Skoda hittade inte felet!
-
TurboMartin
Skoda hittade inte felet!
Hej!
Ett exempel på SKoda original verkstädernas totala okunskap tyvärr som jag måste dela med mig nu när jag hittat detta eminenta forum!
Fick min Octavia RS för ca 14 månader sedan. Direkt hem och i med Stereon! En vanlig djäkla Sony med Din kontakt. Två dagar senare tände elektronik-varnings lampan i bilen? JAHA? In på verkstan och återställde. Kom tillbaka två h senare. In på verkstan med bilen. Nu följer en TVÅ veckor lång process där Skoda tar isär HELA djäkla instrument-panelen, dom ringer Stockholm och kontoret där. Jag kör en Polo lånebil helt gratis under tiden, var schysst men förbannad är jag. Måndags-ex tänker jag. Bilen släpas över till Bilforum som ligger nära. På ca 20 minuter eller nåt konstateras att två kablar i min Stereos Din-kontakt måste kopplas om? Jag lade en signal felaktigt ut på en hastighets-kabel som är kopplad till Bilens Dinkontakt för stereo. Och Idiot-verkstan har mage att vilja kräva mig på jobbet för att jag monterat stereon själv? Nu blev det inte så för jag hade köpt 2 st nya octavior på raken av dom och dom kröp så småningom. Var i manualen står detta nämnt dessutom? Dinkontakt är dinkontakt hävdade jag och dom hade inga papper på motsatsen.
Finns det nån som skrattar igenkännande därute eller?
Sen fick jag ju tillbaka det där ändå när Turbohelvetet rasade vilket också går att läsa om på forumet numera. Måndags-ex, jajamensann.
Ett exempel på SKoda original verkstädernas totala okunskap tyvärr som jag måste dela med mig nu när jag hittat detta eminenta forum!
Fick min Octavia RS för ca 14 månader sedan. Direkt hem och i med Stereon! En vanlig djäkla Sony med Din kontakt. Två dagar senare tände elektronik-varnings lampan i bilen? JAHA? In på verkstan och återställde. Kom tillbaka två h senare. In på verkstan med bilen. Nu följer en TVÅ veckor lång process där Skoda tar isär HELA djäkla instrument-panelen, dom ringer Stockholm och kontoret där. Jag kör en Polo lånebil helt gratis under tiden, var schysst men förbannad är jag. Måndags-ex tänker jag. Bilen släpas över till Bilforum som ligger nära. På ca 20 minuter eller nåt konstateras att två kablar i min Stereos Din-kontakt måste kopplas om? Jag lade en signal felaktigt ut på en hastighets-kabel som är kopplad till Bilens Dinkontakt för stereo. Och Idiot-verkstan har mage att vilja kräva mig på jobbet för att jag monterat stereon själv? Nu blev det inte så för jag hade köpt 2 st nya octavior på raken av dom och dom kröp så småningom. Var i manualen står detta nämnt dessutom? Dinkontakt är dinkontakt hävdade jag och dom hade inga papper på motsatsen.
Finns det nån som skrattar igenkännande därute eller?
Sen fick jag ju tillbaka det där ändå när Turbohelvetet rasade vilket också går att läsa om på forumet numera. Måndags-ex, jajamensann.
-
RS Macke
- Bilmodell: VW Passat TDI 4M
- Kontakt:
Sv:Skoda hittade inte felet!
Jag tycker synd om dig som fått gå igenom så mycket, min bil var/är ocskå ett måndags exemplar men jag har iof inte haft så allvarliga problem som dig.
Mvh Markus
Mvh Markus
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
jag hade samma fel. fast det yttrade sig på ett annat sätt:
när jag stängde av bilen och tog ur nyckeln så stannade stereon. då kunde jag larma och så. men tog jag bort fronten så gick det inte at larma bilen...
skitskumt...
de försökte få mig att betala oxå men jag hade ju bara haft bilen i tre dagar då, så det fick de stå för...
skumma kopplingar de har i vag bilarna...
när jag stängde av bilen och tog ur nyckeln så stannade stereon. då kunde jag larma och så. men tog jag bort fronten så gick det inte at larma bilen...
skitskumt...
de försökte få mig att betala oxå men jag hade ju bara haft bilen i tre dagar då, så det fick de stå för...
skumma kopplingar de har i vag bilarna...
-
Vatanen
Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Jag har också haft en måndags X det har var allt från himmel o jord på den bilen dom har byt bromarar 4 gånger och hjullager 2 gånger kopling som kronglar och vexellåda som krånglar och missljud i kupen och tappat motorkåpan 3 gånger och fukt i blinkersglaset har dom byt 3 gånger också men jag har pinat mig igenom allt! så jag vet hur nu känner er! :(
-
TurboMartin
Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Oj! Att du stod ut?
Bortsett från det jag berättat om ( turbo-raset är väl i ärlighetens namn självförvållat....) så har min bil varit klockrent befriad från småpyssel. Helt tyst i kupen, allt har funkat bra, prestanda är helt ok. Faktum är att inkörd ( 2000 mil nu) och med systemet så går den riktigt fint, jag antar bättre än original. Har moddat I:C kylningen enligt tips osv. Men det är väl bara en känsla antar jag.
Lycka till med din bil, hoppas det lugnar sig nu!
Bortsett från det jag berättat om ( turbo-raset är väl i ärlighetens namn självförvållat....) så har min bil varit klockrent befriad från småpyssel. Helt tyst i kupen, allt har funkat bra, prestanda är helt ok. Faktum är att inkörd ( 2000 mil nu) och med systemet så går den riktigt fint, jag antar bättre än original. Har moddat I:C kylningen enligt tips osv. Men det är väl bara en känsla antar jag.
Lycka till med din bil, hoppas det lugnar sig nu!
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Det här med isokablarna är ett jädrans grej, vi får ständigt in kunder som har kopplat stereo själva, fick in en som har en leon, han hade kopplat själv, kopplade in remoten till steg på hastighetskabeln, vilket han brände samtliga styrdon i bilen
Isokontakten är från fabrik gjorda för orginal stereo, därför så blir det lite omkopplingar vid mont av annan stereo
Isokontakten är från fabrik gjorda för orginal stereo, därför så blir det lite omkopplingar vid mont av annan stereo
-
TurboMartin
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Ok? Fantastiskt att inte SKoda visste mer om detta då? Hade jag tur alltså som inte fick större problem? Varför nämns inte detta i manualen undrar man. Låt mig gissa vilt - det står i årets manual! Dom lär sig väl. Nu vet jag bättre i alla fall.
Gissa om killarna på verkstan i Mölndal lärde sig ändå? Synd att dom fick öva på min bil bara, det gillade jag inte även om det inte finns synliga skador.
Ha det!
Gissa om killarna på verkstan i Mölndal lärde sig ändå? Synd att dom fick öva på min bil bara, det gillade jag inte även om det inte finns synliga skador.
Ha det!
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Va?
Så alla som kopplar in steron själv har hakat på nåt till hastighetsmätaren? Min bil har iaf fungerat med egenhändligt inkopplad stereo (i standard dinkontakten) sedan i maj i år). Låter helt osannolikt det ni säger...
Så alla som kopplar in steron själv har hakat på nåt till hastighetsmätaren? Min bil har iaf fungerat med egenhändligt inkopplad stereo (i standard dinkontakten) sedan i maj i år). Låter helt osannolikt det ni säger...
-
Henrik
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Jag har haft samma symptom ett tag nu ! Kan det vara samma fel tro ? Hade inga problem med detta i RS:en jag hade men jag har haft det nu i combin (1.6). Kan det vara likadant i 1.8 som i RS ?
-
rubank
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
har installerat min stereo själv, och har inte några bekymmer. står ju i instruktionsboken till stereon om VAG-kopplingen. på min kenwood spelare så är kabeln man skall skifta delad med en skarvkontakt så det var bara switcha kabeln så är den VAG-anpassad.
/anders
/anders
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Har inte heller haft några problem med min installation. Har skarvad +12v och Minne från fabrik på sterons iso-kablage. Bara att byta plats på de båda. Eller, jo, jag iofs var tvungen att flytta ett stift i bilens iso för remote-sladden men det var ju inte speciellt invecklat.
Mvn
Mvn
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Hmmm vissa stereo har så man kan flytta om säkringen, på så sätt ända strömbana för +/tändning m.m......bl.a clarion har de.
Annars så är orginal ISO anpassat för orginalstereo, finns färdiga adapter kablar med antennförstärkare att köpa om man inte vill klippa och klistra
Annars så är orginal ISO anpassat för orginalstereo, finns färdiga adapter kablar med antennförstärkare att köpa om man inte vill klippa och klistra
-
mikael
- Bilmodell: Audi a4 avant
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda hittade inte felet!
Det står i instruktionsboken till bilstereon, har du läst den?
Tycker ni gnäller en aning.
Tycker ni gnäller en aning.
-
SkodaRs2003
- Bilmodell: BMW M3
- Kontakt:
installerat min stereo själv, och har inte några bekymmer heller........
jobbat på din bil utrustnings verkstad, å de va aldrig några sånna problem, förutom att på vissa fick man flytta så den funka även om man stängde av tändningen å tog ut nyckeln.........
kke inte fått rätt prylar.......
jobbat på din bil utrustnings verkstad, å de va aldrig några sånna problem, förutom att på vissa fick man flytta så den funka även om man stängde av tändningen å tog ut nyckeln.........
kke inte fått rätt prylar.......
-
Henrik
Varför heter det ISO ?
ISO = International Organization for Standardisation. Utarbetar global standard inom alla områden.
Då ska det väl vara en standard även om det är originalstereo eller eftermonterat. Men så är det inte.
ISO = International Organization for Standardisation. Utarbetar global standard inom alla områden.
Då ska det väl vara en standard även om det är originalstereo eller eftermonterat. Men så är det inte.
-
tanadm
Sv:Skoda hittade inte felet!
Ojdå, är det sådana preblem!! jag har Sony MPX -30 Xplod eller vad den nu heter... Jag bör alltså låta bilfirman montera??? Jisses, har aldrig haft dessa problemen på några andra bilar innan..??
//Tobbe
//Tobbe
-
Sixpack
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Korrekt !
Förkortningen ISO är dessutom inspirerat från den grekiska guden Isos, som betyder "lika".
Det här är med ISO kontakterna är knappast något enskilt Skoda problem !? Det verkar vara så att olika tillverkare verkar ha svårt att enas, trots att det finns en standard (ISO).
Förkortningen ISO är dessutom inspirerat från den grekiska guden Isos, som betyder "lika".
Det här är med ISO kontakterna är knappast något enskilt Skoda problem !? Det verkar vara så att olika tillverkare verkar ha svårt att enas, trots att det finns en standard (ISO).
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
alla VAG bilar har väl lite strul med det där... antagligen tack vare/ på grund av den här minnesfinessen att stereon spelar när man stängt avbilen men inte tagit ur nyckeln.
på min volvo jag hade så var det bara i med isoadaptern och spela på....
adaptern behödes tack vare att volvos bigfront stereos inte har likadana kopplingar på baksidan, så man ser verkligen att det INTE passar...
Så hade väl VAG kunnat gjort oxå? Vad ska folk tro när man stoppar i stereon och den passar direkt utan några adaptrar. sen vrider man på tändningen och blåser styrboxen... eller får nåt annat problem med bilen.
på min volvo jag hade så var det bara i med isoadaptern och spela på....
adaptern behödes tack vare att volvos bigfront stereos inte har likadana kopplingar på baksidan, så man ser verkligen att det INTE passar...
Så hade väl VAG kunnat gjort oxå? Vad ska folk tro när man stoppar i stereon och den passar direkt utan några adaptrar. sen vrider man på tändningen och blåser styrboxen... eller får nåt annat problem med bilen.
-
zandoin
- Bilmodell: Seat Leon, Passat 1,8t Variant
- Kontakt:
I detta stereo ärende så har jag fortfarande bekymmer.
Kan ju bara berätta först att min Pioneer stereo oxå störde ut fartpulsen så det var bara att switcha om kontakterna där..
MEN, men stereo har jag fortfarande inte lyckats koppla så att den stänger av sig när man drar ut nyckeln ELLER stänger at tändningen. Kan inte mäta fram någon spänning som leder en sådan ström Så nu får jag köra allt på batteri kabeln alltså starta manuellt och ta bort front manuellt för att stänga av stereon.
Även SKODA har ingen aning om varför det är så. Har börjat förbereda mig på att dra en ny mat-kabel när det blir varmare väder så man slipper detta elände!
Fattar ingenting. Pioneeren har suttit i både golf och passat innan och funkat precis som det är tänkt!!
Några tips?
Mvh david
Kan ju bara berätta först att min Pioneer stereo oxå störde ut fartpulsen så det var bara att switcha om kontakterna där..
MEN, men stereo har jag fortfarande inte lyckats koppla så att den stänger av sig när man drar ut nyckeln ELLER stänger at tändningen. Kan inte mäta fram någon spänning som leder en sådan ström Så nu får jag köra allt på batteri kabeln alltså starta manuellt och ta bort front manuellt för att stänga av stereon.
Även SKODA har ingen aning om varför det är så. Har börjat förbereda mig på att dra en ny mat-kabel när det blir varmare väder så man slipper detta elände!
Fattar ingenting. Pioneeren har suttit i både golf och passat innan och funkat precis som det är tänkt!!
Några tips?
Mvh david
-
andwig
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
- Kontakt:
Hur kopplar jag om för att få stereon att funka även när nyckeln inte är i?
Andreas
Andreas