Byta till volvostolar - går det?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
4x4snowstormer
Bilmodell: VW Passat Variant 4motion
Kontakt:

Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av 4x4snowstormer »

Körde en helt vanlig Volvo S80 till Kiruna och tillbaka i helgen - måste säga att jag kände mig närmast utvilad efter resan! När så verkligheten och måndag morgon kom blev jag med ens medveten om hur ruskigt illa jag egentligen sitter i min Octavia Elegance 4x4. Jag är inte direkt kraftig eller väldigt lång (ca 85 kg/182 cm), men har alltid känt mig lite ledbruten efter långresor pga att sittdynan känns för kort och ger dåligt stöd.
Privatekonomiska spörsmål samt att jag ändå gillar min fyrhjulsdrivna dieselräser gör ett bilbyte till Octavia2 4x4, med bättre stolar, eller för all del en beg Volvo V70 AWD (den med Haldex alltså) inte riktigt aktuellt. Men hur svårt kan det tänkas vara att köpa sköna, beg stolar på skroten (säg volvostolar alt Saab) och montera in dem i Octavian? Låter det sig överhuvudtaget göras? Vilka modifieringar behöver man i så fall göra? Jag är medveten om sidokrockkuddarna i framstolarna. :-)
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av juanito »

Har du testat SAAB's stolar? De passar mig bättre och jag har monterat dem i ett par bilar. Volvo kommer i mitt tycke på en god andraplats. Att montera dem i våra bilar borde inte vara omöjligt.
Du bör kolla bredden på både stolar och underrede. Vidare får du kolla om det blir för stor höjdskillnad. När jag monterade i gammal Opel fick jag kombinera SAAB's underrede med Opel's.
4x4snowstormer
Kontakt:

Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Saabs stolar är också väldigt sköna och säkert t o m snäppet bättre än Volvos. Får gå in på skroten och mäta, eller låtsas vara spekulant på en beg Saab hos någon bilhandlare. ;-)
Tack för svaret!

Har läst här att en del bytt till RS-stolar i sina icke-RS-Octavior och de är iofs något bättre för min lekamen att sitta i, men långt ifrån optimala. Dessutom var det ju det där med det ljusa tyget och noppigheten...

Är det någon annan som också sysslat med stolbyte och kanske t o m monterat andra i Octavia?
Overtune
Bilmodell: Skoda Felicia Pickup & Honda Civic Type R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av Overtune »

Förra ägaren till min Octavia satte in ett par MOMO racing stolar i bilen. Fick dem dessutom med så de ska in så snart som möjligt igen(gäller bara att få tummen ur *****).

Nu förstår jag att vissa av er tänker att de kan väl knappast vara sköna att sitta i på långturer men det kan jag säga att det är dom, de ger stöd precis där man behöver det och sen får man ju en lite racigare känsla oxå :-)

Enda nackdelen är själva in och ur klivandet då de är skapligt skålade, men det är som allt annat, man vänjer sig...
4x4snowstormer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Kom på en annan sak...stolsvärmen. Misstänker att det inte är plug-and-play vad gäller stolar från olika tillverkare? Jag menar, om jag skulle koppla in stolsvärmen i en Saab-stol till min Octavia, det vore väl nästan för bra för att vara sant om det bara...funkade? :-)
Ni ser vad jag verkligen kan en himla massa om detta...inte! Men en sak vet jag, det är kallt i Norrbotten ibland och stolsvärme i bilen är ett M-Å-S-T-E.
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av T »

Utan att ha undersökt det så kan jag nästan lova att S80-stolar är bredare än dom är i Octavian, och med tanke på hur trångt det är så tror jag inte att dom får plats. Jag har möjlighet att kolla det om du är intresserad...
4x4snowstormer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Du har med all sannolikhet helt rätt om stolsbredden. Tack för erbjudandet att mäta, men det blir i så fall skrotens eller möjligen Blocket.se:s utbud av beg stolar som får styra en hel del ifall det blir av.
Mae
Bilmodell: Skoda Superb Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av Mae »

Har inte Audi eller VW bra stolar?
Borde det inte vara enklare att använda någon av kusinernas stolar?
Bara en tanke.
4x4snowstormer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Tanken är mycket god, det är bara det att antingen är jag någon sorts Prinsen på ärten eller så är min lekamen bara ovanligt utformad (??) för jag sitter inte alls lika skönt i VW- eller Audistolar jfr m Saab- eller Volvodito. Brorsan har en Audi Allroad (drar 1,4 l/mil!) och jag sitter bara något bättre i den än i Octavian. Problemet består i huvudsak i att sittdynan är för kort för mina relativt långa ben.
Nya Octavia har betydligt bättre stolar, men jag har inte haft tillfälle att prova dem under någon längre körning.
Hursomhelst, den lämpligaste stolen alla aspekter sammantaget hittar jag sannolikt någonstans i VAG-världen... :-)

P.S. Det finns bilar som jag överhuvudtaget inte ryms att sitta och köra: i princip samtliga italienska bilar, de flesta Citroën, Toyota Corolla och några till. Hur jag än ställer in stolen hamnar pedalerna för nära för att det ska kännas bra. *Am I a goddamn freak or what??*
JAT
Bilmodell: Skoda Octavia2 Elegance Kombi
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Inlägg av JAT »

Hej Pekka,

Känner igen ditt problem med sittkomforten.
Åker själv nya octavian (2,0TDi kombi) och är inte helt tillfreds med stolarna.
Har testat v70 och de stolarna är ju i en klass för sig tycker jag iaf.
Synd priset är så högt på volvos bilar bara.

Ha det bra och lycka till med vad du än gör med stolarna/bilen.

//Johan
4x4snowstormer
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta till volvostolar - går det?

Hej Johan,
Tack för ditt svar! Jaså minsann, de nya octaviastolarna är trots allt inte så bra de heller... :-(
Det här är väl som att svära i kyrkan, men jag får kanske lov att börja kika på en begad V70 AWD eller XC70 med haldexkoppling istället...priserna lär väl måhända sjunka en liten smula i alla fall i samband med att den helt nya V70n lanseras; var det nästa år?
Skriv svar