Vilken underbar resa! 500 mil!!

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Björn S (nalle)

Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av Björn S (nalle) »

Hej.
Måste berätta lite om min (våran) semester resa till Croatien.

Familjen tog flyget, jag RS:en...en resa på över 500 mil genom 6 länder...Vilken upplevelse!

Resan gick ner genom Danmark.Tyskland.Tjeckien.Österrike.Slovenien och till slut Kroatien.
Jag har sett dårar i trafiken,ratfulla tjeckier,dansande horor vid gränsen från Tyskland till Tjeckien, familjer som har bråkat, barn som spytt i bilen, långtradare upp&ner !. Hagelskur stora som stenkulor som jag trodde skulle slå sönder rutorna samt skada lacken!
1 mil kö på Tyska autobahn! Skogsbränder, Bilar som har backat på motorvägen, Rusningstrafik i Wien, Kört genom världens(?) näst längsta tunnel.

Jag har sett och upplevt en hel del bakom ratten. Resan upp gick mestadels genom Tyskland på autobahn. Och jag lovar att RS:en har fått jobba...!!!
Sträckkörde från Graz i Österike till Sthlm på 14 tim!(exl båtresa)

Resan upp gick mestadels genom Tyskland. En oförglömlig resa som jag gärna gör om nästa år!!!!!! Över 500 mil.

//nalle
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av MrC »

Låter som ett riktigt äventyr. Känner igen den sortens resa då jag körde långtradare i min ungdom, men varför ville inte familjen åka på riktigt och verkligen se Europa?
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av rubank »

[quote]Låter som ett riktigt äventyr. Känner igen den sortens resa då jag körde långtradare i min ungdom, men varför ville inte familjen åka på riktigt och verkligen se Europa?[/quote]

hehe 500 mil med familjen i bilen är nog inte riktigt samma sak...
Karies
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av Karies »

jag var lite sugen på en sån resa nu i sommar. men jag stannade hemma till sist. kul att någon gör det i alla fall, kan tänka mig att det är riktigt roligt...
stoom
Bilmodell: Jetta
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av stoom »

De tre senaste tre åren har vi varit i Italien med Octavian. Två år på Sardinien, ett år på Elba. Vi brukar börja med att åka från Stockholm till Lybeck, sen brukar vi stanna i Tyskland en eller två ggr på nervägen. I år stannade vi två dagar i Lugano, sen tog vi nattfärjan från Genova till Sardinien där vi stannade 9 nätter. På hemvägen blev det två nätter i Österike, Kassel och till sist Lybeck. Totalt 580mil, 407liter bensin på 23dgr. Kanon resa. Förra året var de 44mil till. Har man bil ska man väl använda den! Barnen (14 och 12) älskar bilsemester, vi får väl se vart vi åker nästa sommar, kanske Kroatien? Eventuellt med ny bil ( inte Octavia?)
/O
Björn S (nalle)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilken underbar resa! 500 mil!!

Inlägg av Björn S (nalle) »

Nu är min lille son inte någon bilåkare, likaså min fru vilket är synd.
Det räcker med en 10-20 min innan min son klagar över ryggen samt börjar spy. (är vanligt i den åldern det kommer att gå över med åldern när balanssinnet är utvecklat) Jag var likadan som liten.

Gjorde det på väg till flygplatsen i Split, inte kul att stanna och göra rent bilen bilen i 35 gr värme!! suck!!

Jag gillar inte att sitta som ett kolli på ett flygplan+buss, så nu var alla familjemedlemmar nöjda samt all packning+ÖL tog jag i bilen, så slipper min fru släpa på det.

Split-Sthlm: 242,5 mil.

//nalle
Skriv svar