kortslutning

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Karies
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4
Kontakt:

kortslutning

Inlägg av Karies »

så jag har en octavia 4x4 1,8t från -03. brummade runt lite i kommunen då abs och antispinn lampan började lysa. stannade hos bekanta på vägen hem och stannade en liten stund. när jag skulle hem så startade bilen fint och inga lampor lös. ca;1 kilometer senare börjar abs, antispinn och airbaglampan lysa. sedan slocknar stereon och efter det instrumenten. slår då av bilen och får inte igång den igen. öppnar huven för att se om man kan se något (utan stora förhoppningar). ett stort bautahål i batterikåpan syns dock. mellan polerna på batteriet finns en liten låda med 1 svart kabel och 3 röda, den svarta har brunnit av. alla tankar och idéer tas emot med varm hand.
frogus
Bilmodell: Superb + Roomster
Kontakt:

Sv:kortslutning

Inlägg av frogus »

hmm svårt som faan o säga vad det kan vara ...det enklaste är att göra rent kontakter, laga alla kablar mm och sen kolla om batteriet är ok...koppla ihop allt igen o testa ...låter ju lite som ett jordfel i bilen eller att batteriet har flippat ur....
Karies
Kontakt:

Sv:Sv:kortslutning

Inlägg av Karies »

lödde ihop kabeln igen och isolerade. verkar funka. ska skaffa en ny kabel så fort jag kan.
looper
Bilmodell: Skoda octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:kortslutning

Inlägg av looper »

Tja! Fan samma sak hände mig förra veckan i fredags, kom åkande på Norr Mälarstrand helt plöttsligt så flippa panelen! Airbag,ABS samt en triangel med en blixt i började lysa.
Efter lite koll under huven så såg jag att boxen som sitter ovan bat. inte såg så fräsch ut :), åkte och köpte en ny box med nya flatsäkringar, bytte ut allt och bilen starta som vanligt.
Jag körde bilen en liten vända och allt verkade vara ok tills jag kolla boxen igen, när jag tog på svarta kabeln så var den KOK-hett :(, bogserade bilen precis till verkstan så jag vänta på svar, (hoppas inte det är en vajsing med generatorn)... håller tummarna för dig o mig :)
Karies
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:kortslutning

Inlägg av Karies »

var hos vag igår och sökte lite råd. dom rekomenderade en ny säkringslåda då den var lite... grillad. den kostar 580kr så jag tror jag nöjer mej med en ny säkring för en femma så länge. kabeln lät jag tillverka en på en firma i stan (vag har bara hela härvan för 5800kr). kabeln kostade då 33kr. arbetet gjorde jag själv och det tog 2 timmar och lite ont i handen då jag fastnade. orsaken beror troligen på fukt i den lilla säkringslådan på batteriet, fick tips om att plasta in den för att undvika framtida problem.

hoppas det går bra för dej. nu vet du vad det skulle kunna kosta, timpenningen brukar väl ligga på ungefär 6-800kr så mer än 1500-2000kr bär du ju inte få betala (om det görs på firman).
looper
Bilmodell: Skoda octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:kortslutning

Inlägg av looper »

skönt o höra:) får se om jag får bilen 06 el 07 :)

Gott nytt år!
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:kortslutning

Inlägg av Draco »

jag hade bränt generato sladden för länge sen.. orsak.. glappkontakt. gjorde oxå ett stort hål.. bytte ut kabeln från generatorn till lite grövre när jag ändå var i farten
Skriv svar