Halloj.
Ny till forumet och till elbil.
Körde iväg i min enyaq my22 80x idag, -20C, full laddad, värmd och förvärmt batteri vid avfärd (trodde jag) stannade efter 9 mil av totalt 28.
Tänkte ladda lite extra ifall något händer på vägen osv.
Vet att denna årsmodell inte har batteriförvärmning, vilket suger, men vart förvånad när laddhandsken inte ville ”ta”.
Två olika laddare, 150kw resp 200kw.
Misstänkte att batteriet var kallt, hittande till slut en 22kw laddare och tänkte att man kanske kunde värma batteriet med AC laddning? Kopplade i den gula kabeln och då började den ladda 10kw, efter 30 min så provade jag DC igen och fick iaf upp till 35-40kw till slut.
Någon som var liknande erfarenheter? Kanske var så att batteriet inte vart förvärmt till den angiva avresetiden?
Tack på förhand.
För kallt batteri för DC?
-
REVEREND
- Bilmodell: Enyaq 22
- Kontakt:
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: För kallt batteri för DC?
Batteriet förvärma inte innan avfärd, endast kupen. Men det ska gå att ladda batteriet även om det är kallt - men räkna då med att den börjar på ~10 kW och kämpar sig långsamt uppåt...även om batteriet är tomt..
-
REVEREND
- Bilmodell: Enyaq 22
- Kontakt:
Jaså.
Jag hade fått för mig att poängen med att ha en laddplats är att den förkonditionerar batteriet till avsatt tid för avfärd. 1h innan påbörjas batterikonditioneringen och 30 min innan klimat till kupén? Om det är tillräckligt kallt dvs.
https://youtu.be/Rh1oVaBL5m4?si=5kM_lj1qlEVQatk8/
Speicher Elektrisiert/Mattias har en video där han talar om det vid 10:00.
Olika temperaturer beroende på vilken mjukvara/årsmodell man har.
Har DC laddat i minusgrader förut, med samma hastighet som du nämner innan batteriet blir varmare. Men nu ville den inte alls, ”stötte” ifrån handsken, därför misstänkte jag att batteriet var för kallt? Därför provade jag AC laddare först.
Någon annan som varit med om det?
Jag hade fått för mig att poängen med att ha en laddplats är att den förkonditionerar batteriet till avsatt tid för avfärd. 1h innan påbörjas batterikonditioneringen och 30 min innan klimat till kupén? Om det är tillräckligt kallt dvs.
Har DC laddat i minusgrader förut, med samma hastighet som du nämner innan batteriet blir varmare. Men nu ville den inte alls, ”stötte” ifrån handsken, därför misstänkte jag att batteriet var för kallt? Därför provade jag AC laddare först.
-
rqu
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
På Tesla-stationen sist hade kontakten hängt i snön, och isen gjorde att den inte låste. Så att den "stötte ifrån" handsken var nästan helt säkert ett fysiskt problem orsakat av is eller snö i kontakten, eller att den frusna låspinnen inte kunde säkra kabeln. Mycket annat kan hända när det är kallt, kortterminalerna slutade funka på OKQ8 vid -15. Alla grannar vid stationen fick avbrutna sessioner, endast appen funkade felfritt att ladda med.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Testa att ladda bilen "fullt" och sedan in att bilen ska förvärmas, notera att bilen inte kommer att begära någon ström från laddaren före att kupen börjar förvärmas tros att batteriet påstås värmas vid en tidigare tidpunkt...REVEREND skrev: 13 februari 2026, 17:16 Jaså.