Hej,
Jag har en Skoda Fabia mkii från 2014 (bensin). Den har ett intermittent elfel som jag inte lyckas spåra.
Det sker främst när det är kallt eller om man har på halvljus. Det blir då ofta (inte alltid) så att när man börjar köra från stillastående så blinkar instrumentpanelen till, ibland även halvljusen. Störigt men inte så farligt. Men ibland när man kör på vägen, håller jämn fast så slocknar instrumentpanelen (bakgrundsbelysning) och då slutar blinkers, vindrutetorkare, farthållare att fungera, några sekunder till många minuter senare kan det kicka igång av sig självt.
Om man är i det läget och stänger av tändningen och startar bilen igen så fungerar allt.
Kan tillägga att jag fick fel på generatorn, men hade felet innan den dog och har bytt generator och batteriet.
Någon som har någon idé?
Intermittent elfel?
-
samfdaoud
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 november 2023, 06:35
- Bilmodell: Skoda Fabia mk2 2014
- Kontakt:
-
sm0uan
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 25 december 2022, 09:41
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Re: Intermittent elfel?
Man får ju en känsla av att det kan vara nåt glapp i tändlåsets kopplingsdäck. Om du "ruckar" lite på nyckeln när felet uppstår, påverkas situationen av det?
-
samfdaoud
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 november 2023, 06:35
- Bilmodell: Skoda Fabia mk2 2014
- Kontakt:
Re: Intermittent elfel?
På dom senaste turerna så har bilen inte haft problem förutom att den blinkande till en gång. Så jag har inte riktigt kunnat prova ditt förslag. Men jag provade att rycka i nyckeln på lite olika sätt för att se om det triggade felet, men det gjorde det inte.
-
Karvid
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 4 juli 2024, 19:54
- Bilmodell: Scout
- Kontakt:
Re: Intermittent elfel?
samfdaoud skrev: 28 november 2023, 06:46 Hej,
Jag har en Skoda Fabia mkii från 2014 (bensin). Den har ett intermittent elfel som jag inte lyckas spåra.
Det sker främst när det är kallt eller om man har på halvljus. Det blir då ofta (inte alltid) så att när man börjar köra från stillastående så blinkar instrumentpanelen till, ibland även halvljusen. Störigt men inte så farligt. Men ibland när man kör på vägen, håller jämn fast så slocknar instrumentpanelen (bakgrundsbelysning) och då slutar blinkers, vindrutetorkare, farthållare att fungera, några sekunder till många minuter senare kan det kicka igång av sig självt.
Om man är i det läget och stänger av tändningen och startar bilen igen så fungerar allt.
Kan tillägga att jag fick fel på generatorn, men hade felet innan den dog och har bytt generator och batteriet.
Någon som har någon idé?
Jag har samma fel på en Fabia 2014 efter generatorbyte!
Hittade du felet på din bil?
-
samfdaoud
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 november 2023, 06:35
- Bilmodell: Skoda Fabia mk2 2014
- Kontakt:
Re: Intermittent elfel?
Nja, delvis. Jag fick fel på en parkeringssensor så jag behövde ta loss bakre stötfångaren vilket gjorde att jag behövde ta bort lamporna bak. När jag tog bort dom så tog jag ut kabelgenomföringspluggen (eller vad det nu kan heta) för dom och tog isär kontakten som sitter där. Den hade ganska markant ärgning på en av kablarna. Var liknande på båda sidorna. Antar att det orsakade något jordningsfel. Det händer mer sällan nu. Kan oftast få tillbaka strömmen om jag slår av/på halvljusen/DLR.
Om du lyckas hitta en lösning skulle jag bli mycket tacksam om du skrev svaret här
Om du lyckas hitta en lösning skulle jag bli mycket tacksam om du skrev svaret här

