Haar Skoda färre problem än andra

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av Faxnäs »

Brukar tätt som ofta gå in på Vi Bilägares sidor, som behandlar bilägarnas problem med sina bilar. Det har jag gjort under den tid jag haft Skodan sedan sommaren 03.

Under den här tiden är det mycket sällan någon skriver och undrar något över sin Skoda bil.Hur kommer det sig? På vad sätt ska man tolka den iattagelsen? Är det mindre fel på Skodas bilar i förhållanden till andra märken, eller är det faktum att antalet Skodabilar är till antalet lägre och med förhållandevis kort tid i landet? Det är så mycket mindre att ta ur i den totala bilparken.

Själv har jag klarat mig mycket bra. Peppar, peppar!

Vad sägs??
Raffe
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av Raffe »

Tror det är mycket låg korrelation mellan felfrekvens på ett bilmärke (eller modell) och ViB:s felinsändarbank. Ett av många skäl till att där finns få Skoda-problem, kan vara att de flesta Skodor är ganska enkla konstruktioner. Utan ett överflöd på komplicerade finesser. Personligen skulle jag gissa att Skoda ligger ungefär medel, vad gäller fel. (Men hoppas bättre, eftersom jag har en Skoda.) Iaf har Skoda färre fel än t.ex. Peugeot, Renault. Men fler än t.ex. Toyota, Honda, Subaru. Jag läser också ViB:s felbank. Där finns mycket nyttigt och tänkvärt att hämta. Men urvalet duger inte till statistik.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av maverick »

Kan ju vara så att Skoda har mindre fel pga att de är byggda av delar tagna direkt från VAG:s hyllor, vilket gör att delarna är väl testade i VW och Audi innan de hamnar i Skodas bilar.
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av Draco »

som föregående talare.. det är ju WV/AUDI delar vi har.

så delarna går ju inte mer sönder än WV/AUDI har på sina
plus/minus lite..
hur ofta går en golf sönder hur ofta går en skoda sönder.
alla bilar är ju inte perfekt. men jag tycker att dom går inte sönder mer än andra.. om man nu ska jämföra samma prisklass

Draco
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av juanito »

När det gäller bottenplattan är det ju faktiskt Skoda som brukar få vara de inledande(försökskaniner).
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av maverick »

Jaså?

I färdiga produkter verkar det som att Audi och VW får prylarna innan Skoda, för att Audi och VW ska ha #spjutspetstekniken" i koncernen.
orum
Bilmodell: Octavia2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Haar Skoda färre problem än andra

Inlägg av orum »

Enligt en auktoriserad "stor" återförsäljare/verkstad i södra Sverige så har de fler fel på Audi och VW än vad de har på Skoda!

Mvh Mikko
Skriv svar