kondensklegg oljelocket
-
Tomas T
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
kondensklegg oljelocket
Upptäckte vid oljebytet att under oljelocket gråaktig klegg.Felicia 1,6.Uppenbarligen är det fråga om kondensvatten som med oljan bildat detta.Är det normalt och inte nåt att bekymra sig om.Vid föregående oljebyte så fanns det inget sådant.Fel på vevhusventilationen kanske?Nån som vet?
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:kondensklegg oljelocket
Du har helt rätt i att det är kondens. Bildas lätt om bilen bara går korta sträckor och sällan får chansen att bli riktigt varm. Har en kompis som haft detta på sin Golf -87 i 5 år utan problem.
Kent
Kent
-
TheSmurk
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:kondensklegg oljelocket
Kan vara toppackningen, kan kollas upp med ett verktyg som kan känna av avgaser i kylasystemet.
-
rsniklas
Sv:Sv:Sv:kondensklegg oljelocket
det var samma i min skoda rs-06a som jag hämmtade för en månad sen det var en hel del vit gucka under plje locket men sen jag torkade av det så är det rent å fint
-
Tomas T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:kondensklegg oljelocket
oljestickan ser ok ut,ingen kylarvätskeförbrukning.Är bara lite orolig om klegget ramlar ned och mals ned i det övriga oljefödet hur bra det är för smörjningen,om det leder till slitage eller så.Ok körsträckorna är korta 700mil/år.Det borde v'l finnas nån vevhusslang.Hoppas inte att det tilltäppt.
-
Blenda
- Bilmodell: RS 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:kondensklegg oljelocket
Samma här på min RS 06. Första gången jag öppnade oljepåfyllningen så var det aldeles vitkleggigt, mycket mindre andra gången, så jag antar att det är övergående
-
Tomas T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:kondensklegg oljelocket
Då det tydligen förekommer på så väl äldre som nyare bilar så kanske det inte är nåt att oroa sig över.Men med tanke på isproppen på Peugeot som sprängde motorn så kan man aldrig veta...