Baklucka går ej att få upp
-
kjellinge45
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 16 maj 2017, 22:38
- Ort: Åtvidaberg
- Bilmodell: Skoda fabia
- Kontakt:
Baklucka går ej att få upp
Bakluckan på min combi har låst sig hur öppnar den det hörs inget knäpp från låset när jag använder nyckel
-
Silverado
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 22 augusti 1970, 14:35
- Ort: Botkyrka
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi G3
- Kontakt:
Re: Baklucka går ej att få upp
2026-01-28
Jag fick samma symptom på min Fabia Combi -17, förutom att det alltid visade sig vid några minusgrader, aldrig på sommaren. Vid något tillfälle på hösten rann det vatten ur låsdelen när jag öppnade luckan. Efter att ha pratat med några lokala verkstäder och fått svävande svar vände jag mig till KW i Skärholmen som lät seriösa och sa att de kunde felsöka till en kostnad som skulle ingå i priset om jag valde reparation utifrån deras diagnos. Sagt och gjort, efter ett antal timmar fick jag en länk till en film som de tagit som visade att det porlade vatten på insidan av genomföringen till bakrutetorkarens axel, där den går igenom rutan, när de spolade vatten på utsidan. Gummibussningen läckte och vattnet tog sig ner till den strömbrytare som manövrerar låset samt låset som sitter under. De erbjöd reparation för 2795 kr vilket jag naturligtvis godkände.
Någon tid senare när vädret slog om till minusgrader uppstod samma problem igen. Nytt besök. Jag insåg att strömbrytare i låsmanövreringen sannolikt också var defekt och beställde byte av den delen. Den var inte billig. En stor, rätt komplex plastkomponent, komplett med gummihandtag och infälld mikrobrytare av okänt slag för 990 kr. Dessutom valde jag att byta lucklåset för 950 kr som sitter under för att slippa fler besök, även om det var knepigt att avgöra vilken del som ställde till med problemet.
Nu har två vintrar gått och problemet har inte visat sig igen trots låga temperaturer.
Min slutsats är: Kontrollera gummitätningen vid torkargenomföringen i bakrutan regelbundet gör att upptäcka sprickor eller andra skador. Stark sol och åldring kan göra att den spricker i förtid. Den kan också läcka på grund av slarvig montering.
Jag fick samma symptom på min Fabia Combi -17, förutom att det alltid visade sig vid några minusgrader, aldrig på sommaren. Vid något tillfälle på hösten rann det vatten ur låsdelen när jag öppnade luckan. Efter att ha pratat med några lokala verkstäder och fått svävande svar vände jag mig till KW i Skärholmen som lät seriösa och sa att de kunde felsöka till en kostnad som skulle ingå i priset om jag valde reparation utifrån deras diagnos. Sagt och gjort, efter ett antal timmar fick jag en länk till en film som de tagit som visade att det porlade vatten på insidan av genomföringen till bakrutetorkarens axel, där den går igenom rutan, när de spolade vatten på utsidan. Gummibussningen läckte och vattnet tog sig ner till den strömbrytare som manövrerar låset samt låset som sitter under. De erbjöd reparation för 2795 kr vilket jag naturligtvis godkände.
Någon tid senare när vädret slog om till minusgrader uppstod samma problem igen. Nytt besök. Jag insåg att strömbrytare i låsmanövreringen sannolikt också var defekt och beställde byte av den delen. Den var inte billig. En stor, rätt komplex plastkomponent, komplett med gummihandtag och infälld mikrobrytare av okänt slag för 990 kr. Dessutom valde jag att byta lucklåset för 950 kr som sitter under för att slippa fler besök, även om det var knepigt att avgöra vilken del som ställde till med problemet.
Nu har två vintrar gått och problemet har inte visat sig igen trots låga temperaturer.
Min slutsats är: Kontrollera gummitätningen vid torkargenomföringen i bakrutan regelbundet gör att upptäcka sprickor eller andra skador. Stark sol och åldring kan göra att den spricker i förtid. Den kan också läcka på grund av slarvig montering.

