Avtagbart drag-ej!

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
acncarlsson

Avtagbart drag-ej!

Inlägg av acncarlsson »

Eftersom jag gärna ville ha avtagbart drag på min RS kombi så tänkte jag beställa el-förberedelse, men så blev det ej!
Man kan ju inte beställa från fabrik som alla vet, endast fast monterad går ju att få, efter att säljaren kollat upp med Skoda Sverige(någon i Södertälje) vilken krok man kunde eftermontera är svaret:
-Ingen avtagbar dragkrok "kan" eftermonteras för tillfället och bli godkänd i besiktningen på nya RS p.g.a att spoilern sticker ut lite mer bakåt samt den går lite längre ner än den vanliga Octavia.

Detta gör att kraften på den längre krok som man hade behövt för att inte skära sönder RS spoilern blir allt för mycket belastad och inte klarar kraven som besiktningen kräver.

Det finns dock hopp om det...
-Om man nu vill ha avtagbart drag som är godkänt så får man skära sönder spoilern bak, ganska mycket kom vi fram till när vi tittade jämförde på en demo RS som fanns hos säljaren, vilket jag inte tror många vill...
-Man avvaktar och hoppas att det efter någon halvår kommer ut en ny avtagbar krok på "eftermarknaden"... men om det skall tillverkas en sådan behövs en stor efterfrågan... vilken inte känns troligt eftersom RS inte är en så jättestor säljare)
-Eller så får man köra omkring med en fastkrok.....NOT :)

(många säljare säger nog att det går att montera,(vilket det gör om man skär sönder spoilern) men Skoda har gjort ett misstag på denna modellen, vilket kan annas eftersom man inte kan ta det från fabrik...)

Så det blir till att "låna" bil de gånger man behöver drag för min del...
Icebreaker
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Icebreaker »

Gäller detta enbart kombin eller gäller det även sedanen?.
Har beställt sedanen + avtagbart drag nämligen....
acncarlsson

Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av acncarlsson »

När jag pratade med säljaren så skulle det vara sedanen också, tyvärr. Spoilern är ju anorlunda även på denna om man jämför med den vanliga octavia.
Icebreaker
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Icebreaker »

Hmm det har han inte sagt ett ord om till mig. Måste ta och
kolla upp detta.
!"#¤%&#¤"!%#! säger jag bara, förra modellen så missade
dom att typa in combin med 17" fälgar och på denna så missar
dom en sån här pryl.
Worteex

Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Worteex »

Dom kanske tycker att en cool plastbit på bakluckan är bättre en att ha en fungerande dragbil? Sånt ska dom fasen inte få missa!

//Henrik
johann
Bilmodell: Skoda octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av johann »

Fasen också!
Jag ska hämta min nya RS med avtagbar drag i denna eller nästa vecka.
Hoppas dom inte har kapat sönder något. Ska ringa direkt i morgon.

Johann
acncarlsson

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av acncarlsson »

Återkom gärna med resultatet!! nyfiken på hur de löser det och ifall den är besiktigad med kroken!
Icebreaker
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Icebreaker »

Pratar med säljaren just nu och han tittar på sin kollegas
rs som har just avmonterbart drag och den är helt oskuren.
Eller rättare sagt det är en urskurning på alla bilar som räcker.

Det kan vara skillnad om bilen är förberedd för drag redan
från fabrik men han tror inte det.
Icebreaker
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Icebreaker »

Gah varför kan man inte göra edit för?....
Det var en sedan som han tittade på (en blå ;) )
Mart
Bilmodell: Skoda Octavia RS kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Mart »

Om vi skall återgå till dragkroksfrågan...

Jag har beställt min nya RS kombi med avtagbart drag, skall inte vara några problem har jag fått höra. Säljaren skall ha kollat upp detta och eftermonterar dragbalken och kroken här i Sverige. Han har inte sagt något om att man måste skära i plasten.

Jag vet att en kompis som hade BMW 3-serie med M-paket som råkade ut för att behöva skära i plasten för att få dit ett original avtagbart drag. Det fick också min svåger göra på sin S60 T5 när han satte dit ett original Volvo avtagbart drag så helt ovanligt verkar det inte vara att behöva göra modifieringar.

Får väl slå handlaren en signal...
Icebreaker
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Icebreaker »

Som du ser så har jag faktiskt ringt min säljare som gick ut och
kikade på en rs medan jag var kvar i luren.
Sidan77
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Sidan77 »

Till mig sa dom att det inte gick att välja till avtagbart när jag beställde i november men att det säkert skulle lösa sig så jag tog elförberedelse i alla fall. Låter ju som att det var ett bra val. Ingen idé att köpa dragkrok förrän man verkligen behöver det ändå. Dom är ju inte helt gratis.

/Sidan
orum
Bilmodell: Octavia2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av orum »

Kan bara meddela att min kompis hämtade ut en blå metallic (troligen första blåmetallic sedanmodell i Sverige) idag med avtagbart drag. Såg grymt bra ut, ingen kapning i spoiler och du kan vika upp elkontakten så att den inte syns bakifrån. "väldigt imponerad.

Mvh Mikko
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av dwd »

Bild Bild Bild Bild! =)
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av brma »

Vad kostar det totalt att få ett drag? Elförberedelse plus avtagbar krok plus montering? 7000 kr?
Jag undrar om det inte blir billigare att hyra en bil då jag ska ha med en kärra. Jag använder draget kanske två till tre gånger per år, en ny bil byter jag efter tre år, det blir 6-9 gånger jag använder draget totalt och sedan kanske jag får lite mer för bilen när jag byter in den men det är nog ytterst lite. Det blir iallafall en "dragkostnad" per gång på 500-1000 kr för mig, något att tänka på.
Är det så att man kör runt med kärror hela dagarna skulle jag köpa en diesel istället, har man provat att dra med en sådan byter man inte igen.
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av dwd »

jag monterade dit dragkroken själv på min rs1 (ej avtagbar). och det var riktigt enkelt,gjorde det helt själv och hade alldrig gjort det förut.
tyckte dom tog lite väl mycket på verkstaden för att göra detta jobb.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av skallie »

Till "vanliga" Octavia II kostar avtagbart drag INKLUSIVE el 4900kr.

ELFÖRBEREDELSE kostar 1500kr det väljer man om man kanske ska montera drag vid ett senare tillfälle, för det kostar mer att i efterhand ordna el till draget, troligen pga CAN-BUSsystemet.
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av Roger »

Monterade drag på en RS Combi förra veckan, den var dragförbered från fabrik, d.v.s kontaktstycke till styrdonet för släpvagnsavkänning (som monteras i efterhand) fanns färdigdraget bakom vä sidopanel i bagagerummet och stötfångaren var färdigskuren. Ser jätte OK ut och kontakten fälls upp under stötfångaren, så man behöver inte vara orolig för att det ska se fult ut, åtminstone inte om man köper ett original tillbehör, utseende och montering kan ju skifta mellan olika dragtillverkare.
Det var dock en hel del jobb med att demontera paneler och beklädnader -var betydlig enklare på förra modelllen av Octavia.
Rekomenderar att beställa sin nya bil med dragförberedelse ifall man ev. tror sig behöva detta i framtiden då man slipper dra kablage genom hela bilen.
orum
Bilmodell: Octavia2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av orum »

http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/2101/stora/RS_087.jpg

http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/2101/stora/RS_087.jpg

LIte dålig kvalitet, skall be kompisen ta lite bättre bilder.

Mvh Mikko
johann
Bilmodell: Skoda octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avtagbart drag-ej!

Inlägg av johann »

Jag pratade med en säljare i veckan. Till mig sa han att skoda hade tagit fram en avtagbar dragkrok annpassad till RS:en, skulle komma till dom vecka 4. Ska hämtar bilen på tisdsag, så monterar dom kroken vid ett senare tillfälle. Jag orkar inte vänte två veckor extra bara för draget när bilen är klar i övrigt... eller klar..? det ska ju byggas om en hel del till multimediaanläggningen!

mvh Johann
Skriv svar