Är Octavia RS inte snabbare?
-
morton
Detta är en kollega till Morton som skriver.
Jag och Morton är bägge ganska bilintresserade och det brukar bli en hel del bilsnack emellanåt. Eftersom han har en Octavis 1.8t och brukar tala varmt om Skoda så har jag alltid undrat hur en Octavia RS går eftersom det är Skodas toppmodell. I helgen fick jag inte mindre än två spontanrejs i Gävle mot RS:or. Den ena var gul med en vinge och jag tror det satt en Dahlbäckracing-regskylthållare på den. Vi startade bägge två ganska lugnt men ändå bestämt från ett rödljus och när jag petade i tvåan gasade jag fullt. RS:en hängde inte alls med och det är nästan så att jag funderar om han inte gasade öht men han lämnade rödljuset såpass hårt att det inte kan ha rört sig om någon vanlig start. Den kan inte varit trimmad iaf.
Nästa dust hände på RV80 mot Valbo. En röd RS med reg nr. UTC XXX låg och stressade en Peugeot 407 eller Alfa 166 (kommer inte ihåg vilket) och jag låg bakom. När Peugeoten eller Alfan lämnade vänster körfält och gick till höger följde RS:en efter och jag körde om. Därefter saktar jag ner litegrann för att se om RS:en följer efter och ganska omgående går han ut efter mig. Då bestämmer jag mig för att gasa på och det råder inget tvivel om vilken bil som var snabbast, RS:en blev klart lämnad. Sedan svängde han av mot Valbo.
Någon av dessa RS-ägare måste väl ändå finnas på det här forumet som kan ge sin syn på det hela?
Jag tycker annars att dom är ganska snygga och man får en ganska ny bil för rimliga pengar men jag hade trott att det skulle finnas mer must under locket. :-(
Jag körde en grå Volvo S60.
Jag och Morton är bägge ganska bilintresserade och det brukar bli en hel del bilsnack emellanåt. Eftersom han har en Octavis 1.8t och brukar tala varmt om Skoda så har jag alltid undrat hur en Octavia RS går eftersom det är Skodas toppmodell. I helgen fick jag inte mindre än två spontanrejs i Gävle mot RS:or. Den ena var gul med en vinge och jag tror det satt en Dahlbäckracing-regskylthållare på den. Vi startade bägge två ganska lugnt men ändå bestämt från ett rödljus och när jag petade i tvåan gasade jag fullt. RS:en hängde inte alls med och det är nästan så att jag funderar om han inte gasade öht men han lämnade rödljuset såpass hårt att det inte kan ha rört sig om någon vanlig start. Den kan inte varit trimmad iaf.
Nästa dust hände på RV80 mot Valbo. En röd RS med reg nr. UTC XXX låg och stressade en Peugeot 407 eller Alfa 166 (kommer inte ihåg vilket) och jag låg bakom. När Peugeoten eller Alfan lämnade vänster körfält och gick till höger följde RS:en efter och jag körde om. Därefter saktar jag ner litegrann för att se om RS:en följer efter och ganska omgående går han ut efter mig. Då bestämmer jag mig för att gasa på och det råder inget tvivel om vilken bil som var snabbast, RS:en blev klart lämnad. Sedan svängde han av mot Valbo.
Någon av dessa RS-ägare måste väl ändå finnas på det här forumet som kan ge sin syn på det hela?
Jag tycker annars att dom är ganska snygga och man får en ganska ny bil för rimliga pengar men jag hade trott att det skulle finnas mer must under locket. :-(
Jag körde en grå Volvo S60.
-
Stevooooo
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
????????????? Syftet med ditt inlägg är vad............... att du lyckades raca ifrån en RS. Bra gjort,jag tror jag ställer mig upp och applåderar (ironi). Det finns nog 1000 anledningar till att du "vann" dina små race, din bil var snabbare, RS-ägaren ville inte raca fullt ut......... Du kommer nog inte att få ett bra svar om inte dom aktuella förarna hör av sig, eller var syftet med inlägget bara att säja att du drog en RS med din S60???
-
VRS_power
- Kontakt:
Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
jag drog en rs med min pegga 405mi16 lemans när jag hade den.... o jag köpte en rs ändå, den e ju fan så snygg o förresten så gick rsen mkt bättre än min gamla pegga....beros nog mkt på föraren tror jag...förresten vad hade du för bil o motor??
mvh/tomas
mvh/tomas
-
maverick
- Kontakt:
Vilken motor har du i Volvon?
-
morton
Hej,
Motorn är en T5 i Volvon.
Anledningen till tråden är att jag varit lite sugen på en RS men jag vill inte försaka för mycket prestanda. Det jag undrar är om det verkligen ska skilja så mycket, isf är RS:en inte intressant vilket jag tycker är synd. Hur mycket effekt går det att plocka ur med motsvarande Steg 1-3 trim?
Motorn är en T5 i Volvon.
Anledningen till tråden är att jag varit lite sugen på en RS men jag vill inte försaka för mycket prestanda. Det jag undrar är om det verkligen ska skilja så mycket, isf är RS:en inte intressant vilket jag tycker är synd. Hur mycket effekt går det att plocka ur med motsvarande Steg 1-3 trim?
-
maverick
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Det är ju inte så konstigt att du vinner med en T5:a. Det skiljer ju 55hk original. (Det är väl 225hk i T5:an)
-
RsMaNnEn
Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
om inte mer hk??!!
-
morton
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
250hk har den, jag har kanske lite mer i min men hur mycket extra vet jag inte. Å andra sidan släpar den på en hel del extra vikt mot för Octavian så skillnaden borde inte vara speciellt stor, RS:en är ju trots allt Skodas toppmodell vad gäller prestanda.
Jag skulle vilja ha ett utlåtande från en av dom som jag körde mot i helgen....gav dom allt dom hade eller sparade dom lite på krutet. Att det var mer än vanlig landsvägs/stadskörning står helt klart!
Finns det någon annan som har erfarenhet mot en S60 T5, hur gick det för er? Man tycker att det borde vara hyffsat jämnt, kanske med något övertag för S60in??
Jag skulle vilja ha ett utlåtande från en av dom som jag körde mot i helgen....gav dom allt dom hade eller sparade dom lite på krutet. Att det var mer än vanlig landsvägs/stadskörning står helt klart!
Finns det någon annan som har erfarenhet mot en S60 T5, hur gick det för er? Man tycker att det borde vara hyffsat jämnt, kanske med något övertag för S60in??
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
70 hk mer och mer vrid i motorn....kan ej jämföras överhuvudtaget .....och vikskillnaden ärt inte så stor...s60 väger inte mer än ja ca:95 kg....och det kompenserar inte 70 hk , och 330 Nm...så e det bara!
-
SVENSK
- Bilmodell: Saab 9-5 vector
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Jag drog en Volvo S40 1.8T i helgen. (150hk?)
Och då har jag en kombi. Borde ju inte vara så stor skillnad då ju?
Skiljer även här ca 70hk. Men som sagt, jag har ju en kombi. ;-)
Och då har jag en kombi. Borde ju inte vara så stor skillnad då ju?
Skiljer även här ca 70hk. Men som sagt, jag har ju en kombi. ;-)
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
hehe.....inte vara elaka mot varann nu ....
Men det var faktiskt en korkad jämförelse....inte den mot s40-n utan den första...m
Men det var faktiskt en korkad jämförelse....inte den mot s40-n utan den första...m
-
mange6
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
du lär väl köra mot en rs med ungeför lika hk
-
jimbob
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Hej!
Om du köper en Octavia RS så föreslår jag att chippar den. Det borde räcka för att sedan köra jämt hela vägen med nya S60 t5!
Mvh Jimmy
Om du köper en Octavia RS så föreslår jag att chippar den. Det borde räcka för att sedan köra jämt hela vägen med nya S60 t5!
Mvh Jimmy
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Ähh... det går ju inte att jämföra en T5:a med en RS orginal.
Som jämförelse kan jag säga att jag drog ifrån en RS med min 1.8T 4x4 vilket antagligen kan förklaras med att snubben i RS:en inte kunde hantera sin bil, för gasade fullt ut, det gjorde han defenitivt :)
Så det går under speciella omständigheter att hänga med hyffsat trots mindre motor men en 4-cylindrig 180-hästare mot en 5-cylindrig 250-hästare där båda har turbo är väl inget att diskutera.
Eller har jag fel?
Som jämförelse kan jag säga att jag drog ifrån en RS med min 1.8T 4x4 vilket antagligen kan förklaras med att snubben i RS:en inte kunde hantera sin bil, för gasade fullt ut, det gjorde han defenitivt :)
Så det går under speciella omständigheter att hänga med hyffsat trots mindre motor men en 4-cylindrig 180-hästare mot en 5-cylindrig 250-hästare där båda har turbo är väl inget att diskutera.
Eller har jag fel?
-
M.L
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Nu har jag reggat eget konto.
Jag har fått för mig att RS:en går ganska bra men jag får väl tänka om då??? Iofs låter det lovande om man kan köra jämnt med den nya S60 T5 med 260hk med ett chip på RS:en. Det skulle vara kul att se hur en chippad RS står sig emot min....den borde kanske gå jämnt eller kanske lite bättre isf? Ingen som vill ställa upp i Gävleområdet?
Jag har fått för mig att RS:en går ganska bra men jag får väl tänka om då??? Iofs låter det lovande om man kan köra jämnt med den nya S60 T5 med 260hk med ett chip på RS:en. Det skulle vara kul att se hur en chippad RS står sig emot min....den borde kanske gå jämnt eller kanske lite bättre isf? Ingen som vill ställa upp i Gävleområdet?
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
anmäl dig till strippkörning nästa år så ska du få åka mot en skaplig skoda...
-
M.L
- Kontakt:
Hmm, det börjar lukta revirpinkeri. :-(
Vill jag åka på strippen köper jag en Jänkare. Jag vill ha en ganska ny bil med bra klipp i motorn som håller ihop utan att det ska kosta skjortan. Jag tyckte att RS:en var som klippt och skuren men blev lite förvånad över dess svaga prestanda och ville ha en förklaring här hur detta kommer sig. Svaret verkar vara att dom inte går bättre.....om man inte chippar. Hur går en chippad RS då....finns det någon prestandauppgift?
Vill jag åka på strippen köper jag en Jänkare. Jag vill ha en ganska ny bil med bra klipp i motorn som håller ihop utan att det ska kosta skjortan. Jag tyckte att RS:en var som klippt och skuren men blev lite förvånad över dess svaga prestanda och ville ha en förklaring här hur detta kommer sig. Svaret verkar vara att dom inte går bättre.....om man inte chippar. Hur går en chippad RS då....finns det någon prestandauppgift?
-
moGGe
- Bilmodell: Ford Focus ST
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Magnus>>
Jag tycker du ska ut och provköra en Octavia RS och på så vis känna efter vad du tycker om denna bil. Istället för att ta besluten via ett halv taskigt race mot en.. =)
mvh mogge
Jag tycker du ska ut och provköra en Octavia RS och på så vis känna efter vad du tycker om denna bil. Istället för att ta besluten via ett halv taskigt race mot en.. =)
mvh mogge
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Magnus, skicka en hälsning till Anders M när du ser honom nästa gång, från en gammal kompis. :-)
-
M.L
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Octavia RS inte snabbare?
Isf hälsar jag honom i morgon om han inte kikar in och hälsar tillbaka själv. :-)