Ett dilemma:
Körde i går en lång sträcka med en förbrukning på 0,56/mil ungefär. När bensinmätaren hade gått en bit in på det röda kunde jag enligt färddatorn köra ytterligare 12 mil på soppan som var kvar. Någon tankvarning hade jag ej ännu fått. Jag beslöt mig ändå för att tanka, och fick då in 32 liter i tanken. Frågar är nu så här:
om tanken rymmer 45 liter enligt Skoda, och jag fick i 32 och hade ungefär 6 liter i tanken (räknat på förbrukning och antal mil kvar att köra), så blir det alltså 38 liter. Rymmer min tank 45 liter, eller rymmer den 40 ungefär? Är 45 liter inräknat med de 7 som ska finnas i en reservtank? När kommer tankvarningen? Förstår ni mitt problem här?
Tank
-
paulsson
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi
- Kontakt:
-
seguar
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1.9TDI
- Kontakt:
Sv:Tank
Jo, känner igen dilemmat. Enligt instruktionsboken ska varningslampa tändas då 6 liter återstår. Angivelsen av återstående sträcka litar jag inte så mycket på, eftersom den baseras på senaste körförhållandena. Tycker egentligen att varningen kommer in för tidigt, då bilen bara drar runt halvlitern per mil...samma gräns (6l) som jag haft på andra bilar som dragit mycket mer bränsle.
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Tank
Detta med hur mycket som går i tanken är lurigt. när pumppistolen slår av brukar variera väldigt från pump till pump och är ett ganska osäkert mått. På sidan i tankhålet sitter en liten svart knapp som om man håller den nedtryckt under tankning ger möjlighet att överfylla mer än de ca 45L som tanken enligt skoda rymmer. Har fått i runt 50L med knappen intryckt. Detta får man bara göra om man direkt ska köra en längre bit eftersom man fyller upp expansionsutrymmet som bensinen kan utvidgas i vid temperaturändringar. Annars kan det rinna över eller ännu värre sätta igen ett kolfilter som kan ge driftsstörningar. Tankmätaren brukar inte röra sig från fullt i mer än 30mil vid en sådan tankning. Tanklampan tänds ofta inte före en bit in på det röda för mig heller, ungefär när färdatorn visar 7-8 mil kvar. Provade en gång att försöka se hur länge reserven räckte. Efter 9,5mil orkade jag inte vänta längre dvs 2,5 mil efter att det enligt datorn skulle vara slut utan tankade ändå, så den går troligen flera mil längre än färddatorn visar. Nu kan ju detta skilja sig lite mellan exemplaren men ändå.
-
cvb
- Bilmodell: Skoda octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Tank
[quote]Detta med hur mycket som går i tanken är lurigt. när pumppistolen slår av brukar variera väldigt från pump till pump och är ett ganska osäkert mått. På sidan i tankhålet sitter en liten svart knapp som om man håller den nedtryckt under tankning ger möjlighet att överfylla mer än de ca 45L som tanken enligt skoda rymmer. Har fått i runt 50L med knappen intryckt. Detta får man bara göra om man direkt ska köra en längre bit eftersom man fyller upp expansionsutrymmet som bensinen kan utvidgas i vid temperaturändringar. Annars kan det rinna över eller ännu värre sätta igen ett kolfilter som kan ge driftsstörningar. Tankmätaren brukar inte röra sig från fullt i mer än 30mil vid en sådan tankning. Tanklampan tänds ofta inte före en bit in på det röda för mig heller, ungefär när färdatorn visar 7-8 mil kvar. Provade en gång att försöka se hur länge reserven räckte. Efter 9,5mil orkade jag inte vänta längre dvs 2,5 mil efter att det enligt datorn skulle vara slut utan tankade ändå, så den går troligen flera mil längre än färddatorn visar. Nu kan ju detta skilja sig lite mellan exemplaren men ändå.[/quote]
-
mija
Sv:Sv:Sv:Tank
Nya bilar ska aldrig efterfyllas, när tankpistolen slår ifrån ska tanken klassas som full, att hålla in ventilen för AKF-systemet innebär att det fylls med bensin och kolfiltret eller magnetventilen förstörs med dyra reparationskostnader som följd.
Det finns alltså en anledning till att ventilen stänger när man tar bort tanklocket och öppnas igen när man återmonterar det.
Det finns alltså en anledning till att ventilen stänger när man tar bort tanklocket och öppnas igen när man återmonterar det.