Luftfilter
-
colou5
- Bilmodell: Skoda octavia RS
- Kontakt:
Luftfilter
hej!!
Satte på ett öppet luft filter från KN, kornat filter. Bilen låter rikitgt schysst men när man kommer upp i högre hastigheter över 200 km så börjar den gå sämre. Vad kan det bero på? för mycket luft? vad kan jag göra?? måste jag byta nåt mer?
MVH
Christer
Satte på ett öppet luft filter från KN, kornat filter. Bilen låter rikitgt schysst men när man kommer upp i högre hastigheter över 200 km så börjar den gå sämre. Vad kan det bero på? för mycket luft? vad kan jag göra?? måste jag byta nåt mer?
MVH
Christer
-
Gata&Skog
- Bilmodell: Superb L&K 4x4
- Kontakt:
Sv:Luftfilter
Låter som den suger varmluft från omgivningen, ett vanligt fel.
Skärma av filtret eller dra in slang med friskluft in (eller bygg ett intag eller scoop)
//Gata&Skog
Skärma av filtret eller dra in slang med friskluft in (eller bygg ett intag eller scoop)
//Gata&Skog
-
Foffa2002
- Bilmodell: Bora v5 TURBO
- Kontakt:
Sv:Luftfilter
Som sagt...VARMLUFT
Sätt tillbaka orginalburken .
Den + orginal filter pallar lätt 400hk
Jag kör 400hk utan problem
HGP kör 580hk utan problem
Sätt tillbaka orginalburken .
Den + orginal filter pallar lätt 400hk
Jag kör 400hk utan problem
HGP kör 580hk utan problem
-
colou5
- Kontakt:
Sv:Sv:Luftfilter
vill ju ha lite mer pyss ljud.=)
-
Gul RS Kombi
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Luftfilter
text från gti Klubben (Det här är en jämförande test av två "insats" luftfilter i orginalboxen.
Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.
Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal
Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).
Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
Cellstorlek x antal x bredd = sugyta
Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
mycket mindre yta.
Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.
Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-
Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.
TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.
Orginal snitt 11.65sek
Populärt sportfilter snitt 11.82sek
40-90kmh på 2an
Orginal snitt 5,105sek
Populärt sportfilter snitt 5,357
Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.
Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.
mer info finns på bromsdata bladet.
Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.
Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal
Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).
Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
Cellstorlek x antal x bredd = sugyta
Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
mycket mindre yta.
Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.
Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-
Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.
TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.
Orginal snitt 11.65sek
Populärt sportfilter snitt 11.82sek
40-90kmh på 2an
Orginal snitt 5,105sek
Populärt sportfilter snitt 5,357
Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.
Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.
mer info finns på bromsdata bladet.
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
på min 1.8t så gjorde bilen med JR insatsfilter max 215 km/h efter att ha satt i orginalfilter och testat samma sträcka en kvart efteråt så var det inga problem och nå 220 km/h när nålen passareade 220 ¨å söäppte jag av helt men det fanns möjligtvis nån km till där o ge.....så from den dagen så kör jag självklart med VAG orginal filter...dessutom så rycker bilen mindre vid vanlig körning....motorn går jämnare på nått sätt...
nån som upplevt samma sak?
MVH Rog
nån som upplevt samma sak?
MVH Rog
-
rsmicke
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
jag har precis köpt bsr:s opti flow filter och måste säga att bilen går som SKIT!!(jr sportluftfilter)
Den toppar 230 km/h och har ingen kraft alls...så ditt råd är alltså att sätta tillbaka original luftburken och köra på ett kn insatsfilter??
Den toppar 230 km/h och har ingen kraft alls...så ditt råd är alltså att sätta tillbaka original luftburken och köra på ett kn insatsfilter??
-
jk
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
Skumt...kör med Jr från Bsr,med avskärmning, som jag dessutom klätt med värme tejp på utsidan. Bilen är mycket piggare, svarar "snabbare"..Helnöjd!
-
colou5
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
har du endast bytt luftfiltret eller har du bytt nåt mer??
-
jk
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
2,5 tum efter kat.....
-
rsmicke
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
där har du det...det är just precis det som ett avgassystem gör med bilen motorkaraktär...
-
SVENSK
- Bilmodell: Saab 9-5 vector
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
Jonas Karlsson: Var köper man värmetejp? vi har brandtejp på jobbet som vi säljer. Är det nåt liknande tro?
Har även jag jr från bsr med avskärmning. Bilen gick då inte sämre. Men nu har jag chippat och undrar då om man ska byta tillbaka till orginalburken?
Några säger att man ska, några säger att det inte är nån skillnad och några säger att det blir sämre då.
Har även jag jr från bsr med avskärmning. Bilen gick då inte sämre. Men nu har jag chippat och undrar då om man ska byta tillbaka till orginalburken?
Några säger att man ska, några säger att det inte är nån skillnad och några säger att det blir sämre då.
-
colou5
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
min bil är oxå chippad och den går inge bra med öppet filter. vissligen har jag ingen avskärmmning men känns nog bäst att ha orginalburken på med ett sportluftfilter.
-
SVENSK
- Bilmodell: Saab 9-5 vector
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luftfilter
Hade det varit så lätt som att bara byta plats på det öppna med orginalburken hade man ju provat sig fram.
Hade inte riktigt dom verktygen att skifta. Jävligt trångt oxå.
Hade inte riktigt dom verktygen att skifta. Jävligt trångt oxå.