Veckans Offroad.

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Skriv svar
jensa
Bilmodell: Cupra R
Kontakt:

Veckans Offroad.

Inlägg av jensa »

Jaha då va det dags igen då,sist var 1988.
Onsdagens kopiöst snorhala isgata ledde till en lite resa i grönskans tecken

Som tur va körde jag inte fort så det gick rätt bra,endast lite bucklat oljetråg och en något törnad självkänsla.

Rätt bra terrängegenskaper för att vara så låg i fronten,som klarade sig helt utan ett märke.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av Furby »

Det gäller att ha tur ibland.
Ishalkan som var på kvällen kan inte ha undgått någon tycker man.
Torsdag morgon åker jag till jobbet och blir förundrad.
Fortfarande osaltat och svinhalt även på motorvägen trots att det under gårdagskvällen gått ut info om halkan på tv.
Det här påminner om något annat som inträffat sista tiden.

/Benke
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av Furby »

Helg mitt i veckan, blandar ihop dagarna.
Ska vara onsdag morgon. (tror jag)

/benke
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av rubank »

ja, vad dumt, halt på vägen fast de sa på vädret att det skulle vara halt...då skulle jag också bli förvånad....öhhh hmmm
Breitling
Bilmodell: GSX-R 1000
Kontakt:

Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av Breitling »

Jensa vad har du gjort! :)
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av Furby »

Jag tror du missförstod mig Rubank.
Om de säger att det är blixthalka med många olyckor på nyheterna så borde väghållarna ha saltat motorvägen till morgonen efter.
Nu försvann halkan eftersom tempen steg och inte för att det förekom någon halkbekämpning.
Om det hade varit en helg så hade jag förstått det bättre.

/Benke
jensa
Bilmodell: Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av jensa »

Jag möter saltbilen i sollentuna för i väsby saltar dom inte :)

Det var groteskt halt asså,ösregn och isbana,perfekt.
Körde 30 å gled av bara inte mycket å göra då.

Ingen som har ett oljetråg liggandes :)
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av DanielP »

@Bengt: Håller HELT med... jag är förfarrande så förbannat på kommunen/VV. När jag krockade hade de snackat massor om "vi kommer salta, sanda, blah blah blah", jag kommer ner för en backe från motorvägsavfarten (laglig hastighet) och bilen bara glider iväg... Man kunde inte göra nåt. Glashalt och bilen är skrot...

Det var en vanlig måndagmorgon det hände och det var snorhalt redan kvällen innan. Man borde tycka att de får så mycket skattepengar nuförtiden att de hade råd att salta vägarna när de vet att det är snorhalt på vissa ställen!

@jensa: Jupp, de saltar bara lite här och var. I Danderyd saltar de inte heller....

@rubank: Jo, jag förstår ditt argument och halkan, men man vaggas i en slags falsk trygghet när det inte är halt överallt annars förutom på motorvägsavfarten i en viss kommun...... GRRR!
rubank
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av rubank »

-Daniel P vilka vägavsnitt är det du klagar på? de flesta vägar är ju upphandlade och hamnar inte hos VV och kommunen. klaga på dem är ju bara dumt om de inte är dom som har de sträckorna.
varje firma har ju åkare som kör sina sträckor ett antal ggr tills dess att de är klara. säg att det är nån nisse som dessutom sagt att det bara får köras ut x antalet ton salt i din region, ja menar hur skall man göra då? man styr ju inte över vädret. kolla då vem det är som har prioriterat vägsträckorna.

ingen vill ha salt på vägen tills dess att man märker att det är halt? helpuckat men så resonerar folk.
-jag får rost på bilen.... blommorna dör efter vägkanten...min bil blir smutsig...
vad är det värt om man klarar livet?

hur mycket av skattepengarna går till underhåll av vägen tror du? det är ju inte direkt överflöd till halkbekämpning o underhåll. nä du det prioriteras väldigt hårt med de medlen som finns.

jag vet att det låter dumt men anpassar du inte hastigheten till underlaget så är det ju du som gör fel eller hur?

håller med om att man vaggas in i en falsk trygghet, det är därför som man måste vara extra försiktig när det är minusgrader i marken fortfarande
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av DanielP »

Ärlig talat så skiter jag fullständigt i om bilen blir smutsig eller inte, det går att tvätta av. Att man däremot skiter i att hålla vägen hyfsatt säker kan jag inte förstå.

Men jag kan förstå varför du uttrycker dig som du gör. Det gjorde jag också ("skyll dig själv, hade du kört långsammare..."), fram tills den sekunden du själv är i samma situation och nån annan pekar fingrat åt ditt håll och säger: "Men du vet väl att det är vinter och du egentligen bara borde köra i 30km/h i timmen".

Lättare sagt än gjort. Man kör i den hastigheten som man känner sig trygg i, jag kände mig trygg i den lagliga hastigheten och kunde bromsa utan att slira iväg i princip på alla ställen under denna färd förutom där på motorvägsavfarten. Att de låtit bli o salta eller sanda är det ingen fråga om!

Vad man däremot kan fråga sig är om åkeriet eller vem som nu har ansvarit för sträckan har begått ett fel är frågan: Att låta bli o salta på en vanlig väg nånstans i bushen är en sak men att låta bli o salta på en motorvägsavfart som dessutom slutar vid en korsning och ett stoppskyllt är i det närmaste grovt vårdslöst.

Efter att jag hade krockat på det stället gled det flera andra biler ner den där avfarten och hamnade i diket. Jag hade däremot otur att det var en buss i vägen, de andra hade inte samma otur.

Vad som är än värre är när jag väl hade ordnat allt med bilen så fick jag en hyrbil. Samma kväll kom jag ned för samma motorvägsavfart och det var PRECIS lika halt. Detta trots att jag ringde 112 TVÅ gånger den dagen och berättade att det är halt i Danderyd och att folk hade kört av vägen.

Man kan tycka vad man vill, jag intalar mig hela tiden att om jag bara hade ignorerat den personen som frontalkrockade med en stolpe och kört vidare så hade min bil fortfarrande varit hel men nu är det inte så och visst, jag kan inte skylla i från mig. I motsats till "åkeriet" då som kan skylla på att de bara för salta x antal ton.

Det är SKANDAL, oavsätt om du nu tycker att det var mitt fel eller ej!
rubank
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av rubank »

när det kommer larm till SOS om att en vägbana/avfart är okörbar så måste det undersökas, i regel så är det någon som åker ut innan och kontrollerar fallet på plats. anser de att är halt så skickar de ju ut en bil. gör de inte de då är det som du säger skandal. Hade dessutom räddningstjänsten varit på plats då flera bilar är inblandade så är det ju extremt konstigt om inte någon har agerat?

vart det några skador på hyrbilen andra gången du åkte av?
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Veckans Offroad.

Inlägg av DanielP »

Andra gången åkte jag inte av eftersom jag förutseende nog körde i 30-40km/h.

Apropos räddningstjänsten så kom de inte eftersom de bara kommer om personer är skadade. I mitt fall hände mig inget och de andra biler som kom halkande träffade inget när de körde av vägen. Några halkade mitt in i korsningen och hade det kommit någon bil så hade det givetvis varit körd.

Nåja... nu är det som det är, inte kan man göra mycket åt det. Jag tycker bara att det är konstigt när jag ringer 112 två gånger att inget görs. Först ringer jag och säger att nån har krockat frontalt och så ber de mig köra tillbaka och titta. Sen andra gången ringer jag och säger att jag själv har krockat. De borde ha förstått att det är värt att kontrollera vägen där. Samma dag har det säkert hänt flera saker just i det området men det vet jag givetvis inte eftersom jag givetvis inte stod kvar resten av dagen för att titta på olyckor ;).
Skriv svar