Kupén luktar illa

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Sveos
Bilmodell: Enyaq -22
Kontakt:

Kupén luktar illa

Inlägg av Sveos »

Jag har problem med att det luktar illa inne i min kupé. Det har varit så hela veckan nu och det känns direkt när jag öppnar dörren. Jag har kollat kupéfiltret och letat efter något som kan lukta illa, men hittar inget. Golvet är torrt, så vitt jag kan känna.

Det luktar surt. Det har varit så då och då tidigare, men aldrig så här ihållande. Förra veckan när jag körde en lite längre sträcka på ett par dagar - ca 100 mil - så kände jag inget, utan detta kände jag första gången någon eller några dagar efter att jag kommit hem.

Jag har förstås frågat AI/Google, men det känns som om chansen är större att jag får ett korrekt svar här.
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Re: Kupén luktar illa

Inlägg av bmw_ixen »

Just vid uppstart har jag haft ibland lite illaluktande, men det är inte just bara Enyaq. Som jag förstår det så kan det bli någon påväxt på AC delen i luftkanalen in i HVAC enheten och det börjar lukta precis i uppstart. Jag har dock aldrig tagit tag i det och löst det, för det brukar ju försvinna efter några minuter typ. Kanske är värre om AC slutat att funka? Vet du om AC funkar?
Sveos
Kontakt:

Inlägg av Sveos »

AC fungerar som den ska. Eftersom det är i bilen redan innan jag startar den tänkte jag att det inte är från AC det kommer, men funderar ändå på att köra en sådan där AC-rengöringssprej. Idag när jag kom till bilen hade jag kört den på kupeuppvärmning ett tag innan och då tyckte jag att jag t.o.m. kände luften UTANFÖR bilen så då började jag tänka att det kanske kommer från AC:n ändå.

Drygt, detta...
Sveos
Kontakt:

Inlägg av Sveos »

Jag är förvirrad. Jag har inte gjort någonting, men nu verkar lukten borta. Möjligen anade jag lite, men det kan också ha varit inbillning.

Jag förstår inte vare sig varför det luktade så mycket eller vart lukten har tagit vägen. :?:
Jonsson
Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Det är rätt vanligt i luftkonditioneringar. Kondens ger bakteriepåväxt. Lösningen brukar vara att köra ac:n på full värme ett tag så att den får torka ur ordentligt. Har funkat för mig på andra bilar.
Skriv svar