Hejsan
Tänkte dela med mig lite hur jag bytte låskolv.
Hadde inbrotts försök i min Fabia Classic så kolven gick bara att låsa upp men ej att låsa på Förarsidan alla andra sidor kunde man låsa med nyckel eller bara att trycka ner knappen.
Började med att lossa alla torx skruvar (T10) neders på panelen och gick uppåt och lossade de 2 som sitter bakom handtaget.
När allt var lossat så fick jag putta panelen uppåt för att de skulle lossa vid rutan. För att lossa veven så var det lättare än jag trott
Bakom själva veven så sitter det en svart ring. Kom på efter mycket om å men att den skall föras åt sidan från själva vevknoppen <--O===o
Efter att lossat allt så hmm var tvungen att lossa den panel som sitter inners som rutan och själva veven sitter i. Fick lossa dessa skruvar med en 10:ans lednyckel.
Blev ej så mycket klokare med detta så började leta efter mer skruvar.
Såg att själva låset satt med en torxs skruv från sidan av dörren och hittade en tätmuff strax ovanför själva låsmekanismen tog bort denna plast/gummi hatt och började skruva med en Torx mejsel (T15) efter ganska mycket skruvande och kollade från rutans sida så såg jag att den var nästan utskruvad. Om den trillat av så hadde jag nog ej fått dit den igen ;)
Gick nu runt dörren och helt lätt tog ut kolven satte dit den nya och in i låset igen.
Jippi nu kunde jag låsa igen å startspärrs dioden började blinka *phuu*
Satte tillbaka allt igen och 1h senare så var allt klart!!
Kan säga det att jag har ingen som helst erfarenhet utav att pilla med bilar så hoppas att andra som har samma problem eller nått annat liknande oxså vågar pilla lite.
Total kostnad 330:- för en låskolv (tog 2½ vecka att få hem den)
mvh
Christian Wrang
Byta låskolv..
-
wrang
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Byta låskolv..