Hej.
Har en Superb kombi 2.0, bensin 2017, 280 hk modellen.
På förra servicen sa de att batteriet hade lite dåliga värden.
Har köpt ett nytt batteri som ska passa, en Bosch S5A08.
Min fråga är: Jag kan ju lätt byta den själv, men behöver man koda in i bilen att det har ett nytt batteri? Tänkte byta i helgen, men blev lite osäker om man skulle få några problem under helgen när allt är stängt? Har sett lite olika bud, en del säger att det räcker med att byta batterier och köra rutorna, vrida ratten osv för att allt ska funka medan andra tycker att man ska koda in den. Kanske är värt att skaffa en Carista eller OBDeleven och göra det själv om verkstan ska ha orimligt mycket för jobbet?
Ett annat problem som dykt upp senaste veckan: Har fått byta batteri i nyckeln 2 ggr. Har fått hålla nyckeln mot startknappen för att kunna starta och det går inte att låsa dörren, varken med touch mot handtaget eller med nyckeln. När jag bytt batteri funkar allt som det ska, men det verkar märkligt att nyckeln gjort slut på batteriet 2 ggr på en vecka? Kan det ha nått med att batteriet är dåligt att göra? Fattar inte varför ett dåligt bilbatteri skulle dränera nyckelbatteriet? Har förresten haft nyckeln en bra bit bort från garaget där bilen står så att nyckeln haft kontakt med bilen under lång tid borde inte vara problemet.
Batteri nyckel mm..
-
ztevie
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
-
Janne1972
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
Re: Batteri nyckel mm..
Kan du ha satt fingrar på båda sidor av batteriet samtidigt, det är förödande för knappcellsbatterier.
Bara en egen erfarenhet av samma problem.
Bara en egen erfarenhet av samma problem.