Funderar på att köpa
-
jedi
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Funderar på att köpa
Hejsan, behöver snart köpa mig en extrabil då vi har köpt hus och flyttar ut en bit från stan. Har kollat efter prisvärda småbilar som drar lite bensin och har fastnat vid Skoda Felicia. Har lite funderingar på en del saker innan jag slår till.
1. Skoda bygger väl på Golf3? I fall detta stämmer är även denna bil halvgalvaniserad? Mindre rost.
2. Är det stor skillnad mellan 1.3 och 1.6 vad det gäller bränsleförbrukning och hur mycke drar de?
3. Hur håller den i kvalitet? Finns det mycket piratdelar att köpa alt. på skroten?
4. Nått speciellt som man bör kolla in på dem? Kända fel osv.
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ute på helt okända vatten.
1. Skoda bygger väl på Golf3? I fall detta stämmer är även denna bil halvgalvaniserad? Mindre rost.
2. Är det stor skillnad mellan 1.3 och 1.6 vad det gäller bränsleförbrukning och hur mycke drar de?
3. Hur håller den i kvalitet? Finns det mycket piratdelar att köpa alt. på skroten?
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ute på helt okända vatten.
-
Klucken
- Bilmodell: Annat märke
- Kontakt:
Sv:Sv:Funderar på att köpa
Citat:
-"Vill du fortsätta att häcka här inne och leta reservdelar och fråga om div olika fel på bilen? Köp en skoda!!
Annars...köp en annan bil.
Detta kommer jag att få mycket skit för, men det är min uppriktiga och ärliga åsikt. Läs för gudsskull på forumen....alla dessa fel, på många nästan nya bilar. Tänk en gång till, för din egen skull. I all välmening!!
Mvh
WilleWolf"
???????? *undrande*
Är det inte bra att han hör sig för INNAN han köper en Skoda.
Hur ska man lära sig om man inte kan fråga.
Jo WilleWolf, - det där SKA du ha skit för.
Riktigt dålig stil att bara kasta skit!
Tyvärr har jag ingen bra info om vad du ska kolla efter... :(
/Klucken
-"Vill du fortsätta att häcka här inne och leta reservdelar och fråga om div olika fel på bilen? Köp en skoda!!
Annars...köp en annan bil.
Detta kommer jag att få mycket skit för, men det är min uppriktiga och ärliga åsikt. Läs för gudsskull på forumen....alla dessa fel, på många nästan nya bilar. Tänk en gång till, för din egen skull. I all välmening!!
Mvh
WilleWolf"
???????? *undrande*
Är det inte bra att han hör sig för INNAN han köper en Skoda.
Hur ska man lära sig om man inte kan fråga.
Jo WilleWolf, - det där SKA du ha skit för.
Riktigt dålig stil att bara kasta skit!
Tyvärr har jag ingen bra info om vad du ska kolla efter... :(
/Klucken
-
Klucken
- Bilmodell: Annat märke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
WilleWolf:
Läste just i din profil och undrar nu mer varför DU hänger på detta forum..??
*ännu mer undrande*
Ps. Gammal disk: Är det inte obligatoriskt med Namn i profilen längre??
Läste just i din profil och undrar nu mer varför DU hänger på detta forum..??
*ännu mer undrande*
Ps. Gammal disk: Är det inte obligatoriskt med Namn i profilen längre??
-
jedi
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Vilket forum finner du mer lämpligt att fråga om Skoda Felicia än i forumet för just Felicia på Skodaklubbens hemsida?
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Octavian var om jag minns rätt den första Skodan som var helgalvad.
Felician är det inte.
Felician är det inte.
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Felician bygger ej på golfplattformen utan är en vidare utveckling av gamla Skoda Favorit. Första Nyutvecklade Skodan med gemensam VAG plattform är Octavian Som mycket riktigt bygger på Golfplattan. Fabia och Vw Polo delar platta men där kom faktiskt Fabian före Polon.Vad gäller Felician ska man se upp med missljud från växelådan som det varit problem med och den modernare 1,6l modellen(golfmotor) är nog att föredra framför 1,3an som är skodas gamla stötstångsmotor. En Felicia går nog att hitta billigt idag,Fabia är betydligt modernare men rätt dyra som begagnad, skulle man fundera på en nyare fabia är det bättre köpa en fabriksny istället och då slipper man förhoppningsvis dom tidiga barnsjukdomarna före facelyften. Se upp med 1,4mpi stötstångsmotorns topplock(vidareutveckling av gamla 1,3 från Felician) och undvik 101hk 16v modellerna vad det gäller Fabiorna är vad jag hört. Någon enstaka 1,2(trecylindriga) har kamkedjan kuggat över på,tror det finns åtgärdspaket för det. Gäller visst bara AZQ motorn och inte den nyare BME har jag hört.Annars är 1,2htp motorn tydligen den motor som krånglat minst men den finns ju bara i Fabian 1,2 går att komma ned under halvlitern om man ekonomikör.(mitt rekord är 0,42l/mil)
-
snigeln
- Bilmodell: Seat Alrea XL Freetrack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Nej, inte Felician
Vi har en 1,3 som drar 0,6-0,75l/mil
Vår har gått 11000 och vi har bytt två termostater och en laddningsregulator
Kolla växellådan, som är ett känt fel, samt rost, många rostar upp totalt
Nej, inte Felician
Vi har en 1,3 som drar 0,6-0,75l/mil
Vår har gått 11000 och vi har bytt två termostater och en laddningsregulator
Kolla växellådan, som är ett känt fel, samt rost, många rostar upp totalt
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
fråga eller påstående nr 1.
Octavia...
Bygger inte på Golf 3 utan Golf 4, Audi A3, Seat Leon och Audi TT kan man istort sett plocka delar mellan märkena kors o tvärs förutom avgassystem o karossdelar hehe såklart...men en annan rolig grej är att man brukar säga att Octavia bygger på Golf men så mycket som är känt så kom Octavia 1996 nere i Europa...och Golf 4 kom 97 har jag för mig hehe....
Octavia...
Bygger inte på Golf 3 utan Golf 4, Audi A3, Seat Leon och Audi TT kan man istort sett plocka delar mellan märkena kors o tvärs förutom avgassystem o karossdelar hehe såklart...men en annan rolig grej är att man brukar säga att Octavia bygger på Golf men så mycket som är känt så kom Octavia 1996 nere i Europa...och Golf 4 kom 97 har jag för mig hehe....
-
Wicked
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Då svarar jag oxå lite snyggt då vi har en felicia 1.6 -98
ingen aning tyvärr den rostar i skärmkanter och baklucka
Snittar 0.6 på landsväg i 90km/h
Mycket piratdelar hos Micro o mekonomen och en hel del på skroten..
Kolla rost på bakluckan och skärmkanter, ta en titt under bilen på växellådan om den läcker olja, och om länkaget från lådan till spaken är glapp. spindellederna är en svag punkt.
annars så kan jag inte hitta så mycket som kan vara neg. med felician.
Extremt billig bil att ta sig från a till b med..
ingen aning tyvärr den rostar i skärmkanter och baklucka
Snittar 0.6 på landsväg i 90km/h
Mycket piratdelar hos Micro o mekonomen och en hel del på skroten..
Kolla rost på bakluckan och skärmkanter, ta en titt under bilen på växellådan om den läcker olja, och om länkaget från lådan till spaken är glapp. spindellederna är en svag punkt.
annars så kan jag inte hitta så mycket som kan vara neg. med felician.
Extremt billig bil att ta sig från a till b med..
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på att köpa
Kollar man tex. i Etos o jämför sprängskisser mellan Golf 3 och Felicia så e inte en enda grej lik....som natt o dag alltså...
Så de har nog inget speciellt gemensamt ....
Så de har nog inget speciellt gemensamt ....
-
mysbrallan
- Kontakt:
Sv:Funderar på att köpa
"Extremt billig bil att ta sig från a till b med.."
-kunde inte ha sagt det bättre själv! Billiga reservdelar, lätt att serva, gott om "piratdelar", billig i skatt och försäkring, men... så kommer vi till det stora minustecknet; rost verkar vara standardutrustning!!! Som tidigare nämnt; kolla bakskärmar och baklucka extra noga!
-kunde inte ha sagt det bättre själv! Billiga reservdelar, lätt att serva, gott om "piratdelar", billig i skatt och försäkring, men... så kommer vi till det stora minustecknet; rost verkar vara standardutrustning!!! Som tidigare nämnt; kolla bakskärmar och baklucka extra noga!
-
heeke
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLX
- Kontakt:
Sv:Sv:Funderar på att köpa
Vad det gäller bränsleekonomi så kan jag tipsa om Octavian med 1.6 55kW motorn (vet inte hur det är med 1.6 75kW motorn).
Jag har snittat den 0.60 som lägst under långkörning, men då får man knappt köra om långtradarna man kommer i kapp. Vill man köra lite mer normalt, så har jag snittat 0.67 på samma långkörning.
Sen att jag köpte min -97:a för ett år sedan för 35.000 gör ju inte bilen mindre ekonomisk. Nu är det iofs dags för ett kamremsbyte, men inget gott som inte för något ont med sig :D
Det finns förövrigt ingen som helst rost, ett och annat stenskott har väl gett några små lackskador, men ingen rost.
Jag är väldigt nöjd med gamla Octavian.
Rekomenderas varmt!
Jag har snittat den 0.60 som lägst under långkörning, men då får man knappt köra om långtradarna man kommer i kapp. Vill man köra lite mer normalt, så har jag snittat 0.67 på samma långkörning.
Sen att jag köpte min -97:a för ett år sedan för 35.000 gör ju inte bilen mindre ekonomisk. Nu är det iofs dags för ett kamremsbyte, men inget gott som inte för något ont med sig :D
Det finns förövrigt ingen som helst rost, ett och annat stenskott har väl gett några små lackskador, men ingen rost.
Jag är väldigt nöjd med gamla Octavian.
Rekomenderas varmt!