Dubbdäck!

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Skriv svar
Wolf
Inlägg: 1442
Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
Ort: Göteborg
Bilmodell: Skoda Octavia RSR
Kontakt:

Dubbdäck!

Inlägg av Wolf »

Fick en rejäl vattenplanning idag pga spåren i vägen, var på väg att krocka med en medtrafikant. Det kunde gått riktigt illa.

Allt tackar jag dubbdäcken för, bara förstör vägarna och gör dem osäkra att färdas på vid regn.

Varför fortsätter folk att sätta på dessa däck, finns ingen som helst anledning. Har kört med odubbat i 9 år aldrig haft några som helst problem. Bara man tar det lugnt vid tex is och håller avstånd till bilen framför så går det bra.

Har kört ända från Göteborg till åre inga som helst prb.

Friktionsdäck är alldeles utmärkt i vinterväglag, det gäller bara att välja rätt däck.
juanito
Inlägg: 22992
Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
Ort: Gotland
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Dubbdäck!

Inlägg av juanito »

Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...
Wolf
Inlägg: 1442
Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
Ort: Göteborg
Bilmodell: Skoda Octavia RSR
Kontakt:

Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av Wolf »

[quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]

Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.
5.2 racing
Inlägg: 1772
Blev medlem: 1 april 2012, 00:05
Ort: Kungsbacka
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av 5.2 racing »

[quote][quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]

Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]


Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.
5.2 racing
Inlägg: 1772
Blev medlem: 1 april 2012, 00:05
Ort: Kungsbacka
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av 5.2 racing »

tar sig upp ska det vara
MoPar66
Inlägg: 5992
Blev medlem: 1 december 2007, 11:54
Ort: Eslöv
Bilmodell: Hyundai Trajet
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av MoPar66 »

Spår i vägen så vattensamlingar uppstår har väl inte med dubbdäcken o göra det är ju alla tunga lastbilar som gör att det blir fördjupningar i vägbanan.
jarmo
Inlägg: 548
Blev medlem: 13 augusti 2011, 12:35
Ort: Nynäshamn
Bilmodell: Skoda rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av jarmo »

lasbilar är bredare än personbil spåren kommer från personbilar & att underlaget är i dåligt skick efter allt regnande mm
Wolf
Inlägg: 1442
Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
Ort: Göteborg
Bilmodell: Skoda Octavia RSR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av Wolf »

[quote]lasbilar är bredare än personbil spåren kommer från personbilar & att underlaget är i dåligt skick efter allt regnande mm[/quote]

japp instämmer, Har dessutom kört bil i de flesta europeiska länder aldrig varit med om några "spårvagns" spår inte.

Tyskarna har i princip samma klimat som vi har i sverige, jag ser inga spår i vägen där trots att de har lastbilar.
(Tyskland har dubbdäcks förbud)

hmm hur kommer det sig då att spåren passar perfekt när man kör i dem då.
juanito
Inlägg: 22992
Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
Ort: Gotland
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av juanito »

I tyskland, österrike och schweiz har de snökedjor, när det behövs extra grepp.
Niklas_L
Inlägg: 215
Blev medlem: 9 september 2013, 18:00
Ort: Söderhamn
Bilmodell: Skoda Octavia tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av Niklas_L »

förbannat dålig efterhållning av vägarna i sverige tror jag kan vara ett svar..
rubank
Inlägg: 6687
Blev medlem: 12 juli 2010, 03:08
Ort: Västerås
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av rubank »

[quote][quote][quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]

Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]


Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.[/quote]

undrar hur de gör i de länder det inte är tillåtet med dubb... förbjuder uppförsbackar eller tar hästen till jobbet?
juanito
Inlägg: 22992
Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
Ort: Gotland
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av juanito »

Om du tittar några inlägg längre upp, så ser du att de använder snökedjor.
magnusjidetorp
Inlägg: 450
Blev medlem: 29 mars 2011, 12:04
Ort: Enköping
Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!

Inlägg av magnusjidetorp »

Har också kört odubbat sedan -99. Man blir överraskad hur bra det fäster på snö och t.o.m. is. Fast jag har snökedjor med i fall att. Jag har ca tre km oplogad vinterväg ut till stora vägen. (Under säsong, alltså.)
Skriv svar