TUrbora vid BSR Trim.

I detta forum skriver vi om trimning.
Skriv svar
TurboMartin

TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av TurboMartin »

Hej på er!

Har nån mer haft Turboras på sin sprillans RS? Köpte ett värsting-system 3" hela vägen med Racekat, grymt ljud! BSR fick äran att trimma i våras efter det. 3 veckor höll Turbon, för lågt mottryck var en av tusen teorier. Dyrt blev det. Nu har jag lagt 21000 på bilen och har ett grymt system men original programvara. Känns ju kul. Några comments? Tyvärr tyckte jag väl BSR var mindre än hjälpsamma och kommer aldrig rekommendera någon dit mer.
Hälsn TurboMartin.
Chrille
Bilmodell: Saab 9-3
Kontakt:

Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Chrille »

Oj, det var tråkigt. Men har inte BSR några egna steg till 1.8t som innefattar 3" från turbon? Jävligt tråkigt att ingen vill ta på sig det men tyvärr inte förvånande. Undrar vilka som har rätt ang. att 3" ger för lågt mottryck så att turbon varvar sönder...

Mvh
Vatanen

Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Vatanen »

hörö byt till Turbocenter dom kan så pratar du med Andrias så hjlper han dig! 21000 bara jag la ner 24000 på ljud!
TurboMartin

Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av TurboMartin »

Hej Chrille!

Du, jag fick så många teorier efter raset från BSR; GIK och alla möjliga att jag inte vet vad längre. Fullmåne den dagen var en teori... Skämt åsido, jag körde med Öppet insug, det var en teori att det kunde ge fel info om luftflöde. SKoda själva varnade starkt för det och Ace competition också.
Det allra dummaste i detta är att jag är sugen igen, funderar på att vända mig till Ace för att försöka plocka ut runt 220 hästar igen, med givna förutsättningar denna gång. Men det känns ju löjligt med en restriktor på mitt coola system för att rädda snurran? Jag ser med spänning fram emot om någon mer har kommentarer om detta.
RSRacing

Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av RSRacing »

Lite kul är att en polare kör med endast en down pipe på sin volvo 240.
Turbon är en kkk ko3 som han fick tag på billigt.
Så det där med övervarvning har jag lite svårt att köpa tyvär = /
Har även en kompis som kör bsr special steg tre till sin octavia combi (150hk) det har han kört med sen i augusti och kört HÅRT med den......inga problem.
Hans paket innehåller dp3", racekatt2,5",2,5"resterande system,opendairfilter,steg3 programvara (som är special mappad till hans bil)
Alltihop ska ha bromsats till 225hk 0 380Nm
Så vi får se om det funkar eller inte men oddsen talar för...

mvh Christer
Chrille
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Chrille »

Martin:

Jag frågade ACE(Anders) om vad han tyckte om att byta DP när jag var där för ett par månader sedan och jag fick svaret att våra aggregat var såpass små att det var ganska onödigt att byta om man inte byter till större aggregat. Samtidigt sa han att han har fått jobba lite extra med chipningar då endel kommer dig med bilar som redan har bytta avgassystem hos någon annan och han då måste anpassa chippet. Jag tror iaf inte att 2.5" DP skulle skada jämfört med standad men man måste kanske anpassa programvaran något isf.

Mvh / Christian
TurboMartin

Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av TurboMartin »

Ja, det är det som suger mest. Alla andras historier om hur bra det funkar! Jag vet inte, kanske skulle min Turbo rasat ändå så småningom. BSR Själva sade vid Trimningen att detta system jag har (A-Alt Avgas) hade bättre flöde än deras egna men det var alltså inte något som ringde som en larmklocka hos dom. Ajaj. Möjligtvis att det skvallrar om hur otroligt små marginalerna faktiskt är vid chiptrimning. Gissa var det hände då? På Autobahn såklart, i Tyskland. Gjorde inte saken bättre. Oljan rann ut genom Turbon och oljelampan tändes. Då var man inte tuff kan jag lova. Två timmar tidigare tyckte jag bilen kändes trött. Är av naturen VÄLDIGT misstänksam numera om bilen känns seg.

SKall kolla med Ace vad dom kan göra, jag ringde dom redan då raset hände och dom verkar otroligt seriösa.
ThomasT
Bilmodell: VW Golf Gti mkIV
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av ThomasT »

Har du bytt något sedan du mappa bilen?
Annars tycker jag att du ska sätta åt BSR lite hårdare, de måste ju ta något ansvar för sina programvaror..... De visste redan innan vilka prylar som satt på, de måste ju veta vilken effekt deras mapp har på aktuella prylar!!?! Annars är det ju rent av skrämmande om de bara gissar sig till lite värden.....
TurboMartin

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av TurboMartin »

Hej!

Vad som gjordes var 3" HELA vägen, JR öppet insug ( från min gamla 1,8TSLX, en av de allra första som kom till Sverige, skulle behållt den) sen installerade BSR Sitt insugsrör och chippade.
Nej, BSR skötte sig inte bra och jag var väl för snäll antar jag. Dom skyllde väl delvis på att jag köpt systemet nån annan stans, men det såg dom ju för sjutton? Sen påstår elaka tungor att BSR inte ändrar alls tillräckligt många parametrar jämfört med det tyska chippen, men det är alltså bara elaka rykten som jag inte kan bekräfta alls. Men om vi säger så här - Trimmar jag nånsin en Saab = Svensk firma. Tysk motor = tyskt chip. Så är det bara.
Förmodligen så gick jag över gränsen med mitt system i kombination med öppet filter. Har just läst gamla trådar om öppet filter och kan bara hålla med. Ljudet är inte värt raset.
Greven
Bilmodell: Skyline R32 GTR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Greven »

Se o lär.. viserligen är 3 tum overkill för den lilla turbon... fram till katt sen 2.½...

Vad för ladd tryck låg bilen på när bilen trimades såg dom över alla parametrana före o efter.. Hur bilens data låg till... mycket vikdigt
vet firmer som inte gör det..kan sluta illa då...

Men Rolf Linde lär komma snart hit o diskutera hur bra deras produkter är att det aldrig är fel på dom... prata senast i går med en skoda ägare som kört länge med ryckande bil osv som dom knapt ville ta på sig... Men när det kom till kritan så va det Mjukvaran i bilen som fela...

Ska inte spekulera i vad det kan va...

//Greven
Chrille
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Chrille »

Hur många chipfirmor är det egentligen som vid behov justerar mappen individuellt för varje bil dom chippar?
Jag vet en iaf ;)
TurboMartin

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av TurboMartin »

Ursäkta om jag inte hänger med riktigt - menar du ACE nu eller?

Isåfall vidhåller jag att dom verkar ge det mest seriösa intrycket av chipfirmorna. En kollega till mig har chippat sin 1,8T Audi och alldeles nyligen sin S4 på ACE och varit mkt nöjd. Han har fått en åktur i deras "super-octavia" också påstår och det var ju en våt dröm. Skall höra av mig till dom i vår om jag kan stå emot trycket att köpa en 9-5Aero som jag är lite förtjust i. Ooops, nu blir jag väl utslängd från Forumet här..... Jaja, än så länge är RS som rockar fetast! Och efter snart 1,5 månader i en Hyundai Hyrbil utomlands så blir det rallye att köra RS igen nästa vecka....
Chrille
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Chrille »

Japp, jag syftade på ACE. Jag tycker också dom helt klart ger ett otroligt seriöst intryck och har bra och uttömmande svar på allt man frågar om deras produkter. Har även jag åkt med i deras Octavia combi och kan inte annat än hålla med.

Mvh
Greven
Bilmodell: Skyline R32 GTR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Greven »

Ja den Kombin rör på sig den dagen hade Chrille o jag skoj..

Det är ju som Dhalbäck sa... vi tar upp den till 90-95 % av sin kapasitet..Hjälp..inte mycket kvar inan den går i väggen då

Med tanke på en turbo jobbar med ca 50% orginal

// Greven
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Tobbe80 »

Hmm har funderat på hur länge till min turbo får snurra:!! jag kör med 2,5 DP 2,5" hela vägen med racekat, sugbooster och fullflödesdämpare bak. sugboostern ska ju avlasta turbon och det verkar fungera bra, ca 30% effekt ökning vid ca 2000 varv..det ett jädrans bra drag med booster.. kyler även avgaserna snabbare ut.
Haft problem innan med avgastempen.

Är det nån annan här inne som kör rakarörs sugbooster ?? vore kul att höra sig om lite

kolla annars på www.rakaror.se, tycker ni ska slänga på en ni me :)
ThomasT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av ThomasT »

Jag hittar ingen sugbooster, är det deras rotations dämpare du menar? Trodde det inte var någon som gick på det längre, ren å skär bluff. Funkar betydligt bättre med en vanlig fullflödesdämpare.
Tobbe80
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:TUrbora vid BSR Trim.

Inlägg av Tobbe80 »

fungerar väldigt bra på min bil !!! har inte kört så mycket men det är en jävla skillnad på bilen :) men det är ju upp till var och en att tycka va dom vill, men jag har siffror utan, har inte hunnit köra nån testrepa med det nya systemet...men det kommer till våren när kortet är tillbaka...

effektbooster.....
ThomasT
Kontakt:

Inlägg av ThomasT »

*Ironiskt inlägg!!*

Om man tycker att Effektbostern från rakarör är bra så måste man definitivt teste denna:

http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/cyclone.html
mikael
Bilmodell: Audi a4 avant
Kontakt:

Inlägg av mikael »

:)
Skriv svar