Hur uttalar ni Skoda?

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
sir_pelle
Inlägg: 11349
Blev medlem: 21 april 2010, 23:53
Ort: Stockholm
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av sir_pelle »

jag säger SKOOODA!

Finnarna säger sckåda.. vilket inte är rätt med tanke på att:

BMW uttalas [Pemari]
Mercedes = [Mersu]
Peugeot = [Peogeoti]
Fiat = [Fiatti]
Porche = [Pårrse]
Chevrolet = [Sevrole]
Ford = [Forrdi]
Lotus = [Lååtus]
Mitsubishi = [Mitsubittsi]
Opel = [Åååpel]
Saab = [Saapi]
Volkswagen = [Volkarri]

Har jag rätt eller har jag rätt?
sir_pelle
Inlägg: 11349
Blev medlem: 21 april 2010, 23:53
Ort: Stockholm
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av sir_pelle »

=)
The Weasel
Inlägg: 25379
Blev medlem: 3 januari 2013, 20:57
Ort: Ludvika
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av The Weasel »

Säger Skoooda förstås ;)
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

19 o mot 12 å

//Thomas
DanielP
Inlägg: 5634
Blev medlem: 13 april 2006, 13:48

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av DanielP »

som ordet skåda
DanielP
Inlägg: 5634
Blev medlem: 13 april 2006, 13:48

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av DanielP »

Sen till Thomas... majoriteten har inte alltid rätt ;) Ser man ju på senaste riksdasgsval hehehe
666
Inlägg: 1961
Blev medlem: 28 januari 2006, 23:56
Ort: Falun
Bilmodell: Skoda Fabia Classic
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av 666 »

Uttalar det som majoriteten här..... Med O således.
davidl
Inlägg: 4698
Blev medlem: 3 augusti 2005, 01:13
Ort: [Annan kommun]
Bilmodell: VW Golf
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av davidl »

jag refererar till vad någon sa ovan
Säger ni VOOOlvo då också eller???

tänkte väl det...
Skåååda alltså
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

20 o mot 13 å

Och till er alla som undrar, jag är inte ute efter vad som är rätt och fel. Bara det att jag var nyfiken på uttalet.

//Thomas
genesis
Inlägg: 614
Blev medlem: 28 december 2006, 12:46

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av genesis »

Både jag och frugan säger SkÅda


//Genesis
sir_pelle
Inlägg: 11349
Blev medlem: 21 april 2010, 23:53
Ort: Stockholm
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av sir_pelle »

det där gills inte.. kan inte blanda in respektive... d e ju fusk 8)
Hia
Inlägg: 1357
Blev medlem: 22 juni 2009, 20:35
Ort: Örnsköldsvik
Bilmodell: Octavia 4x4
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Hia »

SkOOOOda
mikael.andersson
Inlägg: 5831
Blev medlem: 8 februari 2010, 15:35
Ort: Växjö
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av mikael.andersson »

S-K-O-D-A...
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

22 o mot 15 å

//Thomas
Tessan
Inlägg: 8015
Blev medlem: 7 december 2006, 03:13
Ort: Gävle
Bilmodell: Volvo V70
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Tessan »

skOda är d här hemma.. Kan inte förstå hur man kan uttala Skoda med å.. De stavas ju med O.. Eller har ja missat nått?? =)
Worteex
Inlägg: 4034
Blev medlem: 11 oktober 2007, 21:46

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Worteex »

Shåda säger min "snälla" arbetskamrater...

//Henrik
Worteex
Inlägg: 4034
Blev medlem: 11 oktober 2007, 21:46

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Worteex »

Ska tillägga att det är på skoj. Men skälv och många jag känner säger Skåda.

//Henrik
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

23 o mot 16 å

//Thomas
kauf
Inlägg: 814
Blev medlem: 1 februari 2006, 18:30
Ort: Huddinge
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av kauf »

ååååå
Skriv svar