Hej, har en Octavia med klimatanläggning, och på vintern kan det vara för varmt med 18 grader i bilen som är lägsta inställning. (Om man inte stänger värmen helt.)
Kan man "programmera om" klimatanläggningen, eller modifiera sensorn som känner av temperaturen i bilen?
Jag provade med att dra en slang från ventilationen till det ena gallret vid klimatanläggningen där jag tror att sensorn sitter, för att leda varm luft dit och "lura" klimatanläggningen, men det funkade inte. (Slangen var smal, och det var ju knappast snyggt)
Inget stort problem, men finns det nån som vet nåt, eller har nån idé? (utöver att hissa ner rutorna eller köpa en cabbe)
Provade att klä på mig á la NakenJanne i Farmen men då luktade det stekt bacon i bilen när jag satte på stolvärmmen. =)
Klimatanläggning
-
Bengt i Mö
- Bilmodell: Skoda Karoq Sportline
- Kontakt:
-
jensa
- Bilmodell: Cupra R
- Kontakt:
Klimatanläggning
Fan du måste va en varm jävel ;)
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Klimatanläggning
Jag tycker också att det skulle gå att ställa lägre än 18 grader. Jag har haft en 1,8t 00 sedan och på den gick lägsta till 17 grader. På min nuvarande är det 18 grader. Grejen är ju att vid kortare körning så blåser det så mycket varmluft som det går ganska länge. om det gått att ställa in lägre så blir det inte så mycket övertemperatur innan kliman reglerat in sig. På sommaren skulle jag vilja ha några grader lägre om det gick. Rimligen borde det vara ägaren sak att bestämma temperaturen, om någon fryser vid ex 16 grader går det ju att höja. Nu har man ju valet att ställa max kyla men då blir det ju för kallt istället. provade i somras fick ner tempen till ca 10 grader när det var bortåt 30 ute så det är ju inte det att kliman inte klarar lägre än 18 grader. Då är det ju idiotiskt att man inte kan ställa lägre än 18. Om det går att programmera om den är jag också intresserad.