Hej!
Jag tänkte kontrollera oljenivån i växellådan på Felician. Enligt ett inlägg i forumet så skall man använda hålet för hastigetsmätaren för att kontrollera oljenivån (och fylla på?) ... Jag var ute och kikade och det enda jag kunde hitta som skulle kunna vara rätt satt långt ner på växellådan mot torpedväggen (där väcellänkaget går in i växellådan). År det rätt? Hur kommer man åt det på ett bra sätt?
Tacksam för tips!
/Mattias
Kontroll av oljenivå växellåda
-
Schill
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
Ola
Sv:Kontroll av oljenivå växellåda
Om du tittar ner bakom motorn mot torpedväggen så ser du var hastighetsmätarwiren går ner i lådan. Torka rent innan du lossar så att du inte får ner smuts i lådan. Lossa skruven (10 mm skalle tror jag det var) som håller låsblecket. Dra loss blecket åt sidan och dra upp wiren. Den kan sitta fast ganska hårt, men det är bara att dra rakt upp. Torka av plastaxeln med drevet och stick ner igen. Dra upp och kolla nivån på axeln. Fyll på olja om det behövs, eller ännu hellre byt. Du kommer definitivt känna skillnad med ny olja.
-
Schill
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Kontroll av oljenivå växellåda
Då var det som jag trodde... men det verkar svårt att komma åt ovanifrån... är det underifrån som gäller?
/Mattias
/Mattias