Motortips begagnad Fabia?

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
semicool
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av semicool »

Hej! Tänker köpa en beg Fabia (01-02) och det finns flera olika motorer att välja på. 60 - 64 - 68 - 75 - 101 hk. Vilken rekommenderas? Tacksam för råd! //semicool
slaktarn
Bilmodell: -
Kontakt:

Sv:Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av slaktarn »

Det är ju givet :) största motorn såklart! Det finns ju en 2.0 på 115 oxå men jag vet inte om den finns på 01-02, den är dock ganska sällsynt..... Då skulle jag alltså välja någon av de övriga som du föreslog 75 eller 101. Frågan är ju vad du vill betala för att få en större motor så att säga.

MVH
/Slaktarn
kgsjoqvist
Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1,4 Flash
Kontakt:

Inlägg av kgsjoqvist »

Jag har en 75-hästare som går snålt och bra på landsväg. Den har 16 ventiler och är en modernare motor än 68-hästaren. 100-hästaren har jag aldrig provat, men den lär kräva lite högre varvtal för att ge full effekt. Dessutom tar den 98 oktan + drar lite mer.

På semestern körde vi med stor takbox på Autobahn och noterade 6-6,5 l/100 km trots marschfarter 120-140 km/h.
semicool
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av semicool »

Tack för svaret. Så 75:an är en modernare motor än 68:an? Känner mig lite vilsen hos bilhandlaren (som slirar när jag vill ha besked om olika motortyper). Kanske ska man spana efter en 75? Över 100 låter lite väl radikalt för mig... //semicool
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av staropramen »

Jag kör själv 101 hästarn och det beror på hur mycket du kör på stadstrafik/landsväg/motorväg. Kör du motorväg så välj 101 hästarn. Trivs som fisken i vattnet vid laglig motorvägsfart och vid omkörningar på motorvägen.
kgsjoqvist
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av kgsjoqvist »

Jag hade nog också valt 101-hästaren om det hade funnits chans. Problemet var att vi vill ha en bil utan airbag på passagerarsidan och ändå hyfsad utrustning. Då fanns bara paketutrustningarna Flash och Choice att välja på. De fanns bara med 64 eller 75 hk. 64-hästaren kändes ganska trött under min korta provkörning, även om den säkert duger för stadstrafik.

När jag började fråga om 101 hk-motorn slirade bilhandlaren något alldeles våldsamt, och menade att i så fall skulle jag lika gärna satsa på 2-litersmotorn och få en riktig milslukare. Någon 101 hk-bil för provkörning fanns det inte, och den enda 75-hästaren i bilhallen var faktiskt den som vi så småningom köpte. Vi tänkte beställa en Choice, men de hade en Flash hemma och vi fick ett lite bättre pris på den + gratis kombitillägg och stereo.
FabiaGBG
Bilmodell: Skoda Fabia 101HK
Kontakt:

Inlägg av FabiaGBG »

Jag har själv en 101hk och är nöjd. Det är ju väldigt liten prisskillnad mellan 75hk och 101hk, och gillar du att varva motorn så är det rätt skönt att ha 26hk extra. 101hk stora nackdel är dock bottendraget pga 1,4l motorn. Jag skulle personligen ha svårt att äga en bil med 60hk pga svårighet med omkörningar på motorväg.
kgsjoqvist
Kontakt:

Sv:Sv:Motortips begagnad Fabia?

Inlägg av kgsjoqvist »

Motorväg är inget större problem, men på landsväg är det viktigare med en motor som svarar lite på gasen... På motorvägen kan man ju alltid ta fart innan omkörningen. Men visst, på Autobahn är man en snigel även med 75-hästaren...
Skriv svar