Dieseltips

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Dieseltips

Inlägg av Furby »

Hej

Tänk på att vintertid fylla tanken full vid varje tanktillfälle och gärna tanka med tätare intervaller.
Det bildas lätt kondens i tanken och bilen går inte att köra på vatten.
Dieseln kan också övergå till paraffin. Jag har plockat isär dieselpumpar som har varit fyllda med paraffin. det ser ut som om någon har hällt i stearin. Om det inträffar måste bilen in i värme för att den ska starta igen.
För att motverka detta brukar jag hälla i dieseltillsats som finns att köpa på mackarna.

/Benke
Bunda
Bilmodell: Skoda Combi RS
Kontakt:

Sv:Dieseltips

Inlägg av Bunda »

Så pm jag har førstått det hela rætt så arbetar du med att sælja diesel och dieseltillsatser???

=)

Bara skojjar, tack før tipset!!!

/Bunda
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av Furby »

Man skulle kunna tro det *ler*
Men skillnaden mellan en bensinare och en diesel märks på vintern.
Jag har också motorvärmare på min eftersom dieselmotorn dels är dyrare att reparera än en bensinare och dels kan vara svårare att starta på vintern.
Jag körde under en period en Skoda pickup diesel.
När jag svängde i en lång kurva tog dieseln slut fram till pumpen.
Skoda diesel pickupen har ingen pump under tanken.
Det var på Annandagen kl23.00 och jag fick ringa min sambo som fick bogsera bilen hem.
Dagen efter tankade jag pickupen full med hjälp av dunkar och hissade jag upp bilen högt bak. Sedan öppnade jag spridarrören och anslöt en kompressor till tanklocket för att pressa fram dieseln till pumpen på motorn. Samtidigt fick min sambo vrida på nyckeln så att pumpen på motorn kunde trycka ut luften ur rören.

Jag förutsätter att Fabian har en pump monterad under tanken men jag är inte säker.
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av Kabben »

Jag körde soppatorsk på min 90 Hk octavia diesel, ett par ggr, ja jag vet , klumpigt.

Men det var bara att fylla på med diesel och sedan köra på startmotorn en stund, då gick den fint igen.

Så det vore konstigt om det inte är samma sak med fabian
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av MrC »

Moderna dieslar i dag är självluftande. Förr var det annorlunda. Man ville knappt se en dieselbil.
Bo_1981
Bilmodell: Skoda Oktavia 1,9tdi GLX
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av Bo_1981 »

Det är sant att man får vara lite aktsam med en diesel. När det är -30 grader en morgon och det står en bil som strejkar vid vägkanten så är det med största sannolikhet en dieselbil. Men tillsatser behövs nog inte då dom redan finns i dieseln under vintertid (det finns två olika kvaiteter på diesel en sommar och en vinter kvalitet, därav är dieseln lite dyrare på vintern)

Men det enda man behöver göra när en nyare dieselbil får soppatorsk är att tanka bilen. På äldre dieselbilar var det ett rent h-vette att få soppa torsk då man var tvungen att lufta hela systemet. Men nyare dieselbilar luftar automatiskt systemet.
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av Furby »

Tyvärr inte Skoda pickup -97. Även om man öppnade vid spridarna och körde på startmotorn klarade inte pumpen att suga från tanken.
Jag vet att äldre Golfar typ -78 är självluftande därför tycker jag det är konstigt att inte pickupen är det.
skodaPG
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dieseltips

Inlägg av skodaPG »

Jodå, även Skoda Pickup Diesel -97 är själv luftande.... Men det kan ta lite tid att få fram soppan om man kört den helt torr....

MVH SkodaPG
Skriv svar