Baklås

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
cutter
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Baklås

Inlägg av cutter »

Min fru hade bilen och skulle gå ur på förarsidan när det lossnar nåt inne i dörren..ev ljudet att döma, det går varken att öppna den innifrån eller utifrån..men låsknappen åker upp ifall dörren är låst.

Hur får man upp dörren smidigast så man kan ta bort dörrsidan---eller kan dörrsidan tas bort när dörren är stängd? (tror inte det)
silentdawg
Bilmodell: Superb 2
Kontakt:

Sv:Baklås

Inlägg av silentdawg »

[quote]Min fru hade bilen och skulle gå ur på förarsidan när det lossnar nåt inne i dörren..ev ljudet att döma, det går varken att öppna den innifrån eller utifrån..men låsknappen åker upp ifall dörren är låst.

Hur får man upp dörren smidigast så man kan ta bort dörrsidan---eller kan dörrsidan tas bort när dörren är stängd? (tror inte det)
[/quote]

prova trycka på dörren framför handtaget -hårt! fungerar på min bil när c-låste gått i baklås iaf.
cutter
Kontakt:

Sv:Sv:Baklås

Inlägg av cutter »

c låset var inte i..hon satt inne i en upplåst bil å skulle stiga ur..c låset verkar funka fint...men ska prova iallafall.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av maverick »

Låter som att wiren till handtaget släppt. Måste demontera dörrsidan för att fixa det.
cutter
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av cutter »

jo..men dörren går inte att öppna..och jag är ganska säker på att dörrsidan inte går att ta bort sålänge dörren är stängd.
Blackabel
Bilmodell: skoda fabia combi
Kontakt:

Sv:Baklås

Inlägg av Blackabel »

tror inte det går att få bort dörrklädseln en jag vet att det e ett standard fel med skoda dörrar. kolla om du hittar en klädsel på skroten för du åste någ ha sönder den du har. sen tror jag att det va något med låskistan som va dåligt(wire eller stag minns jag ej)
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:Sv:Baklås

Inlägg av T »

På nersidan sitter den ju med en massa små skruvar, sen är det ju några lite större skruvar.

När allt är loss så lyfter man ju lite uppåt för att den ska haka av, men krokarna den hänger i sitter väl uppe och nere.

Så vore jag desperat så skulle jag försöka med att lossa alla skruvar jag kommer åt först och sedan försöka kränga av överkanten med några stora mejslar eller liknande utifrån så att säga. (Med rutan nerfälld. Men akta rutkanten om du ger dig på det!!!!

Har dock aldrig provat, men ska du ändå förstöra klädseln annars så är det ju värt ett försök.
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av T »

Glömde en sak: Du får ju givetvis inte bort klädseln helt men du kanske kan komma in i dörren så mycket att du kan lura upp den eller fixa wiren.
cutter
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av cutter »

tah..tack för tipsen..har köpt haynes boken igår..men man ser inte så tydligt på de små bilderna vad det kan vara som hakat upp sig.
magnusjidetorp
Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av magnusjidetorp »

Liknande hände på min Passat. Samtidigt som jag låste upp så försökte sonen dra i handtaget varpå dörren inte gick att öppna eller låsa upp. Men efter några veckor så började det att fungera igen. Jag tror inte du har samma fel, så det är nog inte värt att vänta på att bilen ska självläka. Men jag känner igen känslan: Går ej att öppna dörren utan att ta bort innerdörren. Innerdörren går ej att ta bort utan att öppna dörren. Suck! Är det detta som kallas för "moment 22"?
Torro
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Baklås

Inlägg av Torro »

Samma sak har hänt mej.
Hur gick det för er?
Hittade ni nån lösning? Det verkar ju som sagt vara ett ordentligt
moment 22.
Skriv svar