Förklara avtagbar dragkrok
-
scoda
- Bilmodell: Skoda Oktavia
- Kontakt:
Förklara avtagbar dragkrok
Jag har en fått en besiktningsanmärkning att låsmekanismen i den avtagbara dragkroken har "osäker låsning" med förklaringen att den fjädrar tillbaka dåligt.
Eftersom jag i princip aldrig lossat dragkroken så förstår jag inte hur låsmekanismen ska fungera.
Vad är det för metallcylininder under den röd-gröna plastanordningen, vid pilen i bilden?
Ska den fjädra ut?
Eller är det bara att det svarta plasthandtaget är väldigt trögt som är problemet?
Eftersom jag i princip aldrig lossat dragkroken så förstår jag inte hur låsmekanismen ska fungera.
Vad är det för metallcylininder under den röd-gröna plastanordningen, vid pilen i bilden?
Ska den fjädra ut?
Eller är det bara att det svarta plasthandtaget är väldigt trögt som är problemet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Fatmike
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Re: Förklara avtagbar dragkrok
Hur gick det med dragkroken? Fick du någon ordning på den?
-
olacarell
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Någon som har en lösning på detta?
-
winston
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
I låst läge spärrars handtaget så att det inte går att fälla ner för att lossa draget från bilen. Måste fungera på besiktningen
Har draget varit monterat länge brukar det kunna börja kärva/rost och smuts (även låscylindern). Kan till och med vara svårt att lossa draget från bilen om låsningen av handtaget inte släpper
Om du har fått bort draget från bilen kan du ta isär det och smörja. Börja med rostskyddsmedel till exempel CR56.
Ta bort handtaget från draget, beskrivning bifogas
Har draget varit monterat länge brukar det kunna börja kärva/rost och smuts (även låscylindern). Kan till och med vara svårt att lossa draget från bilen om låsningen av handtaget inte släpper
Om du har fått bort draget från bilen kan du ta isär det och smörja. Börja med rostskyddsmedel till exempel CR56.
Ta bort handtaget från draget, beskrivning bifogas
-
olacarell
- Kontakt:
Har fått bort dragkroken och tagit bort handtaget. Men den lilla knappen som ska fjädra sitter ju som berget. Värmt och smörjt men den sitter fast som djävulen. Den måste vara totalt fastrostad.
-
Blanken
- Bilmodell: Skoda Octavia 3 '16
- Kontakt:
Har du fått löst det?
Testat penetrerande olja? Det brukar tillsammans med korrosionslösande och milt våld, få loss det mesta.
Testat penetrerande olja? Det brukar tillsammans med korrosionslösande och milt våld, få loss det mesta.
-
olacarell
- Kontakt:
Körde penetrerande olja i två veckor tre gånger om dagen, värme och från milt våld till extremt våld. Ingen verkan tyvärr.
-
Blanken
- Bilmodell: Skoda Octavia 3 '16
- Kontakt:
-
Skitnils
- Bilmodell: Skoda superb
- Kontakt:
Samma 4mm skruv du använde för låsningen till armen kan du använda till den där medalpluppen som ska fjädra också. Sen drar du loss den med hammare eller kofot 
-
SkodaFabiaCombi2017
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi 2017
- Kontakt:
Hej!Skitnils skrev: 24 april 2025, 17:28 Samma 4mm skruv du använde för låsningen till armen kan du använda till den där medalpluppen som ska fjädra också. Sen drar du loss den med hammare eller kofot![]()
Har samma problem med metalpluppen som ska fjädra, dragkroken verkar låsa fast men indikatorn hoppar inte ut. Tipset att använda en 4mm skruv här som i låspinnen till handtaget fungerar inte för mig rakt av då det inte är gängor i denna "pluppen", gängade ni nya gängor i hålet eller hur löste ni det?
Tacksam för tips!

-
Erik.Ersa
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Jag använde först 5-56, knackade in låsningen lite och tog sedan en träskruv och skruvade in , Obs tar man en för smal skruv kan den fastna i fjädern bakom och det är lite svårt att få loss skruven efter.
Dra lite i fjädern innan återmontering så att den blir lite längre så fjädrar den mer.
Om du ska ha kroken monterad hela tiden bör du motionera låsmekanismen ibland och spruta lite 5-56 som skydd
Dra lite i fjädern innan återmontering så att den blir lite längre så fjädrar den mer.
Om du ska ha kroken monterad hela tiden bör du motionera låsmekanismen ibland och spruta lite 5-56 som skydd
-
SkodaFabiaCombi2017
- Kontakt:
Tack! Ska testa att antingen gänga in en M4 borde bli samma effekt. Bra tips om fjädern, tack.Erik.Ersa skrev: 21 januari 2026, 07:47 Jag använde först 5-56, knackade in låsningen lite och tog sedan en träskruv och skruvade in , Obs tar man en för smal skruv kan den fastna i fjädern bakom och det är lite svårt att få loss skruven efter.
-
TobeZim
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Hej, jag har samma problem. Kroken fungerar och låser sig som den ska men indikatorn hoppar inte ut. Är det hela "pluppen" vid pilen som ska hoppa ut när den låser sig eller är det en pinne i hålet som kommer ut?
Jag har dragit i wd40 nu och försöker "motionera" den men bra att veta så det är rätt grej jag drar i
Jag har dragit i wd40 nu och försöker "motionera" den men bra att veta så det är rätt grej jag drar i
-
SkodaFabiaCombi2017
- Kontakt:
Hej!TobeZim skrev: 5 februari 2026, 11:50 Hej, jag har samma problem. Kroken fungerar och låser sig som den ska men indikatorn hoppar inte ut. Är det hela "pluppen" vid pilen som ska hoppa ut när den låser sig eller är det en pinne i hålet som kommer ut?
Jag har dragit i wd40 nu och försöker "motionera" den men bra att veta så det är rätt grej jag drar i![]()
Har löst min krok nu och fick ok på besiktningen.
Pluppen sitter i ett hål och har ingen kontakt med övrig mekanism. Pluppen har en skåra i sig där en o-ring sitter för att "täta" och hålla kvar pluppen i hålet när den bakomliggande tryckfjädern gör så att den ska åka ut en bit och trycka ut indikatorn i handtaget på kroken.
Så ingen pinne i hålet utan hela pluppen ska åka ut en bit.
Jag gängade upp till M5 och kunde få ur den med hjälp av en kortare M5 skruv tillsammans med en större bricka, för att ha mer anläggningsyta, och två bräckjärn för att inte dra den snett i hålet. Pluppen lossnade men fick ta i rejält, förväntade mig en dålig yta på pluppen men den och hålet såg förvånansvärt fräscha ut så det verkar inte behövas mycket för att den ska nypa fast.
Putsade upp ytan, satte ny o-ring, bytte tryckfjäder och använde rejält med fett så var den som ny igen.
-
Rikardo
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Var köpte du ny tryckfjäder?
-
SkodaFabiaCombi2017
- Kontakt:
När jag borrade för att kunna gänga upp pluggen så gick tryckfjädern som satt där sönder.
-
Mangers81
- Bilmodell: Seat Leon
- Kontakt:
Även jag har samma problem som i tråden och jagar ny fjäder. Någon som har tips på fjäder och inköpsställe?