Dumpventil?
-
morton
Dumpventil?
Läste detta på NordicAudi om Audi TT:
"Det är mer vanligt att dumpventilen går sönder på TT. Felet upptäcker du genom att du får ett kvittrande ljud när du frikopplar vid växlingar. Bilen kan också få en ryckig och ojämn gång. Detta är något som du som ägare måste upptäcka då felet inte ger några felkoder i diagnostiksystemet hos verkstaden. En original ventil kostar numera 200:- och den är lätt att byta själv"
Min Octavia 1,8T låter oxå nåt liknande när man frikopplar vid växling, fel på dumpventilen alltså?? Bilen har dock ingen ryckig och ojämn gång. 200 pix är ju billigt men är original dump bara skräp eller duger den om man inte har chippat? Om inte, vad ska man annars köpa?
morton
"Det är mer vanligt att dumpventilen går sönder på TT. Felet upptäcker du genom att du får ett kvittrande ljud när du frikopplar vid växlingar. Bilen kan också få en ryckig och ojämn gång. Detta är något som du som ägare måste upptäcka då felet inte ger några felkoder i diagnostiksystemet hos verkstaden. En original ventil kostar numera 200:- och den är lätt att byta själv"
Min Octavia 1,8T låter oxå nåt liknande när man frikopplar vid växling, fel på dumpventilen alltså?? Bilen har dock ingen ryckig och ojämn gång. 200 pix är ju billigt men är original dump bara skräp eller duger den om man inte har chippat? Om inte, vad ska man annars köpa?
morton
-
Streetside
- Bilmodell: Audi A4 1.8T
- Kontakt:
Sv:Dumpventil?
Hej!
Det är garanterat din dumpventil som är trasig. En ny original kostar mellan 200-300kr. Finns även förstärkta att köpa, tex. för Audi TT 225hk eller Saab aero. Priset är ungefär detsamma.
Om du har chippat eller tänkt chippa så är en rejälare pjäs att föredra. Gärna en kolvdump i aluminium, då får du fler fördelar förutom att de håller bättre.
Det som passar till din motor är antingen en helt återcirkulerande eller en hybridventil.
Läs mer här:
http://www.streetside.se/dumpinfo.asp
eller
http://www.streetside.se
Det är garanterat din dumpventil som är trasig. En ny original kostar mellan 200-300kr. Finns även förstärkta att köpa, tex. för Audi TT 225hk eller Saab aero. Priset är ungefär detsamma.
Om du har chippat eller tänkt chippa så är en rejälare pjäs att föredra. Gärna en kolvdump i aluminium, då får du fler fördelar förutom att de håller bättre.
Det som passar till din motor är antingen en helt återcirkulerande eller en hybridventil.
Läs mer här:
http://www.streetside.se/dumpinfo.asp
eller
http://www.streetside.se
-
RRS Christian
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Dumpventil?
det blir väl återcirkulerande för oss, Om man inte kör en luftmasse stimulering?
dom där hybrid dumparna funkar säkert bra ett tag sen bränner du väl katten eller?
har jag fel eller räcker det med att 50% luft återcirkuleras?
// Christian E
dom där hybrid dumparna funkar säkert bra ett tag sen bränner du väl katten eller?
har jag fel eller räcker det med att 50% luft återcirkuleras?
// Christian E
-
Streetside
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Hybridventilen är framtagen för att motorer med känsliga luftmassemätare ska kunna använda någon form av atmosfärisk avlastning. 50% räcker alltså, och om man skulle uppleva att man vill ha mer återcirkulerat så kan man tex ställa den 70/30 eller liknande.
I USA kör nästan alla chippade 1.8T med hybriddump. Sök lite på vwvortex tex. Det ska alltså inte vara några problem med att man bränner katten eller liknande.
I USA kör nästan alla chippade 1.8T med hybriddump. Sök lite på vwvortex tex. Det ska alltså inte vara några problem med att man bränner katten eller liknande.
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Problemet med orginal är plaseringen.. den är gjord i plast o gummi..
o gillar ej värmen som kommer upp där den siter o då torkar ut dom..
kör ej hybrider osv om det ej är bevisat att det kan fungera med desa bilar som är rätt känsliga i elektroniken..
Körde med forge Alu i min fungera så länge jag hadde bilen o fungerar en med den nya ägaren..
men vist orginal håller fint på trimade bilar o orginal..
men i bland säger dom bara upp sig..
Testa den förstärkta tror det var 255:- som den kosta
//Greven
o gillar ej värmen som kommer upp där den siter o då torkar ut dom..
kör ej hybrider osv om det ej är bevisat att det kan fungera med desa bilar som är rätt känsliga i elektroniken..
Körde med forge Alu i min fungera så länge jag hadde bilen o fungerar en med den nya ägaren..
men vist orginal håller fint på trimade bilar o orginal..
men i bland säger dom bara upp sig..
Testa den förstärkta tror det var 255:- som den kosta
//Greven
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Det är värmen som med största sannolikhet tar död på dumpventilen, den sitter ju jättenära turbons utblås på kalla sidan så det är väl inget skumt att dom packar ihop av värmeslag :-)
Orginal dumpventil skall klara av 1,5 bar, den sitter i andra bilar t ex Saab och där är det inga problem, men det beror inte på att det är en bättre dump i Saab utan att Saab har använt hjärnan när dom dunkade på den återcirkulerande dumpventilen EFTER laddluftkylaren.
Jag har ej sätt någon Skoda eller annan VAG-kärra med detta koncept, det skulle vara kul om någon byggde ett sådant system och sedan visade lite bilder på det bygget.
Själv har jag mitt bygge som orginal fast den är placerad lite längre bort ifrån den farliga värmen som den sitter i orginal, men det är ju som sagt inte den ultimate lösningen.
Nä fram med lite alurör och bygg ett häftigt IC-bygge med dumpventilen efter IC!!
Orginal dumpventil skall klara av 1,5 bar, den sitter i andra bilar t ex Saab och där är det inga problem, men det beror inte på att det är en bättre dump i Saab utan att Saab har använt hjärnan när dom dunkade på den återcirkulerande dumpventilen EFTER laddluftkylaren.
Jag har ej sätt någon Skoda eller annan VAG-kärra med detta koncept, det skulle vara kul om någon byggde ett sådant system och sedan visade lite bilder på det bygget.
Själv har jag mitt bygge som orginal fast den är placerad lite längre bort ifrån den farliga värmen som den sitter i orginal, men det är ju som sagt inte den ultimate lösningen.
Nä fram med lite alurör och bygg ett häftigt IC-bygge med dumpventilen efter IC!!
-
RRS Christian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
ja som sagt den hybrid dumpen är inte bra för katten snackade med hans "träsko mannen" dhalbäck om dessa hybrid dumparn och
dom var inte alls bra för katten ...
kör återcirkulerande allra bäst om du inte tänker trimma mer än 350 ++ då måste du nog kanske köra en luftmasse simulering så du slipper luftmasse mätaren och kan få in mer luft i motorn.
// Christian
dom var inte alls bra för katten ...
kör återcirkulerande allra bäst om du inte tänker trimma mer än 350 ++ då måste du nog kanske köra en luftmasse simulering så du slipper luftmasse mätaren och kan få in mer luft i motorn.
// Christian
-
Streetside
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
kan ju kanske vara för att herr Dahlbäck inte har dessa dumpar i sitt sortiment ;)
Men alla som kör med hybrider i USA har bara goda erfarenheter.
Men alla som kör med hybrider i USA har bara goda erfarenheter.
-
morton
Dumpventil?
Så den förstärkta för Audi TT 225 hk passar rakt av på min 150 hk?
"Lätt att byta själv" stod det ju på NordicAudi och det finns ju en länk under Mektips men jag får "Access denied" på den här på jobbet - tydligen klassad som sexsida...??!!
Finns det nån annan länk eller info om var den sitter, hur man byter mm?
"Lätt att byta själv" stod det ju på NordicAudi och det finns ju en länk under Mektips men jag får "Access denied" på den här på jobbet - tydligen klassad som sexsida...??!!
Finns det nån annan länk eller info om var den sitter, hur man byter mm?
-
RRS Christian
- Kontakt:
du har mektips här med... 8-)
-
morton
Det var länken under mektips här på skodaklubben jag menade....
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Den länken är för fulvärdiga medlemar.. o inget fel på allså..
O ja den passar rakt ner i din bil o alla bilar med 25mm anslutningar.. du behöver två nya slang klämmer till dom stora o en liten till vakumet.. görs på en 20 min...
//Greven
O ja den passar rakt ner i din bil o alla bilar med 25mm anslutningar.. du behöver två nya slang klämmer till dom stora o en liten till vakumet.. görs på en 20 min...
//Greven
-
morton
Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Fel! Det räcker om man är registrerad medlem!
Det är länkar som börjar med http://gtimatador.vwmafia.net/ som jag inte kan öppna här på jobbet pga nån på IT-avd tror att det är sexsidor...
Det är länkar som börjar med http://gtimatador.vwmafia.net/ som jag inte kan öppna här på jobbet pga nån på IT-avd tror att det är sexsidor...
-
Sixpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dumpventil?
Men snälla... det är ju en sexsida ;)
-
morton
Dumpventil?
Så har man äntligen fått tummen ur och bytt dump. Tänkte köpa den förstärkta till Audi TT 225 hk, men VAG har tydligen bytt till en ny dump som används till alla 1,8T, även Audi TT 225 hk alltså. Den ser lika ut som förr men hoppas den nya håller bättre. Priset var iaf låga 235:-.
Men vacumanslutningen sitter ju i en "grop" på toppen och vanlig slangklämma går ju inte ner där... Vad kan man använda istället? (original crimp bände jag sönder och nya hade dom inte)
morton
Men vacumanslutningen sitter ju i en "grop" på toppen och vanlig slangklämma går ju inte ner där... Vad kan man använda istället? (original crimp bände jag sönder och nya hade dom inte)
morton
-
Sixpack
- Kontakt:
Om den är likadan som orginal så fungerar det med slangklämma
-
morton
Måste vara nån riktigt liten specialklämma isf...
Den jag provade med var 8-14 mm och den gick inte ner i gropen för skruvdelen tar i kanten.
Nån mindre går väl inte eftersom slangen är 12 mm...
Den jag provade med var 8-14 mm och den gick inte ner i gropen för skruvdelen tar i kanten.
Nån mindre går väl inte eftersom slangen är 12 mm...