Duktig som jag är skulle jag checka bägge bilarna vad gäller spolarvätska & glykol. Hade en "skvätt" kvar + en oöppnad flaska i garaget. Gick till Skodan och slängde i den lilla blå "skvätten" då jag plötsligt kom på att det ska ju för f-n vara röd glykol i den.
Så nu blev jag lite orolig, vad händer nu? Vad kan hända?
Nivån låg strax under "min" och jag hällde kanske i ca 1 dl. blått...
Tacksam för svar! // God Jul & Gott Nytt År önskar Ubbe!
Oops! Fel glykol?!
-
doorman
- Bilmodell: Skoda Octavia Kombi 1,6
- Kontakt:
-
jarmo
- Bilmodell: Skoda rs
- Kontakt:
Sv:Oops! Fel glykol?!
glykolen inne håller olika kristaller som kan skada v-pumpen mm rekomederar töm all klykol spola systemet häll i nytt
-
consensus
- Bilmodell: Skoda Superb 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Oops! Fel glykol?!
Frågan är vilken skada 1 dl gör? Den blåa åldras snabbt medan den orange håller mycket längre. Sen har det med packningar, packboxar och material i topp och block att göra.
Om det bara är en deciliter så skulle jag med all säkerhet hävda att det inte spelar nån roll!
Om det fortfarande inte har blandat sig, och att all den blå glykolen ligger i expansionskärlet, så kan du ju sugtömma enbart expansionskärlet och fylla på nytt därefter.
Om det bara är en deciliter så skulle jag med all säkerhet hävda att det inte spelar nån roll!
Om det fortfarande inte har blandat sig, och att all den blå glykolen ligger i expansionskärlet, så kan du ju sugtömma enbart expansionskärlet och fylla på nytt därefter.
-
doorman
- Bilmodell: Skoda Octavia Kombi 1,6
- Kontakt:
Sv:Oops! Fel glykol?!
Efter mycket om och men så löste det sig. :)
VW sa att så länge inte bilen startas eller är igång så räckte det med att suga ur expansionskärlet och fylla på med rätt glykol. Nu kan jag se fram emot en lugn julhelg...
Tack, ni som svarat! God Jul på er allihop!!!!!!!!!!
VW sa att så länge inte bilen startas eller är igång så räckte det med att suga ur expansionskärlet och fylla på med rätt glykol. Nu kan jag se fram emot en lugn julhelg...
Tack, ni som svarat! God Jul på er allihop!!!!!!!!!!