl inte anmärkningsvärt kallt. Bilen är en Enyaq 80x från november 2023. Har dom numera AGM från fabriken, och borde dom sett nåt på första servicen nu november 2025 om det är problem med batteriet? Kanske ska kolla med min verkstad.
-
@ndread
- Kontakt:
På 80-bilarna kommer varningen så fort det blir kallt och betyder egentligen att det är svårare att ladda batteriet och betyder inte (nödvändigtvis) att spänningen i batteriet är låg. Det är åtminstone som jag förstått saken. På 85-bilarna visas inte denna varning på samma sätt vid kyla.
-
Jonsson
- Kontakt:
Vi har haft varningen oavsett årstid eller temperatur.
Fick nytt 12V-batteri mån 2/2-26 eftersom det gamla var trasigt igen. De hade räknat efter och så vitt de kunde utröna så var detta batteribyte nummer 5. Visst, ok, jag kan ha haft fel. Det är som regel inte jag som hämtar bilen.
Den 13/1-26 installerade vi en DEFA 12V-laddare men det har tydligen inte löst problemet.
I september går garantin ut och grundproblemet kommer finnas kvar, men då kommer inte jag äga bilen.
Fick nytt 12V-batteri mån 2/2-26 eftersom det gamla var trasigt igen. De hade räknat efter och så vitt de kunde utröna så var detta batteribyte nummer 5. Visst, ok, jag kan ha haft fel. Det är som regel inte jag som hämtar bilen.
Den 13/1-26 installerade vi en DEFA 12V-laddare men det har tydligen inte löst problemet.
I september går garantin ut och grundproblemet kommer finnas kvar, men då kommer inte jag äga bilen.
-
@ndread
- Kontakt:
Har fått till mig att ett problem är att batteriet aldrig blir varmt om man inte körning bilen då och då i garage på vintern. Om den förvaras ute hela tiden riskerar batteriet att frysa/bli svårt att ladda.
När jag då och då ä förvarar bilen innomhus så har det inte varit några problem.
Det är korkat att 12v batteriet sitter under motorhuven, där blir det aldrig blir varmt från någon motor på samma sätt som för fosilbilar! Batteriet skulle istället ha varit monterat inne i bilen t.ex. i bagageutrymmet.
Förvarar du bilen varmt någon gång på vintern?
När jag då och då ä förvarar bilen innomhus så har det inte varit några problem.
Det är korkat att 12v batteriet sitter under motorhuven, där blir det aldrig blir varmt från någon motor på samma sätt som för fosilbilar! Batteriet skulle istället ha varit monterat inne i bilen t.ex. i bagageutrymmet.
-
rqu
- Kontakt:
Jag antar att eftersom det är en verkstad som gjort jobbet att dom dessutom kodat om bilen så att den vet om att det är ett AGM? Har läst att man måste göra det om man byter batterityp.Jonsson skrev: 6 februari 2026, 10:35 Vi har haft varningen oavsett årstid eller temperatur.
-
@ndread
- Kontakt:
Har du bilnyckeln i fickan och går förbi bilen ett antal gånger per dag? Tycker att våran bil vaknar till, även om bara keyless är aktiverad, så hör man att något spjäll (eller liknande) rör på sig och att bilen vaknar till. ....
-
Jonsson
- Kontakt:
Håller helt med. Det är skitkorkat.@ndread skrev: 7 februari 2026, 12:11
Nej, bilen står ute.
-
Jonsson
- Kontakt:
Jag antar att eftersom det är en verkstad som gjort jobbet att dom dessutom kodat om bilen så att den vet om att det är ett AGM? Har läst att man måste göra det om man byter batterityp.
[/quote]
Ja, det måste man göra men det utgår jag från att märkesverkstaden har gjort.
-
Jonsson
- Kontakt:
-
Jonsson
- Kontakt:
Uppdatering ang. DEFA 12V-laddare:
Sedan batteribyte i februari verkar det ha fungerat. Vi laddar 12V-batteriet i stort sett varje natt.
DEFA-laddaren finns som 5A, 10A och 40A (tror jag). Verkstan köpte in och installerade den på 5A men personligen hade jag valt 10A. Hur som helst har det funkat hittills.
Sedan batteribyte i februari verkar det ha fungerat. Vi laddar 12V-batteriet i stort sett varje natt.
DEFA-laddaren finns som 5A, 10A och 40A (tror jag). Verkstan köpte in och installerade den på 5A men personligen hade jag valt 10A. Hur som helst har det funkat hittills.