skakningar i ratten
-
Felicia
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
skakningar i ratten
Har en skoda Felicia 1.3 som skakar i ratten när man kommer upp i hastighet mellan 90-100 Den skakar inget alls när man kör under 90 eller över 100. Däcken har balanserats om men tyvärr så skakar det fortfarande. Är det någon som vet vad mer som kan orsaka detta?
-
markusa82
- Kontakt:
Sv:skakningar i ratten
kolla bromsskivorna kan vara lite skeva...
-
Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:skakningar i ratten
Bromsskivorna byttes för ca: 1 år sedan, är det möjligt att dom blivit skeva på så kort tid?
-
powq
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.9D
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
är nybliven feliciaägare, har samma syndrom. vibrationer vid 90 men vid 110 är det helt normalt.
-
ANDREA$
- Bilmodell: Skoda oktavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
kanske ballansering av däck eller en hjulinställning hjälper.
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
balansering
-
Kardborren
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
hade samma fenomen på min pickup, där sitter det en balansvikt på höger drivaxel...gummibussningen på den hade gett upp, så att vikten kunde flytta sig på axel, sitter tvådelad och byts på mindre än 5min.
-
powq
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
nu börjar det låta intressant, balansering av däcken kan jag lista ut löser vibrationsproblem, men min fundering var just om det finns nåt typiskt felicia/pickup fel. Jag ska kika på drivaxlarna.
-
magnusjidetorp
- Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
Min är likadan, nya däck runt om. Vibrerar mer vid gaspådrag o mindre vid motorbroms, men bara mellan 90 o 120. Misstänker kanske motorfästen, men balansvikten är ju också lätt att kolla. Fast, ska inte den sitta lite löst? En gång lossnade den när gummit var slut, f-n vad det lät när den tog i plåtdelarna vid hjulhuset.
-
VolvoV8
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
Vibrerar det vid gaspådrag så är det inre drivknuten på antingen höger eller vänster sida!
MVH/Jon
MVH/Jon
-
powq
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
typsikt, har mer och mer börjat misstänka det. jag var inte så sugen på att byta...
-
charinaw
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
[quote]typsikt, har mer och mer börjat misstänka det. jag var inte så sugen på att byta...[/quote]
Vi har en skoda som vi hade samma fenomen på att den skakade när vi åkte typ på motorväg, vid 100-110. Det var drivknuten de bytte och det vart bra sen.
Vi har en skoda som vi hade samma fenomen på att den skakade när vi åkte typ på motorväg, vid 100-110. Det var drivknuten de bytte och det vart bra sen.
-
powq
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
Jag har inte kollat balansen på däcken, men bytt från sommar till vinterdäck och problemet kvarstod precis likadant. Balanseringsvikten på höger drivknut är på plats.
har nu bytt vänster drivknut, vilket INTE gjorde att skakningarna försvann.
Snackade med en bilmek som sa att om motorkuddarna är dåliga på den här modellen (och golf, jetta, caddy m.fl) så äter bilen drivknutar så då bytte jag växellådskudden, det gjorde en markant skillnad. vibrerar mycket mindre nu.
Har nu beställt motorkuddarna och ska byta dessa också.
Snackade med en bilmek som sa att om motorkuddarna är dåliga på den här modellen (och golf, jetta, caddy m.fl) så äter bilen drivknutar så då bytte jag växellådskudden, det gjorde en markant skillnad. vibrerar mycket mindre nu.
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
[quote]Jag har inte kollat balansen på däcken, men bytt från sommar till vinterdäck och problemet kvarstod precis likadant. Balanseringsvikten på höger drivknut är på plats.
Vi bytte också däck och problemet kvarstod då vi hade skakningarna. Däremot när vi bytte drivknut så försvann det på vår bil men det är ju olika. Hoppas att du hittar felet för det är otroligt irriterande att det skakar.
[/quote]
Vi bytte också däck och problemet kvarstod då vi hade skakningarna. Däremot när vi bytte drivknut så försvann det på vår bil men det är ju olika. Hoppas att du hittar felet för det är otroligt irriterande att det skakar.
[/quote]
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
[quote][quote]typsikt, har mer och mer börjat misstänka det. jag var inte så sugen på att byta...[/quote]
Vi har en skoda som vi hade samma fenomen på att den skakade när vi åkte typ på motorväg, vid 100-110. Det var drivknuten de bytte och det vart bra sen.[/quote]
Inre eller yttre knut?
Vi har en skoda som vi hade samma fenomen på att den skakade när vi åkte typ på motorväg, vid 100-110. Det var drivknuten de bytte och det vart bra sen.[/quote]
Inre eller yttre knut?
-
charinaw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:skakningar i ratten
[quote][quote][quote]typsikt, har mer och mer börjat misstänka det. jag var inte så sugen på att byta...[/quote]
Inre eller yttre knut?[/quote]
Ja du det kommer jag inte ihåg om jag frågade om. Det var nämnligen verkstaden som bytte. Tyvärr
Inre eller yttre knut?[/quote]
Ja du det kommer jag inte ihåg om jag frågade om. Det var nämnligen verkstaden som bytte. Tyvärr