Helljusproblem

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
richard.johansson
Bilmodell: Skoda Felicia 1,3 MPI
Kontakt:

Helljusproblem

Inlägg av richard.johansson »

Har en 1,3:a MPI från 1997 och har problem när det gäller helljuset. När jag ska slå till helljuset så skjuter man ju, enligt den danska instruktionsboken, blinkersspaken från sig så att den stannar i det läget. För att "blinka" med helljuset så drar man spaken mot sig.

Mitt problem är, att när jag skjuter spaken från mig, slås inte helljuset på. När jag drar spaken mot mig, slås helljuset på, men när jag släpper spaken fjädrar den tillbaka och helljuset slocknar följdaktligen.

När jag tittar i instruktionsboken så refererar denna till de knappar som finns till vänster som ratten på instrumentpanelen och som är till för att justera just ljuset. När jag trycker på knappen som ser ut som en tänd glödlampa så händer igenting och värt att notera är att denna knapp inte heller har någon bakgrundsbelysning när jag startar bilen. När jag trycker på knappen för halvljus händer heller inte någonting. Knappen med symbolen för glödlampan, låt oss kalla den för positionsljusknappen, är väldigt trög när jag försöker trycka på den och det verkar som att det är någonting som tar emot, på något sätt.

Jag har kollat alla säkringar i säkringsboxen och hittar inte någon som är trasig, men däremot gissar jag att det väl finns något relä som reglerar just till och frånslag av helljuset. Problemet är att jag inte hittar någon förteckning över vilket relä i säkringsboxen som hör till vilken funktion i bilen.

Jag har fått tips om att det kan vara spaken som det är fel på, men då denna "känns okej" när jag skjuter den från mig, så tror jag inte att det är det som är problemet.

Har någon en lösning på det här problemet eller kanske har upplevt något liknande?

Tacksam för svar, då jag misstänker att Bilprovningen inte kommer att ha överseende med detta i januari...
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Helljusproblem

Inlägg av MrC »

Du måste "vrida" på halvljuset för att helljuset skall funka. Annars har du bara "ljustutan".
snigeln
Bilmodell: Seat Alrea XL Freetrack
Kontakt:

Inlägg av snigeln »

nä, jag tror inte heller det är spaken, därimot vanligt att knappen pajjar, så börja där!
richard.johansson
Kontakt:

Sv:Sv:Helljusproblem

[quote]nä, jag tror inte heller det är spaken, därimot vanligt att knappen pajjar, så börja där![/quote]

Hur lossar jag enklast knappen ? Är det bara att bända, hur får jag loss den? Instruktionsboken är väldigt icke informativ, så jag får inte särskilt mycket hjälp därifrån.
richard.johansson
Kontakt:

[quote]Du måste "vrida" på halvljuset för att helljuset skall funka. Annars har du bara "ljustutan".[/quote]

Jag har tyvärr inte något vred för ljuset utan det enda vred som finns är för att justera strålkastarhöjden. Jag har två knappar som sitter på instrumentbrädan så jag antar att det är här jag får börja felsökningen.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Helljusproblem

Inlägg av MrC »

OK. Ber om ursäkt om jag verkade viktig. Inte min mening.
richard.johansson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Helljusproblem

Ingen fara, det är lätt att missa när jag skriver så långt - har den dåliga vanan :)
richard.johansson
Kontakt:

Problemet återstår alltså för mig - hur kan jag, på ett lämpligt sätt, börja felsöka knappen på instrumentpanelen? Kan man som sagt bara bända loss den, eller handlar det om att jag måste lossa hela panelen?
Stubbe
Bilmodell: Skoda felicia kombi 1,6
Kontakt:

Inlägg av Stubbe »

hel-ljuset är ett mysterium i min felicia också. Det fungerar men för att få det att fungera när man trycker spaken frammåt så måste man först fibbla en massa med de två knapparna till vänster om ratten. Min sambo sade sig ha listat ut knepet och sa att man ska trycka på de två knapparna i följande ordning: Först knappen närmast ratten (högra) sen den vänstra och sen den högra igen för att sedan trycka spaken frammåt och då fungerar hel-ljuset. Jag testade och det fungerde, men jag missänker att det räcker med att trycka på den högra två gånger. Farsans tjej har också en felicia och hon sa också att det tog en evighet innan hon kom på hur de där knapparna fungerade. Nu sa hon att hon inte behövde använda dom längre för hon hade råkat knappa på dom och sedan låtit dom vara i nått visst läge så nu fungerade hel-ljuset utan att man behövde fundera på de där knapparna.
kgha
Bilmodell: Skoda Felicia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Helljusproblem

Inlägg av kgha »

Räcker att trycka en gång!

Två knappar - den längst till vänster sätter på parkeringsljuset (och instrumentbelysning), den andra i ordningen strålkastarna. MEN: strålkastarbrytaren ligger kopplad efter parkeringsljuset. Så om man låter strålkastarbrytaren vara i läge "på" styrs alltihopa med knappen längst till vänster .

Enda anledningen att trycka på knapp nr 2 är om man vill slå av strålkastarna men behålla parkeringsljuset när motorn är igång och det är väl inte så ofta (annars är det ju "tysk koppling" så att strålkastarna - men inte p-ljus - alltid släcks när man slår av motorn).
Skriv svar