knackande ljud

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Pite
Bilmodell: Skoda octavia RS
Kontakt:

knackande ljud

Inlägg av Pite »

Hör ett knackande ljud vid motorbroms och rullande gång med kopplingen nere låter som det kommer från vänster fram.
har en känsla av att det är en drivknut som gett upp men tänkte fråga om någon vet, bilen har gått 4800 mil
whitestripe
Bilmodell: subaru
Kontakt:

Sv:knackande ljud

Inlägg av whitestripe »

en -05:a som gått 4800 mil????!!!! fasen har du bott i bilen?

verkar konstigt om drivknuten gått såvida du inte kört hårt med den men kanske en damask gått sönder så det kommit in skit där....

kolla så att hjulen sitter fast ordentligt....
Pite
Kontakt:

Sv:knackande ljud

Inlägg av Pite »

inte min bil en polare som oxå blivit skoda frälst det är en 02:a
The Fashionist
Bilmodell: Cykel: Push Elit
Kontakt:

Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av The Fashionist »

Jag har exakt samma ljud!!! Trodde ett tag på lite skit i oken så som ju kan ske ibland, men de nu tror jag snarare att det är hjullagret. Blir lite skillnad på hjudet om jag svänger lite kraftig höger så man belastar vänster hjul mera, och ljudet lättar en aning om man gör vänstersväng. Borde inte vara en drivknut utan "bara" lagret.

Någon som bytt lager fram på Octavia RS? Pris för lagret?

Far min jobbar en del med lager (dock mycket större) så han byter det enkelt så man slipper arbetskostnaden ivf. Påverkar ett "eget" hjullagerbyte Mobilitetsgarantin? Hmmm, nån som vet?
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av mikael.andersson »

Arbetskostnade låg på 750, lagret ligger väl någonstans runt tusingen..
Pite
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av Pite »

har nu fått reda på var ljudet kom ifrån .
svar KLANTEN hade inte efter dragit hjulen . han hade alltså världens flyt som inte tappade hjulet.
han slipper iallafall byta drivknut.
whitestripe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av whitestripe »

vad var det jag sa? =)
whitestripe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av whitestripe »

tillägg: har han jäkligt otur så kan det har blivit gängpaj i hålen och har han tur då så går det att gänga om annars får han byta hela skiten.....
The Fashionist
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Jag hissade min bil idag fram och kunde inte konstatera fel på vare sig lager eller bromsar.... suck, nu återstår bara knutarna skulle jag tro.

Dock tycker jag ljudet kommer längre innifrån, ca i mitten av bilen så min far sa INRE knutarna, men 3 st. verkstäder hade aldrig hört talas om nått liknande. Kan ha hört fel för 2 oberoende mekaniker trodde på de yttre knutarna. Men varför skulle de gett upp efter 3500 mil, sa dom.... suck, nån annan som tvingats byta knutar?

Vad kan det annars vara? Nån riktigt bilkunnig som har en aning? Ljudet som uppstår påminner om skev bromsskiva eller skit i oken, men det är det inte. Rungande svagt ljud och lite knackande kan urskiljas vid parkeringshastigheter då man svänger.

Kan det vara en kombination av lager, bussningar, stag och jag vet inte vad? Är inte så duktig på bilar.

VAG vill ha 3500 kr per sida för knutarna.... usch, varför händer detta mig.... suck. Tycker inte jag använt bilen speciellt hårt, har man dragit på har det varit utan för mycket rattutslag och med korrekt koppling osv.... vafan gör Skoda för bilar :/

Nej... får vara optimistisk nu... =)
Race
Bilmodell: bmw 318
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Inlägg av Race »

jag har 2 kompletta drivaclar liggande annars som du kan få köpa billigt, med både yttre och inre drivknut, skicka internmess om du e intresserad, gått 2400 mil inga glapp eller något
The Fashionist
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:knackande ljud

Kan man känna i ratten när en drivknut är sliten? Anar en liten vibration vid vissa varvtal.... Kan ju dock vara obalans bara, har inte ens kollat däcktrycket i sommardäcken än... haha
Skriv svar