Börjar fundera

I detta forum skriver vi om trimning.
Skriv svar
mogwai
Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
Kontakt:

Börjar fundera

Inlägg av mogwai »

På att fixa lite mer bett till nästa sommar i min bil.. men eftersom att jag är helt urkass på motorer så tänkte jag bara fråga vad det är för prylar jag ska leta efter? (med det menar jag BULT-ON)
för jag kan nog inte slänga i prylarna själv, det blir nog en verkstad som gör det åt mig.... men jag skulle vilja veta råvarukostnaden för diverse delar som kommer behövas..skriver en liten lista här vad jag tror kommer behövas, ni får ju jättegärna fylla ut o tillägga saker så jag inte står där o ser dum ut med tom plånbok och en halvbyggd bil. ( vill ha ca 200-230 kusar i bilen )

Turbo = kkk k04 - Bult on (ca 13,000 om jag inte hittar en Beg)
Luftfilter = ?? finns ju massvis (1-2k)
Spridare = har ingen aning vad jag ska ha (pris?)
Avgasrör = nåt som låter lite mer brum brum (6-10k?)
Dumpventil = vet inte om den bara är till för *mysljudet*(1,5k)
Bränslepump = behöver väl en större iom mer kräm (pris??)
Mappa = lär behövas =) (10,000?)
Verkstan = låna ut min flickvän?
======

Sen är jag helt slut på ideér ... det känns som om jag missat nånting viktigt :(
Rscombi

Sv:Börjar fundera

Inlägg av Rscombi »

hmm jag vet inte riktigt om du behöver byta allt det där för 200-230hk spridarna ska nog klara upått en 280hk bränslepumpen hänger med rätt bra en då. turbo tror jag inte du behöver byta förens du kommer upp i en 240-250hk luftfilter kan du göra som Greven gör ett större inlopps hål trä en slang till fronten klarar ca 350 hk du kanske bör byta insatsfiltret
Dump Forge dv006 har jag funkar bra lite stor kanske för den får knappt plats under locket
avgasrör kolla under sponsorer a-lt avgasrör
men för att fixa dem där 200-230-hk ring runt lite å kolla på olika firmor mitt tips är nog ace competition dem kan fixa det mesta

Rscombi
DanielP

Sv:Börjar fundera

Inlägg av DanielP »

Beroende vad du har för bil borde du klarar dig även utan allt det där. En Octavia RS kan trimmas utan "hårdvaru"modifikationer till pålitliga 215hk med enbart ett chip. En Octavia 1.8T till 190hk. För mer hk ska du nog ha ett ordentligt avgassystem med metallkat.

Om du dessutom vill ha bättre ork i motorn kan du köpa en till standard VAG intercooler och seriekoppla de två I/C (som Audi TT, en på vänster sida och en på höger sida). Alternativet är att ersätta original-llk med en tjockare I/C. Lär dock kosta mer....
mogwai
Kontakt:

Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av mogwai »

jag har ju den *klena* motorn på 150hk endast ...dvs k03 lätt trycks turbon...ni har ju sportmodellen ")

och Spridarna har jag även mindre än ni har..
DanielP

Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av DanielP »

Ja, men med BSR Steg 2 för 1.8T kommer du upp till 197hk. Vill du verkligen betala sååå mycket mer för att få tre hk mer?
nicke
Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av nicke »

Köp en RS direkt istället. ;-
Administrator
Bilmodell: BMW X5
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av Administrator »

Håller med Nicke, oftast billigare att sälja bilen och lägga pengarna på en RS istället...

Ni vet kanske att Motornord har trim till skoda? http://www.motornord.se beställ deras sportkatalog...
RSRacing

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av RSRacing »

/Mogwai behöver du fixa spridare så kan ja greja fram 4st 420cc/4bar för 1000:-, Turbo TD04/16 4000:- (krävs moddning av grenrör)

//Christer
mogwai
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av mogwai »

ojda det där lät ju lite smaskigt
vad är det för kw på den turbon?

Hade efter en tung diskussion med tjejen igår gått med på att endast Chippa + Filter o dump...

men men en fajt till kan nog ordnas
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Börjar fundera

Inlägg av DanielP »

Såna där modifikationer skulle jag ändå bara göra om jag hade en 4x4 ;) 400hk med framhjulsdrift är inte så kul :(
Skriv svar