Dubbdäck!
-
Wolf
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
- Ort: Göteborg
- Bilmodell: Skoda Octavia RSR
- Kontakt:
Dubbdäck!
Fick en rejäl vattenplanning idag pga spåren i vägen, var på väg att krocka med en medtrafikant. Det kunde gått riktigt illa.
Allt tackar jag dubbdäcken för, bara förstör vägarna och gör dem osäkra att färdas på vid regn.
Varför fortsätter folk att sätta på dessa däck, finns ingen som helst anledning. Har kört med odubbat i 9 år aldrig haft några som helst problem. Bara man tar det lugnt vid tex is och håller avstånd till bilen framför så går det bra.
Har kört ända från Göteborg till åre inga som helst prb.
Friktionsdäck är alldeles utmärkt i vinterväglag, det gäller bara att välja rätt däck.
Allt tackar jag dubbdäcken för, bara förstör vägarna och gör dem osäkra att färdas på vid regn.
Varför fortsätter folk att sätta på dessa däck, finns ingen som helst anledning. Har kört med odubbat i 9 år aldrig haft några som helst problem. Bara man tar det lugnt vid tex is och håller avstånd till bilen framför så går det bra.
Har kört ända från Göteborg till åre inga som helst prb.
Friktionsdäck är alldeles utmärkt i vinterväglag, det gäller bara att välja rätt däck.
-
juanito
- Inlägg: 22992
- Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
- Ort: Gotland
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Dubbdäck!
Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...
-
Wolf
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
- Ort: Göteborg
- Bilmodell: Skoda Octavia RSR
- Kontakt:
Sv:Sv:Dubbdäck!
[quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.
-
5.2 racing
- Inlägg: 1772
- Blev medlem: 1 april 2012, 00:05
- Ort: Kungsbacka
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
[quote][quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]
Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]
Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.
-
5.2 racing
- Inlägg: 1772
- Blev medlem: 1 april 2012, 00:05
- Ort: Kungsbacka
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
tar sig upp ska det vara
-
MoPar66
- Inlägg: 5992
- Blev medlem: 1 december 2007, 11:54
- Ort: Eslöv
- Bilmodell: Hyundai Trajet
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
Spår i vägen så vattensamlingar uppstår har väl inte med dubbdäcken o göra det är ju alla tunga lastbilar som gör att det blir fördjupningar i vägbanan.
-
jarmo
- Inlägg: 548
- Blev medlem: 13 augusti 2011, 12:35
- Ort: Nynäshamn
- Bilmodell: Skoda rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
lasbilar är bredare än personbil spåren kommer från personbilar & att underlaget är i dåligt skick efter allt regnande mm
-
Wolf
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 10 mars 2010, 08:38
- Ort: Göteborg
- Bilmodell: Skoda Octavia RSR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
[quote]lasbilar är bredare än personbil spåren kommer från personbilar & att underlaget är i dåligt skick efter allt regnande mm[/quote]
japp instämmer, Har dessutom kört bil i de flesta europeiska länder aldrig varit med om några "spårvagns" spår inte.
Tyskarna har i princip samma klimat som vi har i sverige, jag ser inga spår i vägen där trots att de har lastbilar.
(Tyskland har dubbdäcks förbud)
hmm hur kommer det sig då att spåren passar perfekt när man kör i dem då.
japp instämmer, Har dessutom kört bil i de flesta europeiska länder aldrig varit med om några "spårvagns" spår inte.
Tyskarna har i princip samma klimat som vi har i sverige, jag ser inga spår i vägen där trots att de har lastbilar.
(Tyskland har dubbdäcks förbud)
hmm hur kommer det sig då att spåren passar perfekt när man kör i dem då.
-
juanito
- Inlägg: 22992
- Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
- Ort: Gotland
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
I tyskland, österrike och schweiz har de snökedjor, när det behövs extra grepp.
-
Niklas_L
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 9 september 2013, 18:00
- Ort: Söderhamn
- Bilmodell: Skoda Octavia tdi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
förbannat dålig efterhållning av vägarna i sverige tror jag kan vara ett svar..
-
rubank
- Inlägg: 6687
- Blev medlem: 12 juli 2010, 03:08
- Ort: Västerås
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
[quote][quote][quote]Dubbdäcken har fördelen att "rugga upp" ytan på isvägarna.
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]
Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.[/quote]
undrar hur de gör i de länder det inte är tillåtet med dubb... förbjuder uppförsbackar eller tar hästen till jobbet?
I övrigt har de bara fördelar för den som har dem monterade.
För resten av omvärlden är de mest til besvär...[/quote]
Aldrig någon is på vägen i västra götaland inte, vägverket saltar så mycket så att vi har sommarvägar året runt.[/quote]
Ni bor i stan förstår jag. Testa en uppförsbacke på grusväg efter två dagars töande sen minusgrader. Inte ens en bläckfisk tar upp utan dubb.[/quote]
undrar hur de gör i de länder det inte är tillåtet med dubb... förbjuder uppförsbackar eller tar hästen till jobbet?
-
juanito
- Inlägg: 22992
- Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
- Ort: Gotland
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
Om du tittar några inlägg längre upp, så ser du att de använder snökedjor.
-
magnusjidetorp
- Inlägg: 450
- Blev medlem: 29 mars 2011, 12:04
- Ort: Enköping
- Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dubbdäck!
Har också kört odubbat sedan -99. Man blir överraskad hur bra det fäster på snö och t.o.m. is. Fast jag har snökedjor med i fall att. Jag har ca tre km oplogad vinterväg ut till stora vägen. (Under säsong, alltså.)

