Skoda diesel - En vinnare?
-
nilu
Hej!
Är på jakt efter en vettig bruksbil till en hyfsad slant. Kör ganska många mil och då ofta med ett gäng släpvagnar på kroken (säljer släpvagnar). Är en pickupdiesel en vinnare då? Vad har ni "erfarna" för uppfattning? motorstyrka/förbrukning/kvalitet osv
Tacksam för svar
/Nilu -som har konstaterat att 200hk SAAB inte är en vinnare i bränsleekonomiracet...
Är på jakt efter en vettig bruksbil till en hyfsad slant. Kör ganska många mil och då ofta med ett gäng släpvagnar på kroken (säljer släpvagnar). Är en pickupdiesel en vinnare då? Vad har ni "erfarna" för uppfattning? motorstyrka/förbrukning/kvalitet osv
Tacksam för svar
/Nilu -som har konstaterat att 200hk SAAB inte är en vinnare i bränsleekonomiracet...
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Skoda pickis.. nä bara sug diesel i dom.. dvs sega som bara den sen är inte drag vikten så hög men du kanske klarar dig...
Vad väger släpen toma eller lastade..?
Vad är dina krav..
//Greven
Vad väger släpen toma eller lastade..?
Vad är dina krav..
//Greven
-
nilu
Hej Greven...och ni andra
Släpen väger mellan 150-400kg och jag kan behöva dra en sisådär 4-5 släp i 200kg-klassen, väldigt sällan mer än så. (Jag lastar dom på varandra) Jag kör 40mil med släp halva distansen vanligtvis. Jag misstänker väl att pickisen blir i klenaste laget, speciellt om det inte är någon turbo i den. Jag har hela alfabetet på körkortet så för den delen är det ingen fara.
Förslag på lämplig bil?
Har kollat lite på King cab/L200 (kul men dyrt) men även en lb-reggad passat diesel skulle nog kunna funka.
/Nilu
Släpen väger mellan 150-400kg och jag kan behöva dra en sisådär 4-5 släp i 200kg-klassen, väldigt sällan mer än så. (Jag lastar dom på varandra) Jag kör 40mil med släp halva distansen vanligtvis. Jag misstänker väl att pickisen blir i klenaste laget, speciellt om det inte är någon turbo i den. Jag har hela alfabetet på körkortet så för den delen är det ingen fara.
Förslag på lämplig bil?
Har kollat lite på King cab/L200 (kul men dyrt) men även en lb-reggad passat diesel skulle nog kunna funka.
/Nilu
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Oki då kan det gå av.. men man vill ha det lite bekvämare om man kör så långt en det knattret dena avger. går kortare sträcker..
men så långt.. kan det bli lite jobbigt..
Ska fundera lite på bilar men pikisen går till deta endamål..
//Greven
men så långt.. kan det bli lite jobbigt..
Ska fundera lite på bilar men pikisen går till deta endamål..
//Greven
-
Dard
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi + Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Hello,
Jag kan rekommendera Octavia TDI, min är på 90 hk vilket inte är att hurra för men den har aldrig dragit över 0.6 l/mil under det halvår jag haft den. Går ju att lb-regga om man känner för det. Passaten är säkert både piggare och tystare men det är ju också en prisfråga. Lycka till.
mvh
Björn
Jag kan rekommendera Octavia TDI, min är på 90 hk vilket inte är att hurra för men den har aldrig dragit över 0.6 l/mil under det halvår jag haft den. Går ju att lb-regga om man känner för det. Passaten är säkert både piggare och tystare men det är ju också en prisfråga. Lycka till.
mvh
Björn
-
Dard
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Det blev fel, inte över 0.5 l/mil ska det vara.
-
nilu
Octavia har jag ju faktiskt inte tänkt på en gång. o.5 låter ju väldigt trevligt...
Tack för tipset, ska kolla upp den modellen lite närmare.
Vad är det för motor i den? Folka?
/Nilu
Tack för tipset, ska kolla upp den modellen lite närmare.
Vad är det för motor i den? Folka?
/Nilu
-
Dard
- Kontakt:
Japp, VAG:s 1.9 tdi som finns i en mängd olika varianter i de olika VAG-märkena. Tror att det är 90, 110 hk i de framhjulsdrivna Octavierna och 101hk i 4x4:an. Körde cirka 20 mil i midsommarhelgen med packning, blandat motorväg och landsväg, snittade 0.42 enligt färddatorn. Billigare kan det inte bli. Förbrukningen går dock upp en del så fort man slår på AC:n med det är det värt.
mvh
Björn
mvh
Björn
-
Tiger_SWE
Sv:Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Skaffa WV Caddy-helt klart en vinnare.Var ute och lanserade den för ett tag sen...105hk TDI, Kan dra 1500kg,750kg lastvikt.Ligger på ett pris på 159 900:-
-
nilu
Sv:Sv:Sv:Skoda diesel - En vinnare?
Hej!
Bilen är säkert kanon men tar du bort första ettan på priset så har du ungefär vad jag som max kan tänka mig...
Är fullt medveten om att det inte blir så lätt men där är smärtgränsen.
/Nilu
Bilen är säkert kanon men tar du bort första ettan på priset så har du ungefär vad jag som max kan tänka mig...
Är fullt medveten om att det inte blir så lätt men där är smärtgränsen.
/Nilu