Dörr i baklås

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Johanl
Bilmodell: Skoda GLXi
Kontakt:

Dörr i baklås

Inlägg av Johanl »

Har ett problem som jag behöver få hjälp med.

Förardörren har gått i baklås. Det började med att en detalj på wiren till öppningen innifrån gav sig. Fixade den temporärt eftersom jag hade besiktningstid påföljande vecka.

Ny wire är beställd och skall monteras, men nu har förmodligen den tillfälliga lagningen ställt till det så att dörren inte går att öppna, vare sig utifrån eller innifrån.

(Dock verkar det som "lagningen" fprtfarande är intakt eftersom låsknappen åker upp om jag försöker öppna dörren innifrån. Nåt trassel är det ändå.)

Så frågan blir alltså. Hur öppnar jag dörren med minsta skadeverkan på dörrsida etc?

Någon som har haft liknande problem eller har tips att komma med?

Inte bara att det är pinsamt att klättra omkring i bilen för att komma in och ur, det SUGER!

Ha det bra, Johan.
Johanl
Kontakt:

fortsättning...

Inlägg av Johanl »

Tillägg till ovanstående:

...Sökte i forumet på baklås. Fann att problem kan uppstå om centrallåsmotorn gått på lunch. Om så är fallet, går det inte att med "handkraft " låsa upp då? Funkar väl om bilen är strömlös annars, eller?

Ha det bra, Johan.
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:fortsättning...

Inlägg av T »

Har du provat med att manövrera centrallåsen inifrån med knappen i förardörren?

Du borde ju kunna komma åt vajern om du tar bort öppningshandtaget i dörrsidan och eventuellt få upp dörren på så sätt.
Johanl
Kontakt:

Sv:Sv:fortsättning...

Inlägg av Johanl »

Jag har provat manövrera inifrån med knappen. Men det hjälper inte. Får prova med att ta bort öppningshantaget.

Återkommer. Och tack för tipset.

Ha det bra, Johan.
jonas_tdi
Bilmodell: Skoda Octavia Tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:fortsättning...

Inlägg av jonas_tdi »

Nyfiken på att höra hur dörren öppnades....nu har jag samma skit på vänster bakdörr. Säkert motorn i det låset som dött, inga andra sätt funkar, fjärrnyckel, knapp i förardörr eller baklucka. Hur får jag upp dörren utan att ha sönder nåt? //J-dog
Topline
Bilmodell: Octavia 1.8 slx
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:fortsättning...

Inlägg av Topline »

Har oxå problem med min höger bakdörr, fixade den temporärt så jag kunde stänga dörren tills jag fick den lilla vajern. Nu går det varken öppna inifrån el utifrån, Hur ska jag få upp dörren???
jonas_tdi
Bilmodell: Skoda Octavia Tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fortsättning...

Inlägg av jonas_tdi »

Fick upp min dörr igen! Tog loss kontakten till dörrlås/elhiss som finns i dörrstolpen. När jag gjort det så gick det att öppna dörren inifrån, det var som om magnetkontakten i själva låset började fungera när strömmen var bruten. När den sedan gick att öppna så demonterade jag dörrsidan och drog ur kontakten till själva låset. Så nu får man låsa/låsa upp dörren manuellt tills jag köper ett nytt lås... //J-dog
Skriv svar