Topplock...

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
RödaFaran
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Topplock...

Inlägg av RödaFaran »

Hej! Min Skoda Felicia -96 gick allt sämre och la sedan av på hemväg i söndags kväll. Då jag kollade under huven, kom det ånga och det sprutade ur kylarslangen. Det luktade också bränt. All kylarvätska var borta i kärlet. När vi skruvade fast slangen igen, så började det i stället spruta ut vatten i den andra änden av slangen, rätt snart efter att jag startat motorn. Det blev ett sådant tryck att det även började bubbla över där man fyller på glykolen. Kompressionen verkade gå ut i kylarsystemet, som någon beskrev det hela. Hade ingen olja kvar heller, enl den torra mätarstickan. Har nu fyllt på olja igen (Det gick i över 3 l!) och vatten. Men det blir likadant så snart jag startar bilen, som dessutom inte verkar gå på alla cylindrar nu. Vad är det för fel...? Var gör man? Kan det vara ngt med topplocket? Vem kan fixa sådant till en rimlig penning i Vallentuna-trakten.....? Bilen går inte att köras nu....
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Topplock...

Inlägg av boston3 »

[quote]Hej! Min Skoda Felicia -96 gick allt sämre och la sedan av på hemväg i söndags kväll. Då jag kollade under huven, kom det ånga och det sprutade ur kylarslangen. Det luktade också bränt. All kylarvätska var borta i kärlet. När vi skruvade fast slangen igen, så började det i stället spruta ut vatten i den andra änden av slangen, rätt snart efter att jag startat motorn. Det blev ett sådant tryck att det även började bubbla över där man fyller på glykolen. Kompressionen verkade gå ut i kylarsystemet, som någon beskrev det hela. Hade ingen olja kvar heller, enl den torra mätarstickan. Har nu fyllt på olja igen (Det gick i över 3 l!) och vatten. Men det blir likadant så snart jag startar bilen, som dessutom inte verkar gå på alla cylindrar nu. Vad är det för fel...? Var gör man? Kan det vara ngt med topplocket? Vem kan fixa sådant till en rimlig penning i Vallentuna-trakten.....? Bilen går inte att köras nu....[/quote]
Fick du i över 3 liter olja?+störtkokning,jag skulle nog inte tänka på å öppna å börja m den motorn.Köp en annan motor på skroten-betydligt billigare och enklare.
RödaFaran
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Topplock...

Inlägg av RödaFaran »

Hej och tack för ditt svar! Nu hade jag iofs varit dålig på att hälla i olja. Och det var inga fläckar under bilen innan. Är det så illa att det inte räcker med att fixa topplocket, alltså? Tänkte låta någon händig person få titta.....
magnusjidetorp
Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Topplock...

Inlägg av magnusjidetorp »

Vad är det för motor? 1,3 1,6 eller 1,9.
Skriv svar