Bensin 95 el 98okt

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
GT
Bilmodell: Octavia VRS
Kontakt:

Bensin 95 el 98okt

Inlägg av GT »

Jag köpte den Octavia RS i somras och kör med den, mkt nöjd! :)

Och sen jag läst manuelbok om alla för Octavia RS rustningen.
Jag upptäckade att den ska vara bensin 98okt men min bil är 95okt.
Ska jag byta tillbaka till 98, är det bättre kvalitet? Eller behålla 95okt? Ska man måste byta tändstift också om ändra fr 95 till 98okt??? eller behöver ej?
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av MrC »

Kör på 98. Bilen mår bättre av det. Behöver inte byta nånting för bilen ställer om sig själv.
The swede
Bilmodell: Skoda Octavia RS -04
Kontakt:

Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av The swede »

bilen är optimerad för 95okt du märker inte någon skillnad på 95 eller 98 för att få ut mer av 98 måste du höja kompet i motorn (så gjorde jag på crossen när jag körde på 102okt bensin minskade toleransen mellan kolv cylinder och topp).

//M
J@geRS

Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av J@geRS »

En RS är optimerad för 98 och ingenting annat.....
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av Draco »

man ska köra med 98 okt men självklart går det att köra med 95 ifall man vill..
men bilen mår bättre av 98.. och vill du ha 180hk.. så ska du ha 98okt

för mer info sök på forumet.. detta är ett gammalt diskution som kommer upp jämt...
L-O-K
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av L-O-K »

Har en vän som hade en RS o den gick som tusan med 98 det var som natt o dag mellan 95 o 98.
GT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av GT »

Tack för det! Jag upptäckade att den har tagit 95 förut... Jag ändrar till 98okt!!!!! Kanske vore bra att byta ny tändstift?

Mvh Göran
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av brma »

Var på statoils depå i hamnen förra veckan och kom givetvis in på frågan om oktantal. Så här ligger det till med statoils bensin:
95 oktan innehåller 5 % etanol, detta får till följd att oktantalet stiger till 96,5, för att inte sälja "för bra" bensin kommer därför statoil att köpa in 93,5 oktanig soppa för att blanda med etanol, då får den färdiga bensinen oktantalet 95. Det skiljer alltså egentligen bara 1,5 enheter mellan 95 och 98. Vill man ha ett högre oktantal rekommenderade han mig att köra på 98 eller 99 (v-power) och tanka i 5 % etanol, då får man en höjning till 99,5-100,5 oktan utan att påverka något annat, 5 % är en marginell inblandning som inte märks mer än att oktantalet höjs något. Vill man kan man köra på mer inblandning men det tar jag inte någon diskussion om här. Kan även tillägga att 96 oktan är en blandning mellan 98 som ej inehåller etanol och 95 med 5 % etanol, 96 har alltså 2,5 % etanol och har ett faktiskt oktatal på 96,75.
Allt detta enlig depåchefen för statoil Malmö.
GT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av GT »

Tack för info, intressant!
The swede
Kontakt:

Inlägg av The swede »

[quote]En RS är optimerad för 98 och ingenting annat.....[/quote]

Vad händer om du kör på 95 eller annan skit när du är utomlands ??
Kan ventilerna ta skada tex.
Hade denna diskutionen med en kompis som trimar saab.
Ska prova själv en gång på min Rs.
The swede
Kontakt:

Inlägg av The swede »

Ang att bilen ska må bättre longlife servicen då 3000mil mellan olje byterna.En bil ska ha ny olja vart 1000 mil finns ingen sådan magisk olja som håller så länge.dom köper in oljan för 62kr å säljer till kund för 180kr.Köpte stänkskydd till bilen(bak) 80kr för båda (inköpspris) vet inte vad dom kostar över disk..
J@geRS

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av J@geRS »

Bilens styrsystem är adaptivt vilket betyder att den jobbar ihop med massa olika givare för att ställa tändning och bränsleblandning. När bilen får ett sämre oktantal så sänker den helt enkelt tändningen vilket resulterar i mindra hästar och sämre förbränning. Angående longlifeoljan så har du säkert helt rätt vad gäller priset men det är trots allt tillverkaren av oljan ihop med bilfabrikanten som garanterar att bilens motor inte tar skada av 3000mila intervaller dock så är det inte alla som kör 3k mil mellan servicarna för bilen känner av antal starter och sånt själv och är inte förhållandena rätt så vill bilen ha service vid 1500mil istället och visar det genom att tända servicelampan.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Inlägg av maverick »

[quote][quote]En RS är optimerad för 98 och ingenting annat.....[/quote]

Vad händer om du kör på 95 eller annan skit när du är utomlands ??
Kan ventilerna ta skada tex.
Hade denna diskutionen med en kompis som trimar saab.
Ska prova själv en gång på min Rs.[/quote]

Nej, ECU:n ställer om tändningen så motorn inte knackar/spikar. Resultatet blir lägre effekt, men den "tål" det. men som sagt innan, vill du ha alla 180hk, så ska det vara 98 och inget annat.
Vill du inte ha 180hk kunde du ju köpt 1.8T150 från början. ;-)
Hunter
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bensin 95 el 98okt

Inlägg av Hunter »

man måste inte alls öka kompet i motorn för högre oktan på bensinen! kör själv cross på elit nivå så det spelar ingen roll! ju mer oktan ju bättre förbränning och mindre sotpartiklar..
Tobbe80
Kontakt:

Inlägg av Tobbe80 »

Din bil ska va optimerad för 98 oktan....bästa man kan göra är att gå på biltillverkarens rekomendation, står ofta en dekal på tanklocket ang bränslekvaliten tex 98/95 då ska du allså köra 98 i första hand för nå optimal förbränning osv, med lägre oktan kan du uppleva spikningar vid trimning,respons på motor osv.. så tanka på 98 eller mer så får du ut mest av bilen och angiven effekt =)
Skriv svar