åter kylproblem
-
erikxv
- Bilmodell: Skoda felicia 1,6 GLX
- Kontakt:
åter kylproblem
Först kokade min kära felicia 97a 1,6.. då bytte jag termostaten, sen blev den aldrig varm. Bytte då locket som termostaten bottnar i (gamla locket var trasigt) trodde felet var hittat men icket får fortfarande bara upp värme i bilen när den stårstill.. kan jag på något konstigt sätt ha monterat termostaten fel?
mvh erik
mvh erik
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:åter kylproblem
Låter som en vattenpump, visst kan du ha fått termostaten fel men behövs rätt mycket till, kan även va luft i systemet men är nog inte så troligt. tro vatten pump, har den sen kokat me så finns risk för spricka i toppen, då får du små luft fickor hela tiden och ingen värme
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:åter kylproblem
Kan även vara luft i kamkedjan. Nä, tror som du Tobbe. Pumpen
Kent
Kent
-
erikxv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
jo förklara gärna som för ett barn... hur kan man kontrollera om vattenpumpen är hel?? borde bilen inte koka om den vore paj? bytte vattenpump för ett år sedan i samband med kammremsbyte.
tack för all hjälp!!
tack för all hjälp!!
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
förklara som för barn ??? mena du med det ??.. vattenpumpen kolla du lättast genom att dra loss slangen som går till expantionskärlet och sen hålla varv på motorn, då ska de om pumpen cirkulera komma en skvallerstråle, i bland så börja pumparna slira först underkörning..men testa och lufta kylsystemet, har du bytt termostat utan att lufta riktigt så ha du garanterat luftficka
-
erikxv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Hur luftar jag kylsystemet? Tack för all hjälp!
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
på jobbet använder vi en behållare som luftar och återfyller systemet,minns inte om de sitter luftskruv på slang in till kupe, men annars e de lättaste att bara varmköra med locket.
-
bee
- Bilmodell: Skoda Felicia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:åter kylproblem
Jag har haft samma problem: vid normal körning blir motorn aldrig varm men när bilen står stilla på tomgång går motortemperaturer upp till det normala och håller sig sedan där (vilket tyder på att vattenpumpen, och kylfläkten, fungerar som dom ska). Felet är istället troligen att termosteten inte stänger ordentligt och det har jag kunnat konstatera några gånger på min 1.6 97:a. Kan också påpeka att jag aldrig haft några problem med luftfickor.
-
martin
- Bilmodell: Skoda Felicia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Hmm,jag har också fått något fel på kylningen (Felicia 1,6)
Temp:mätaren går nästan upp till det RÖDA. Kommer vatten i den lilla "skvallerslangen" till expansionskärlet. Den övre slangen till kylaren är varm. Den undre kall. ( Fläkten startar inte).
Termostat????
Någon??
Martin
Temp:mätaren går nästan upp till det RÖDA. Kommer vatten i den lilla "skvallerslangen" till expansionskärlet. Den övre slangen till kylaren är varm. Den undre kall. ( Fläkten startar inte).
Termostat????
Någon??
Martin
-
bee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Det är med stor sannolikhet termostaten, eller rättare sagt locket till termostaten, som krånglar. I locket finns ett mothåll till den metallaxel som sitter i själva termostaten och om detta mothåll går sönder blir effekten att inget vatten cirkulerar genom kylaren (däremot cirkulerar det i värmepaketet vilket gör att det går att köra om man har värmen, och fläkten, på inne i bilen). Råkade ut för detta en sommarnatt och det blev en svettig hemfärd :-)
/Bosse
/Bosse
-
martin
- Kontakt:
Tack för hjälpen. Felet yttrar sej precis som du säger. Frun tog sej hem igår em: med bilen genom att dra på värmen och fläkten för fullt. Skall demontera "bröten" idag. Hör av mej om hur det hela utvecklar sej. Än en gång. Tack för hjälpen.
Martin
Martin
-
martin
- Kontakt:
Visst var det "mothållet" i termostaten som var kass.
Men nu rör sej knappt temp:mätaren. (bara efter en tid på tomgång)!?
Men nu rör sej knappt temp:mätaren. (bara efter en tid på tomgång)!?
-
bee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Om man förutsätter att allt annat fungerar och att anledningen till att motorn inte blir tillräckligt varm endast beror på själva termostaten (dvs den mässingsfärgade grejen med stålpinnen) har jag stött på två olika orsaker. Antingen trycks inte pinnen tillbaka tillräckligt långt när motorn är kall och lämnar därmed alltid en viss öppning för kylvätskan att cirkulera, eller så fungerar termostaten men öppnar och stänger vid får låg temperatur (en jag testat redan vid ca 70 grader, vilket var ungefär där värmemätaren överhuvudtaget började röra sig).
Man kan lätt skilja på ovanstående två fel genom att känna på slangarna som går till kylaren: kallstarta motorn och låt den gå på tomgång. Känn på den övre respektive undre kylarslangen ( OBS!!! TÄNK PÅ ATT DET SITTER EN ELEKTRISK KYLFLÄKT I NÄRHETEN!!! DEN KAN STARTA!!!) I början har naturligvis bägge slangarna samma temperatur men redan efter några minuter kommer en temperaturökning att kännas. Om ökningen sker likartat i bägge slangarna cirkulerar kylvätska genom termostatenheten, som alltså inte stängt ordentligt. Om istället temperaturökningen bara sker i den övre slangen tyder det på att termostatenheten fungerar, om än vid fel temperatur.
/Bosse
Man kan lätt skilja på ovanstående två fel genom att känna på slangarna som går till kylaren: kallstarta motorn och låt den gå på tomgång. Känn på den övre respektive undre kylarslangen ( OBS!!! TÄNK PÅ ATT DET SITTER EN ELEKTRISK KYLFLÄKT I NÄRHETEN!!! DEN KAN STARTA!!!) I början har naturligvis bägge slangarna samma temperatur men redan efter några minuter kommer en temperaturökning att kännas. Om ökningen sker likartat i bägge slangarna cirkulerar kylvätska genom termostatenheten, som alltså inte stängt ordentligt. Om istället temperaturökningen bara sker i den övre slangen tyder det på att termostatenheten fungerar, om än vid fel temperatur.
/Bosse
-
T08R
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Dt är lätt att få termostaten fel vid monteringen. Den ramlar gärna ut uh hålet på locket och sen monterar man den med pinnen inte sittande i hålet.
Hade du monterat den nya termostaten med ddet trasiha locket första gången? Gör man det så går termostaten sönder när motorn blir varm.
Jag brukar ta en liten bit papper (hanligt som man torkar händerna på) och vika några gånger, lägg sen biten över hålet i locket och tryck fast termostaten. Ska va så mycket(lite) papper så man får metallminnen på termostaten att fastna i locket. Då blir monteringen bra mycket lättare och man vet att termostaten kommit rätt.
Jag gissar på att din termostat är felmonterad, där av ingen värme.
OBS Ar den felmonterad (eller har vart monterad med det trasiga locket) så har den gått sönder med 90% risk. Så vill du va på den säkra sidan köper du ytterligare en ny termostat...
Lycka till.
Hade du monterat den nya termostaten med ddet trasiha locket första gången? Gör man det så går termostaten sönder när motorn blir varm.
Jag brukar ta en liten bit papper (hanligt som man torkar händerna på) och vika några gånger, lägg sen biten över hålet i locket och tryck fast termostaten. Ska va så mycket(lite) papper så man får metallminnen på termostaten att fastna i locket. Då blir monteringen bra mycket lättare och man vet att termostaten kommit rätt.
Jag gissar på att din termostat är felmonterad, där av ingen värme.
OBS Ar den felmonterad (eller har vart monterad med det trasiga locket) så har den gått sönder med 90% risk. Så vill du va på den säkra sidan köper du ytterligare en ny termostat...
Lycka till.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Emil: En tanke bara...tänk på vad du skriver här ang mektips osv...och att gå in i djupare diskutioner med felsökning osv..gäller er alla som tex jobbar inom "märket" själv blivit varnad och inget kul alls...finns folk som läser från svw, så man försöker avstå diskutera vissa delar men svårt, man vill ju hjälpa...=/
-
T08R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Då får dom väl ge mig en varning då.
Om dom nu kan göra det då jag inte äns jobbar med Skoda. Att jag lärt mig något på ett tidigare jobb och som jag sen delar mina erfarenheter med andra på internet är inte olagligt. Jag har inte skrivigt på något om tystnadspilkt. Det ända jag skrivigt på är att jag inte får tala illa om företaget jag jobbar på eller VAG i stort (som jag inte ser att jag har anledning på något sett att göra för den delen), gillar företaget jag jobbar på och tycker VAGs bilar håller en hög kvalité och har en bra organisation.
Sen om dom mektips jag gav i den här tråden så är inget som står i ELSA/Verkstads handböckerna att man skall/kan göra, utan något som jag kommit fram till själv och bygger på egna erfarenheter.
Vill dom inte ha mig kvar i företaget så har jag inga som hellst problem att få nytt jobb. Finns många som vill ha duktiga mekaniker.
Om dom nu kan göra det då jag inte äns jobbar med Skoda. Att jag lärt mig något på ett tidigare jobb och som jag sen delar mina erfarenheter med andra på internet är inte olagligt. Jag har inte skrivigt på något om tystnadspilkt. Det ända jag skrivigt på är att jag inte får tala illa om företaget jag jobbar på eller VAG i stort (som jag inte ser att jag har anledning på något sett att göra för den delen), gillar företaget jag jobbar på och tycker VAGs bilar håller en hög kvalité och har en bra organisation.
Sen om dom mektips jag gav i den här tråden så är inget som står i ELSA/Verkstads handböckerna att man skall/kan göra, utan något som jag kommit fram till själv och bygger på egna erfarenheter.
Vill dom inte ha mig kvar i företaget så har jag inga som hellst problem att få nytt jobb. Finns många som vill ha duktiga mekaniker.
-
martin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Tack för hjälpen, skall demontera termostaten igen och kolla läget.
-
bee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Den börjar bli lång nu, tråden om kylproblem... Läste med intresse Emils och Tobias inlägg ang. mektips från personer inom branchen. Som vanlig hemmekare har jag aldrig tänkt på att det kan finnas "hemliga" felsöknings och mektips inom märkesverkstäderna, gör det verkligen det? Om det stämmer undrar jag hur det hemliga mektipset för att montera termostaten ser ut, själv fick jag dit den mha tålamod, hårda ord och genom att behålla den ursprungliga O-ringen! Plus några blodiga knogar :-) Nästa gång ska jag prova Emils papperstips.
Emils kommentaren om att en ny termostat som monteras med ett trasigt lock ofta går sönder när motorn blir varm kan förklara ett vanliga händelseförloppet: motorn blir för varm -> man byter det trasiga locket men behåller termostaten -> motorn blir aldrig varm -> man byter termostat -> nu fungerar det!
Termostater, hemliga tips eller annat... jag fortsätter gärna en diskussion via e-post.
/Bosse
Emils kommentaren om att en ny termostat som monteras med ett trasigt lock ofta går sönder när motorn blir varm kan förklara ett vanliga händelseförloppet: motorn blir för varm -> man byter det trasiga locket men behåller termostaten -> motorn blir aldrig varm -> man byter termostat -> nu fungerar det!
Termostater, hemliga tips eller annat... jag fortsätter gärna en diskussion via e-post.
/Bosse
-
T08R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Finns inga hemliga mektips.
Det som finns är erfarenhet samt tips från kolegor med mer erfarenhet.
Tex termostater har man ju bytt några stycken, det va ganska jävligt dom två första gångerna och då vill man (iaf jag) hitta på något som gör det lättare. Just på dom här termostaterna löste jag det med lite papper. Att jag vet att dom går att få fel vet jag då det kom in en kund som bytt termostat hos oss och berättade att nu blir bilen inte varm istället... (innan hade den kokat). Så bort med termostaten försiktigt och då såg man att den låg fel = Erfarenhet.
Det jag vet att vi inte får göra är att tala om hur man ska byta efter vår serviceliteratur/verkstadshandböcker mm beskriver det. Men det har jag inte gjort. Har bara gett tips om att man kan ta lite papper och lägga imellan så termostaten sitter där den ska när man monterar den.
Spelar ingen roll då jag inte hört något från SVW, VAG eller Din Bil Stockholm (som jag jobbar hos). Om jag gör det så lovar jag att posta en tråd om det. Tillsvidare så kommer jag hjälpa till att tipsa om jag ser att det behövs.
Det som finns är erfarenhet samt tips från kolegor med mer erfarenhet.
Tex termostater har man ju bytt några stycken, det va ganska jävligt dom två första gångerna och då vill man (iaf jag) hitta på något som gör det lättare. Just på dom här termostaterna löste jag det med lite papper. Att jag vet att dom går att få fel vet jag då det kom in en kund som bytt termostat hos oss och berättade att nu blir bilen inte varm istället... (innan hade den kokat). Så bort med termostaten försiktigt och då såg man att den låg fel = Erfarenhet.
Det jag vet att vi inte får göra är att tala om hur man ska byta efter vår serviceliteratur/verkstadshandböcker mm beskriver det. Men det har jag inte gjort. Har bara gett tips om att man kan ta lite papper och lägga imellan så termostaten sitter där den ska när man monterar den.
Spelar ingen roll då jag inte hört något från SVW, VAG eller Din Bil Stockholm (som jag jobbar hos). Om jag gör det så lovar jag att posta en tråd om det. Tillsvidare så kommer jag hjälpa till att tipsa om jag ser att det behövs.
-
martin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:åter kylproblem
Japp,det var termostaten som var fel monterad. Fungerar nu perfekt!
Istället för "papperstrixet" använde jag ett bågfilsblad.
1. Tryckte in termostaten, höll imot och centrerade termostaten med ett bågfilsblad. ( med vänster hand)
2. Förde försiktigt in termostathuset/locket över termostaten. (tog lite vaselin på O-ringen)
3. Tack för alla tips och råd!
Martin
Istället för "papperstrixet" använde jag ett bågfilsblad.
1. Tryckte in termostaten, höll imot och centrerade termostaten med ett bågfilsblad. ( med vänster hand)
2. Förde försiktigt in termostathuset/locket över termostaten. (tog lite vaselin på O-ringen)
3. Tack för alla tips och råd!
Martin