Skakande bil
-
charinaw
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Skakande bil
Jag har ett stort problem. Min skoda felicia -96 skakar så väldigt vid hastigheter som 80 och uppåt samt när man drar på. Det skakar lite i ratten också men det är främst bilen (hela) som skakar. När man släpper gasen så slutar det skaka. Vi har bytt bromsokpinnar för de var fastrostade och bromsbelägg (olika slitna på var sida pga fastrostat). Vi har också bytt från vinterdäck till sommardäck utan att problemet blir varken bättre eller sämre. Vi har balanserat däcken men inte gjort någon framvagnsinställning. Den sliter inte däcken snett. Det låter inte när man svänger eller gasar med bilen det bara skakar. Fråga om ni vill veta mer kanske har någon nått förslag på vad det kan vara. Har hört att Skoda är känsliga i framvagnen och då tänker jag på att jag körde på en springande grävlig i höstas kan det vara det som gör att det skakar och vad har i så fall hänt?
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Skakande bil
grävlingen som sitter fast under bilen och börjar huttra för att det blir kallt i över 80km/h=)
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Skakande bil
Mycket moget...tack för hjälpen det är det säkert som är felet. JAG SKRIVER FÖR ATT FÅ HJÄLP INTE FÖROLÄMPAS
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Skakande bil
Hahaha.
Lyft upp bilen så att hjulen hänger fritt. Ryck sen i dom och känn om nåt är löst. Hjulen skall sitta stenhårt. Inget glapp nånstans.
Kent
Lyft upp bilen så att hjulen hänger fritt. Ryck sen i dom och känn om nåt är löst. Hjulen skall sitta stenhårt. Inget glapp nånstans.
Kent
-
sir_pelle
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skakande bil
typiskt kvinnor att inte kunna ta ett skämt och ironi.. SUCK!
lät som om du redan gjort allt som alla andra skulle ha testat
lät som om du redan gjort allt som alla andra skulle ha testat
-
sir_pelle
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
smart kent! styrlederna!!!
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Vi är såna här på klubben Charina. Ta inte åt dig utan hugg tillbaka.
Pelle menar inget illa.
Kent
Pelle menar inget illa.
Kent
-
sir_pelle
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
klart jag inte menar nått illa...
ber om ursäkt om du tog illa upp=)
ber om ursäkt om du tog illa upp=)
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Styrlederna eventuellt ja, ett annat alternativ är drivknutarna... Fast det stämmer dåligt med tanke på att det inte låter när du svänger.
Skakar det inget när du accelerar från låg fart? Exempelvis från stillastående till 50 km/h? (Prova gärna genom att gasa rimligt OCKSÅ, dvs. inte plattan i mattan). Skakar det så fort motorn "drar" så skulle det kunna vara en bussning eller ett motorfäste som är defekt, dvs. motorn sitter helt enkelt in fast ordentligt...
Skakar det inget när du accelerar från låg fart? Exempelvis från stillastående till 50 km/h? (Prova gärna genom att gasa rimligt OCKSÅ, dvs. inte plattan i mattan). Skakar det så fort motorn "drar" så skulle det kunna vara en bussning eller ett motorfäste som är defekt, dvs. motorn sitter helt enkelt in fast ordentligt...
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
En dag utan att munhuggas på klubben är ingen bra dag.
Alla har så oerhört olika meningar om allting så det är nåt rent hemskt.
Kent
Alla har så oerhört olika meningar om allting så det är nåt rent hemskt.
Kent
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Tror oxå på fäste eller kudde men börjar man med framvagnen så har man eliminerat en hel del.
Kent
Kent
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Jag är så jä-la less på detta skakande och en make som säger att han inte har en aning om vad det kan vara. Vi har haft en kille som kollat på bilen och ryckt och den är inte glapp vad han kan känna däremot så finns det ett gummi till krängningsstaget tror jag det heter som är utslitet och glappar 0,5 cm, kan det vara det som spökar så vidapass. Jag kan känna skakningarna när man drar på med bilen oavsett hastighet. Däremot kanske man tänker mer på det när man kör fort så att säga för jag tycker det är obehagligt att det skakar är rädd att det är något farligt. Och uppåt 110-120 är otänkbart på motorväg då skakar som om du dansade magdans eller nåt. Skakningarna kommer i intervaller liksom, när man kör på motorväg. Och när man drar på med bilen (accelererar).
Ingen fara Pelle jag är ny och borde ha förstått att det är mest killar här och hur snacket är, har ju jobbat på en arbetsplats med 11 killar och jag ensam tjej så jag borde vara van...;0)
Ingen fara Pelle jag är ny och borde ha förstått att det är mest killar här och hur snacket är, har ju jobbat på en arbetsplats med 11 killar och jag ensam tjej så jag borde vara van...;0)
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Där har du nog ditt fel på bilen.
Kent
Kent
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Tror du att det kan vara så simpelt som ett utslitet gummi på krängningshämmarstaget??? Hur byter man detta smartast jag menar du kan väl inte hissa upp en sida för då spjänar det ju liksom staget är ju till för att utjämna tryck och då spänner det väl. Måste man hiva upp bilen fram helt och hållet och hur byter man det sen..?
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Vet ej hur man bytar men det är nog inte svårt om man har rätt verktyg.
Kent
Kent
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Skulle satsa på att kolla styrlederna iaf.. Har haft en styrled som gått iaf.. Fast då känns det som hjulen sitter löst näär man har den upphissad, glapp alltså..
-
Tomas M
- Bilmodell: Skoda octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Kan vara inre drivknutarna som är dåliga.
Då låter det inget men bilen vibrerar vid gaspådrag.
Drivknuten måste demonteras och delas ,då ser man om det
är gropar i knuten.
Rullarna/kulorna går i och ur gropen när axeln snurrar
och det vibrerar..
Tomas m
Då låter det inget men bilen vibrerar vid gaspådrag.
Drivknuten måste demonteras och delas ,då ser man om det
är gropar i knuten.
Rullarna/kulorna går i och ur gropen när axeln snurrar
och det vibrerar..
Tomas m
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Hej igen
Har varit ute och kört bilen igen och det vibrerar inte nämnvärt när man har låg hastighet. Däremot när man åker i "mjuka gupp" och om man drar på precis när man är mitt i dessa så vibrerar det ganska så bra. Ibland när man kör då främst när bilen körs ex. första turen på dagen så känns det som det racklar (känns som nåt är löst eller glappar) i framvagnen, det känns då under bilen inte nåt nämnvärt i ratten vad jag kan känna.
Har varit ute och kört bilen igen och det vibrerar inte nämnvärt när man har låg hastighet. Däremot när man åker i "mjuka gupp" och om man drar på precis när man är mitt i dessa så vibrerar det ganska så bra. Ibland när man kör då främst när bilen körs ex. första turen på dagen så känns det som det racklar (känns som nåt är löst eller glappar) i framvagnen, det känns då under bilen inte nåt nämnvärt i ratten vad jag kan känna.
-
challe
- Bilmodell: Octavia II Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
eventuellt kan det vara obalanserade däck
-
charinaw
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakande bil
Hej
Jag har kollat däcken och varit på en däckfirma. Han satte dit tyngder eller vad det var han gjorde han balanserade däcken. Däremot är inte framvagnsinställning gjord men den sliter inte däcken snett.
Jag har kollat däcken och varit på en däckfirma. Han satte dit tyngder eller vad det var han gjorde han balanserade däcken. Däremot är inte framvagnsinställning gjord men den sliter inte däcken snett.